Mówi: | Adam Maciejewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie |
Coraz szybszy rozwój crowdfundingu w Polsce – nowa inicjatywa GPW
Pięć miliardów dolarów – tyle pieniędzy zebrano w zeszłym roku na całym świecie dzięki crowdfundingowi. Idea zdobywania pieniędzy na realizację innowacyjnych przedsięwzięć poprzez drobne wpłaty od osób zainteresowanych projektem ma coraz więcej zwolenników. Również w Polsce mimo wciąż istniejących ograniczeń prawnych crowdfunding jest nadzieją dla rozwijającego się rynku start-upów. Uruchomienie własnej platformy crowdfundingowej zapowiedziała właśnie Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie.
– Jest to przede wszystkim narzędzie dla tych, którzy mają ciekawy pomysł, potrzebują kapitału, a nie spełniają jeszcze żadnych warunków, żeby skorzystać z klasycznych narzędzi rynku kapitałowego – mówi Adam Maciejewski, prezes GPW – Jak również nie mają chęci ani czasu na pokonywanie tych wszystkich procedur, które są na rynku kapitałowym czy w sektorze bankowym.
Jeszcze kilka lat temu crowdfunding kojarzony był bardziej z formą zbiórki, za którą ofiarodawcy w najlepszym razie otrzymywali gratyfikacje niefinansowe, jak gadżety czy umieszczenie ich nazwisk na produkcie w ramach podziękowań (np. za pomoc w wydaniu płyty czy książki). Była to też forma pożyczek. Obecnie staje się to coraz bardziej kapitałowym systemem, w którym w zamian za poniesione ryzyko inwestorzy otrzymują udziały w przedsięwzięciu, a w dłuższej perspektywie – szansę na realny zysk.
– To jest trochę jak z ofertą publiczną, kiedy po prostu inwestorzy zainteresowani danym pomysłem mogą zainwestować swoje środki, czyli to jest idealne rozwiązanie łączące pomysłodawcę z drobnym inwestorem – wyjaśnia Maciejewski.
Na całym świecie działa ok. 800 serwisów crowdfundingowych. Crowdfunding najlepiej rozwija się w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Reszta świata dopiero zaczyna doceniać tę formę finansowania projektów.
– Rynek amerykański jest tutaj mniej więcej dwukrotnie większy niż rynek europejski. Polska jest jeszcze daleko, jeżeli chodzi o popularność tej metody – mówi prezes GPW.
Najstarszym serwisem crowdfundingowym w Polsce jest PolakPotrafi.pl, który do tej pory zebrał ponad 3 mln złotych na prawie 900 projektów. Wpłaciło je prawie 40 tysięcy osób.
– Jak na razie są ograniczenia kapitałowe dotyczące wielkości pozyskiwanych środków. To wynika z aktualnego brzmienia naszego krajowego prawa – wyjaśnia rozmówca Newserii Biznes. – Natomiast mam nadzieję, że to prawo zostanie jeszcze trochę zmienione i środki, które aktualnie można wykorzystać z wykorzystaniem crowdfundingu, będą trochę na wyższym poziomie.
Warszawska giełda również chce uczestniczyć w rozwoju crowdfundingu w Polsce. Razem z Miastem Stołecznym Warszawą i Aulą Polską, inicjatywą wspierającą start-upy, pracuje nad stworzeniem Warsaw Startup Space – przestrzeni miejskiej przyjaznej innowacyjnym przedsięwzięciom i mikrobiznesowi. Jednym z filarów tego projektu ma być właśnie platforma crowdfundingowa.
Czytaj także
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-11: Młodzi przed trzydziestką odnoszą sukcesy w polskiej nauce. Setka najzdolniejszych otrzymała właśnie stypendia
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.