Newsy

Galerie handlowe starają się na nowo przyciągnąć klientów po lockdownie. Zapewnienie rozrywki i programy lojalnościowe stają się kluczowe [DEPESZA]

2020-09-14  |  06:20
Wszystkie newsy
źródło: URW/materiały prasowe

Klienci powoli wracają do obiektów handlowych, ale jak wynika z danych PRCH, ich odwiedzalność wciąż waha się między 70 a 96 proc. ubiegłorocznych wartości. Ruch po lockdownie związanym z pandemią najszybciej odradza się w tych galeriach, które oferują dodatkowe możliwości rozrywki i spędzania wolnego czasu. Odbudowa bazy klientów to niejedyne wyzwanie, przed jakim stoją obiekty handlowe. Kolejnym jest zbudowanie ich lojalności w obliczu spodziewanego spadku wydatków konsumenckich i zaostrzenia konkurencji. Dlatego też galerie stawiają mocny akcent na rozbudowę swoich programów lojalnościowych, które pomagają zwiększyć ruch, przyciągnąć nowych klientów i zmotywować ich do częstszych zakupów.

Jak wynika z raportu „Westfield: How We Shop”, jednego z największych badań zwyczajów konsumenckich w handlu detalicznym, aż 75 proc. polskich konsumentów oczekuje od centrów handlowych wtapiania się w lokalne środowisko. W tych centrach handlowych, które są bliskie lokalnym społecznościom, najszybciej odradza się odwiedzalność – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Osińska, rzeczniczka warszawskiej galerii Westfield Arkadia.

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że odwiedzalność obiektów handlowych w sierpniu br. wynosiła średnio między 70 a 96 proc. ubiegłorocznych wartości – w zależności od dnia, wielkości centrum handlowego i regionu. Galerie odwiedzało średnio ponad 11,4 tys. osób w ciągu jednego dnia handlowego, czyli o ok. 1,4 tys. osób więcej niż jeszcze w lipcu.

Klienci traktują galerie nie tylko jako miejsce dokonywania zakupów, lecz także spędzania wolnego czasu. Przestają one spełniać wyłącznie tradycyjną funkcję handlową, stając się ośrodkami rozrywki i spotkań towarzyskich. Potwierdza to rosnący udział najemców z sektora rozrywka oraz gastronomia w całkowitej powierzchni handlowej. W coraz większym stopniu galerie stają się też częścią miejskiej tkanki, pełniąc funkcje kulturalne i społeczne.

Robimy wiele, żeby pozytywnie wpływać na tkankę miejską i odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności. Korekta funkcji centrum handlowego – ze świątyni zakupów w kierunku miejsca przydatnego sąsiedztwu – nie jest rewolucją w przypadku obiektów należących do Unibail-Rodamco-Westfield. Konsekwentnie realizujemy plan aktywnego uczestnictwa w sąsiedzkim życiu i wnoszenia do niego wartości dodanej – mówi Karolina Osińska. – Dobrym przykładem takich działań jest plac zabaw wybudowany przed Westfield Arkadia. Dzięki tej inwestycji najmłodsi klienci centrum i okoliczni mieszkańcy zyskali dostęp do nowoczesnej infrastruktury, a obiekt jeszcze bardziej wtopił się w społeczne otoczenie.

Pandemia SARS-CoV-2 okazała się dla rynku handlowego katalizatorem, który przyspieszył migrację klientów z tradycyjnego kanału zakupowego do online’u. Z czerwcowego raportu e-Izby wynika, że obecnie 27 proc. z nich częściej dokonuje zakupów w sieci. Dlatego też głównym wyzwaniem dla galerii handlowych jest teraz odbudowa bazy klientów utraconej w czasie lockdownu – zachęcenie ich do tego, aby wrócili do swoich starych nawyków zakupowych i ulubionych miejsc.

Z pewnością mogłoby w tym pomóc czasowe zniesienie zakazu handlu w niedziele. Ostatnia handlowa niedziela 30 sierpnia może być tego dobrym przykładem. Dane PRCH wskazują, że tego dnia obserwowany był wzmożony ruch w galeriach handlowych, a średnia odwiedzalność wyniosła 97 proc. wartości odnotowanej w ostatnią niedzielę sierpnia 2019 roku. To oznacza, że liczba odwiedzających w centrach i galeriach handlowych była niemal taka sama jak przed wybuchem pandemii.

– Jak wynika z danych CBRE, ponad połowa Polaków chciałaby mieć możliwość swobodnych zakupów w niedziele. Zniesienie regulacji, która tego zakazuje, wpłynęłoby korzystnie zarówno na pobudzenie gospodarki, odbudowanie obrotów najemców, tworzenie miejsc pracy, jak i na zwiększenie bezpieczeństwa zakupów poprzez rozładowanie obłożenia centrów w pozostałe dni tygodnia – ocenia rzeczniczka galerii Westfield Arkadia.

Większość ekonomistów w związku z recesją prognozuje spadek wydatków konsumenckich. To oznacza, że wartość koszyków zakupowych będzie mniejsza, a obiekty handlowe muszą liczyć się z zaostrzeniem konkurencji o to, kto szybciej przyciągnie klientów i skłoni ich do większych zakupów. To zaś skłania galerie do szukania nowych sposobów na zwiększanie swojej atrakcyjności i budowania lojalności klientów. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi są programy lojalnościowe, bo klienci lubią być premiowani za zakupy.

Jak wynika z badania TNS dla Comarch („Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”), do co najmniej jednego programu lojalnościowego zapisało się 75 proc. Polaków. Cztery największe korzyści, na które wskazuje ponad 80 proc. uczestników takich programów, to promocje, jakość i ilość nagród, możliwość zbierania punktów lojalnościowych i dodatkowe benefity (np. przedpremiery, przedsprzedaż produktów).

Na rozbudowę swojego programu lojalnościowego dla stałych klientów zdecydowały się właśnie centra handlowe należące do Unibail-Rodamco-Westfield, które wprowadzają możliwość otrzymywania zwrotu części pieniędzy wydawanych na zakupy w Westfield Arkadia i Galerii Mokotów w Warszawie oraz Wroclavii we Wrocławiu.

To nowa, przynosząca wymierne korzyści funkcjonalność programu lojalnościowego. Przejrzyste zasady, wygoda i łatwość korzystania oraz oszczędności sięgające aż 10 proc. wartości zakupów to główne zalety cashbacku, ale udział w programie lojalnościowym oferuje ich znacznie więcej. Nasi stali klienci już od dawna mogą liczyć na ekskluzywne oferty wielu sklepów, otrzymywać dostęp do dedykowanych usług premium, a także specjalne zaproszenia na wydarzenia VIP. Teraz cashback jest więc kolejnym sposobem, dzięki któremu staramy się docenić i nagrodzić stałych klientów – mówi Kamila Mąsior, digital manager Unibail-Rodamco-Westfield.

15 września odbędzie się transmitowany w sieci otwarty webinar (https://youtu.be/SzchEe_YT1E), zorganizowany przy współpracy z agencją informacyjną Newseria, na którym przedstawiciel Unibail-Rodamco-Westfield zaprezentuje innowacyjne na polskim rynku rozwiązanie technologiczne w ramach swojego programu lojalnościowego.

Na rosnące znaczenie programów lojalnościowych w handlu detalicznym zwraca też uwagę firma doradcza PwC. Eksperci wskazują, że dobrze zaprojektowany i właściwie wdrożony program może pomóc pokonać trudności związane z obecną rzeczywistością: zwiększyć odwiedzalność i przyciągnąć nowych klientów, zmotywować ich do częstszych zakupów oraz zbudować ich lojalność i pozytywne doświadczenia zakupowe.

Więcej na temat
Handel Galerie handlowe powoli odrabiają straty. Polacy wracają do bardziej spontanicznych zakupów Wszystkie newsy
2020-08-26 | 06:30

Galerie handlowe powoli odrabiają straty. Polacy wracają do bardziej spontanicznych zakupów

– Sytuacja w centrach handlowych powoli się stabilizuje – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute. Wyniki sprzedaży i odwiedzalności od maja stopniowo się
Konsument W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni
2020-06-05 | 06:15

W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni

Od 6 czerwca teatry – podobnie jak kina, opery i filharmonie – mogą wznowić działalność w nowym reżimie sanitarnym. Spektakle przy udziale publiczności będą mogły
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Sprzedaż zabawek przeniosła się do internetu. Tradycyjne sklepy coraz częściej korzystają z nowych form sprzedaży w sieci
2020-05-27 | 06:15

Sprzedaż zabawek przeniosła się do internetu. Tradycyjne sklepy coraz częściej korzystają z nowych form sprzedaży w sieci

Eksperci mówią już o trwałej zmianie nawyków konsumenckich. Mimo otwarcia sklepów i galerii handlowych sprzedaż przez internet wciąż notuje dynamiczne

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Zagranica

Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną

Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.

Infrastruktura

Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii

Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.