Mówi: | Anna Pietrzak |
Funkcja: | dyrektor naczelny |
Firma: | Amway Polska, Litwa, Łotwa i Estonia |
Polska jednym z pięciu największych rynków sprzedaży bezpośredniej w Europie
Sprzedaż bezpośrednia w Polsce w ciągu ostatnich 20 lat bardzo dobrze się rozwija. Obecnie nasz kraj jest w piątce największych rynków w Europie, a wyprzedzają go tylko główne rynki zachodnie i Rosja. Klienci sprzedaży bezpośredniej doceniają przede wszystkim dobry kontakt ze sprzedawcami i dostępność informacji.
‒ Według danych Światowej Organizacji Sprzedaży Bezpośredniej sprzedaż bezpośrednia w Polsce dobrze się przyjęła. Pod względem jej wielkości jesteśmy bodajże piątym rynkiem w Europie, a te pierwsze cztery miejsca zajmują rynki zachodnie i jeszcze się tam Rosja plasuje – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Anna Pietrzak, dyrektor naczelna Amway Polska, Litwa, Łotwa i Estonia.
Pietrzak przypomina, że Amway jest obecny w Polsce od 1992 roku. Amerykańska spółka wchodziła do Polski jako jedna z pierwszych firm działających poprzez sprzedaż bezpośrednią. Obecnie z firmą współpracuje ok. 80 tys. sprzedawców. Pietrzak dodaje, że trudno oszacować łączną wielkość sprzedaży, bo Amway koncentruje się na prowadzeniu statystyk dotyczących liczby współpracujących przedsiębiorców, a nie na dokładnym monitorowaniu ich sprzedaży.
Wśród kilkudziesięciu tysięcy osób sprzedających produkty Amwaya są zarówno takie, które traktują tę pracę jako zajęcie dorywcze, jak i osoby, które sprzedają bezpośrednio w pełnym wymiarze godzin.
‒ To są ludzie w różnych kategoriach wiekowych: i po sześćdziesiątce, i studenci. Rozkłada się to równomiernie, bo to jest oferta dodatkowego zarobku dla każdego. Wiek, płeć, wykształcenie i miejsce zamieszkania nie mają tu absolutnie żadnego znaczenia – przekonuje Pietrzak.
Pomimo stosunkowo krótkiej historii sprzedaż bezpośrednia jest wśród Polaków bardzo popularna. Jak ocenia Pietrzak, jej zaletą jest przede wszystkim dobry kontakt sprzedawcy z kupującym oraz szerszy dostęp do informacji.
‒ Klient lubi, by się nim zaopiekować. On chce się wiele dowiedzieć na temat produktu, zanim podejmie decyzję i chce mieć prawo do własnej decyzji. Sądzę, że drugim bardzo ważnym elementem jest możliwość zwrotu produktu, ponieważ nie jest to sprzedaż pod presją – wyjaśnia Pietrzak.
W strukturze sprzedaży Amwaya w Polsce nie dominuje żadna z grup produktowych. O ile na całym rynku sprzedaży bezpośredniej najwięcej sprzedaje się kosmetyków, to dla amerykańskiego koncernu równie ważne są naczynia kuchenne, filtry do wody, środki czystości, produkty do higieny osobistej i suplementy diety.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-06-03: Ministerstwo Zdrowia chce zakazać sprzedaży mentolowych wkładów do podgrzewaczy tytoniu. Według ekspertów doprowadzi to do wzrostu szarej strefy
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów mieszkaniowych. – Zainteresowanie nadal będzie rosło i paradoksalnie przyczyni się do tego niedawna zapowiedź ministra rozwoju i technologii, że nie będzie Kredytu 0 proc. – ocenia dr Jacek Furga, prezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji. Jak wskazuje, pomimo braku kolejnego programu wsparcia dla kredytów mieszkaniowych 2024 rok również zakończył się dobrym wynikiem, a jakość obsługi złotowych kredytów mieszkaniowych pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Prawo
W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
W 2023 roku w Polsce funkcjonowało 170 ośrodków interwencji kryzysowej, ale w wielu powiatach tego typu wsparcie wciąż nie jest dostępne. NIK już w 2021 roku alarmował, że ponad połowa powiatów nie powołała takich ośrodków. Tylko część istniejących placówek świadczy całodobowo wsparcie dla osób doświadczających kryzysów, a zapotrzebowanie na takie usługi stale rośnie. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie dotyczącym interwencji kryzysowej oraz finansowaniu tych usług.
Finanse
Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.