Newsy

Szansa na rozwój leasingu konsumenckiego. Firmy przygotowują ofertę dla osób fizycznych

2015-11-24  |  06:45

Firmy leasingowe otwierają się na konsumentów indywidualnych. Niektóre z nich pracują nad rozwojem oferty leasingu konsumenckiego, dzięki któremu osoby prywatne będą mogły sfinansować na przykład kupno samochodu. W Europie leasing konsumencki stanowi nawet 30 proc. biznesu firm działających w tej branży.

W niektórych firmach trwają prace nad rozwojem leasingu konsumenckiego – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. – Niebawem może to być najbardziej perspektywiczny segment leasingu. Dzisiaj w zasadzie on nie występuje w Polsce, a klienci indywidualni finansują swoje potrzeby głównie kredytem. W perspektywie kilku lat spodziewam się jednak, że rynek ten będzie rósł, chociaż trudno oszacować do jakiego poziomu.

Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), po trzech kwartałach br. wartość nowych kontraktów leasingowych wyniosła 35,9 mld zł i była o 15,7 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej. Ten instrument finansowy odegrał kluczową rolę w inwestycjach przedsiębiorstw. Udział firm leasingowych w rejestracjach pojazdów ciężarowych (o wadze powyżej 3,5 tony) w połowie roku wyniósł 70,9 proc., naczep i przyczep (powyżej 3,5 tony) – 64,4 proc., a nowych autobusów (powyżej 3,5 tony) – 33,9 proc.

W Europie, jak zauważa Wojciech Rybak, leasing konsumencki jest bardzo istotnym elementem branży, odpowiadającym nawet za jedną trzecią biznesu firm leasingowych. Jego zdaniem w średnim okresie perspektywa rozwoju tego segmentu w Polsce jest znacząca.

W przyszłym roku spodziewamy się, że zostaną mniej więcej zachowane proporcje wzrostu we wszystkich podstawowych grupach przedmiotowych z zaznaczeniem, że wchodzimy w kolejny okres wykorzystania środków unijnych, co na pewno spowoduje większą dynamikę w branżach tradycyjnie korzystających z dopłat – prognozuje Wojciech Rybak.

Taką branżą jest m.in. rolnictwo. W ocenie Rybaka w przyszłym roku branża leasingowa będzie ułatwiać przedsiębiorcom dostęp do nowoczesnych technologii.

Z drugiej strony widzimy też rosnącą rolę produktów związanych z zarządzaniem i umożliwieniem klientowi posiadania, ale niekoniecznie poprzez zobowiązanie do kupna przedmiotu leasingu – podkreśla przedstawiciel ZPL.

Perspektywa najbliższych miesięcy, podobnie jak cały przyszły rok, zdaniem Wojciecha Rybaka jest dla branży leasingowej korzystna.

Obecne dwanaście miesięcy – dzisiaj możemy to już powiedzieć – będzie bardzo dobre – przekonuje Wojciech Rybak. – Jeżeli trend z trzeciego kwartału zostanie zachowany, to ostatnie trzy miesiące roku tradycyjnie będą najlepsze i powinny nam dać w skali roku nową produkcję w branży leasingowej na poziomie około 50 mld zł. Zakładam, że w przyszłym roku nie będzie dramatycznych zmian w kierunkach rozwoju. Tempo jednak określimy po czwartym kwartale.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.