Mówi: | Jacek Siwiński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Velux Polska |
Velux zainwestuje w tym roku 100 mln zł w fabryki w Polsce. Zatrudnienie wzrośnie do 3,5 tys. osób
Tegoroczny program inwestycyjny Grupy Velux i spółek siostrzanych w zakładach w Gnieźnie, Namysłowie i Wędkowach zakłada zwiększenie zatrudnienia do 3,5 tys. osób i wzrost powierzchni fabryk o 17 tys. mkw. Inwestycje warte 100 mln zł mają zakończyć się w I połowie 2016 roku. Dzięki nim już w tym roku dynamika wzrostu przychodów ma być znacznie większa niż w 2014 roku.
– Ostatnie trzy lata oraz 2015 rok to okres wzmożonych inwestycji w naszej firmie. Większość z nich była związana z wprowadzeniem na rynek nowej, bardziej energooszczędnej i bardziej komfortowej generacji okien – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Jacek Siwiński, dyrektor generalny Velux Polska.
Inwestycje realizowane przez Grupę Velux oraz jej spółki siostrzane w latach 2012-2014 wyniosły łącznie 350 mln zł. W tym roku nakłady wyniosą dodatkowe 100 mln zł. Grupa prowadzi teraz trzy duże projekty inwestycyjne w zakładach w Gnieźnie, Namysłowie oraz Wędkowach koło Tczewa. Po ich zakończeniu znacząco zwiększy się oferta oraz potencjał produkcyjny spółki.
– Na ukończeniu jest rozbudowa fabryki okuć w Gnieźnie, która będzie przejmowała coraz więcej globalnej produkcji okuć dla Grupy Velux. Jednocześnie w Namysłowie ruszyła budowa nowej hali na komponenty produkcyjne, dzięki której zwiększymy elastyczność i efektywność naszej produkcji oraz wdrożymy bardziej zaawansowane produkty – informuje Siwiński.
W pomorskim zakładzie należącym do spółki siostrzanej Grupy Velux powstaje natomiast lakiernia proszkowa, której powierzchnia wyniesie 10 tys. mkw. W wyniku realizowanych działań łączne zatrudnienie zwiększy się do około 3,5 tys. osób. Wzrośnie także sprzedaż na eksport spółki.
– Rola naszych zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce w globalnym systemie produkcyjnym Grupy rośnie systematycznie. Można powiedzieć, że Polska stanowi strategiczne zaplecze produkcyjne dla naszej organizacji. Większość produktów, które wytwarzamy, jest sprzedawana na rynkach eksportowych – tłumaczy dyrektor generalny Velux Polska.
Do najważniejszych rynków eksportowych należą: Francja, Niemcy, Wielka Brytania oraz kraje skandynawskie.
– W związku z inwestycjami, jakie prowadzimy, nasze tegoroczne przychody będą wykazywały dużo wyższą dynamikę niż w latach poprzednich – ocenia Siwiński.
Przychody uzyskane przez Grupę Velux i spółki siostrzane w 2014 roku w Polsce wyniosły 1,43 mld zł (wzrost o 4 proc. rok do roku). Plasowało to firmę na pozycji największego producenta i eksportera okien w naszym kraju.
Według badań Centrum Analiz Branżowych, na które powołuje się spółka, udział Grupy Velux i spółek siostrzanych w krajowej produkcji wynosił ponad 15 proc. Udział w produkcji okien z drewna sięgał w ubiegłym roku 45 proc.
– Obserwujemy pewne symptomy ożywienia na rynku budowlanym. Skupiamy się głównie na rynku budownictwa indywidualnego. Parametry tego rynku są bardzo obiecujące, ale jest za wcześnie, by ocenić ich wpływ. Moim zdaniem branża stolarki w tym roku osiągnie na rynku polskim poziom lekko powyżej ubiegłorocznego – dyrektor Jacek Siwiński.
Firma Velux obchodzi w tym roku 25-lecie działalności w Polsce. Jak podkreśla Siwiński, w tym czasie znacząco zmieniła się oferta spółki, bo zmieniły się także oczekiwania klientów wobec okien.
– Dzisiejsze okna różnią się zasadniczo od tych produkowanych 25 lat temu. Głównie chodzi tu o energooszczędność, która polega na lepszej termoizolacyjności okien, ale też i lepszej zdolności do absorpcji darmowej energii słonecznej z otoczenia, czyli na tzw. bilansie energetycznym – wyjaśnia Jacek Siwiński. – Dziś okna można kupić z szybami, na których są różne specjalne powłoki, wpływające na takie parametry, jak energooszczędność, czystość szyby czy jej parowanie. Dostępna jest również szeroka oferta akcesoriów do okien związana z regulacją światła, z ochroną przed ciepłem, z automatyką. Wszystko po to, by zwiększyć energooszczędność, bezpieczeństwo i komfort użytkowania – dodaje.
Czytaj także
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2025-01-09: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.
Problemy społeczne
Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.
Transport
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.