Newsy

MRR: Polska wyda wszystkie środki z tej perspektywy UE

2013-07-19  |  06:45
Mówi:Marceli Niezgoda
Funkcja:podsekretarz stanu
Firma:Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
  • MP4
  • – Polska wyda wszystkie środki przeznaczone dla niej w bieżącym budżecie Unii Europejskiej – zapewnia Marceli Niezgoda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Obecnie zakontraktowano ponad 90 proc. projektów i dopinane są szczegóły dotyczące kolejnych umów. Jednocześnie trwają prace nad Umową Partnerstwa 2014-2020, czyli dokumentem, który określać ma strategię wykorzystania funduszy w ramach kolejnego budżetu unijnego. Do 30 sierpnia potrwają konsultacje społeczne projektu Umowy.

    Według resortu rozwoju regionalnego nie ma dziś żadnych obaw, by jakakolwiek złotówka przekazana Polsce w ramach budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 została zmarnowała.

     – Postęp we wdrażaniu właśnie na to wskazuje. Można to porównać do rozpędzającego się pociągu – mówi Marceli Niezgoda.  

    Do teraz rozdysponowano już ponad 90 proc. środków. Beneficjenci realizują obecnie ponad 86 tysięcy projektów. Unia Europejska wypłaciła ponad 40 mld euro z blisko 70 mld, jakie Polska miała zapisane w bieżącym budżecie. Według szacunków ministerstwa, do końca 2015 roku, czyli do czasu zakończenia wdrażania większości programów spływać będzie z Brukseli ok. 60 mld zł rocznie.  

     – Jest szereg projektów, co do których podjęte są już decyzje o dofinansowaniu, trwają formalności związane z podpisywaniem umów – mówi Niezgoda. – Można założyć, że absolutnie żadne fundusze w tej perspektywie nie są zagrożone. 

    Ministerstwo na bieżąco monitoruje przebieg realizacji projektów unijnych. Wiadomo już, że konieczne będą przesunięcia w ramach poszczególnych programów. Niektóre już nastąpiły, czego przykładem jest podjęta niedawno decyzja o zwiększeniu współfinansowania projektów kolejowych. W przypadku kolejnych potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej. Trwają negocjacje w tej sprawie. 

    Jednocześnie trwają prace nad projektem Umowy Partnerskiej 2014-2020. Dokument określa strategię wydatkowania funduszy, pochodzących z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. Polska dostanie w tym czasie z Brukseli około 105 mld euro. 

    Umowa Partnerstwa powstała na bazie założeń przyjętych przez rząd na początku tego roku. Swoje uwagi do jej kształtu zgłosiły później ministerstwa i regiony. Właśnie ruszyły konsultacje społeczne nad wypracowaną wersją dokumentu. Resort czeka na uwagi do 30 sierpnia.

     – Chcemy, żeby dokument był gotowy w grudniu do przedłożenia Radzie Ministrów – mówi wiceminister.

    Równolegle prowadzone są rozmowy z Komisją Europejską na temat ostatecznego kształtu i założeń przyszłych programów operacyjnych.

     – Toczą się tzw. trilogi, czyli negocjacje między Komisją Europejską, Radą a Parlamentem – mówi Marceli Niezgoda.

    Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jesienią Parlament Europejski zatwierdzi przygotowane rozporządzenia, dotyczące przyszłych programów operacyjnych. Ich ostateczny kształt będzie znany prawdopodobnie na początku przyszłego roku.

     – Zakładamy, że jeżeli to tempo zostanie utrzymane, w połowie przyszłego roku będą mogły być ogłaszane pierwsze konkursy na nabory wniosków – zapewnia wiceminister.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.