Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Gdynia kusi inwestorów... Terenami po stoczni
Gdynia chce walczyć o inwestorów. Na terenach dawnej stoczni powstaje nowoczesne centrum przemysłowo-biznesowe. Do końcu roku ma się zakończyć modernizacja budynków biurowych i budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Właściciel części majątku stoczniowego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, liczy na pierwsze inwestycje już w przyszłym roku.
PSSE kupiła część majątku Stoczni Gdynia po tym, jak Komisja Europejska uznała za nielegalną udzieloną jej pomoc publiczną. Do 2013 roku chce stworzyć tam nowoczesne centrum przemysłowe, które będzie wizytówką Gdyni i Polski.
- Chcemy zachować tradycje stoczni i portu w Gdyni. Co prawda stocznia została zlikwidowana w tej formule, w której była, ale za to mamy świetnych inwestorów na tym terenie, którzy mogą się wspaniale rozwijać. Chcemy im pomóc i stworzyć podstawy pod to, żeby to była wizytówka nie tylko Pomorza, ale także Polski, jeśli chodzi o tereny przemysłowe - zapewnia Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nowych inwestorów ma przyciągnąć przede wszystkim dostęp do morza, który umożliwi produkcję wielkogabarytowych elementów.
- W tej chwili w Europie są to bardzo deficytowe grunty. Mamy rozwój produkcji wielkich gabarytów. To nie są tylko wiatraki i elementy do elektrowni jądrowej, ale też elementy do różnych instalacji, platform, które są na morzu. One muszą być produkowane z dostępem do nabrzeża, ponieważ inaczej transport przez miasta, trakcje i wiadukty jest bardzo drogi - mówi prezes PSSE.
Na terenach byłej stoczni działają już m.in. prywatna stocznia Crist, Stocznia Nauta Gdynia i Energomontaż Północ Gdynia, które są również właścicielami części majątku stoczniowego. Między innymi dla nich PSSE planuje stworzenie całego zaplecza okołobiznesowego, czyli miejsc biurowych, konferencyjnych i nowoczesnych hal przemysłowych. Zaplecze biurowo-konferencyjne ma powstać jeszcze w tym roku, podobnie jak infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna.
- Do końca przyszłego roku wchodzi mała infrastruktura i przebudowa dróg. Do tej pory transport był w kierunku morza. Teraz, kiedy teren został podzielony na działki i mamy wielu inwestorów, potrzebny jest dostęp dla tirów. To wymaga całkowitej przebudowy dróg - wymienia Teresa Kamińska.
Dodatkowo przebudowywany będzie cały węzeł komunikacyjny, aby skomunikować teren z trasą Kwiatkowskiego oraz z autostradą A1. Żeby ułatwić pracownikom zatrudnionych na tych terenach, w planach jest również uruchomienie przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Teresa Kamińska zapewnia, że wielki przemysł nie będzie jedyną działalnością prowadzoną na terenach byłej stoczni.
- Chcemy również, żeby to był bufor między terenem przemysłowym a centrum miasta. To są wspaniałe grunty, więc np. w jednej z zabytkowych hal ciepłowni, którą chcemy pięknie zrewitalizować, będzie wytwórnia filmowa, nie tylko filmów animowanych, ale już mamy zainteresowanie władz Festiwalu Filmów Fabularnych, aby tam była możliwość zainstalowania studium filmowego - wyjaśnia prezes PSSE.
I dodaje: - To jest teren prawie w centrum Gdyni i chcemy, aby on był nie tylko piękny, ale żeby się świetnie wkomponowywał w miasto.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2014 rok.
Czytaj także
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-15: Problem nielegalnej migracji wymaga wzmocnienia unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej. Europosłowie apelują o większe uprawnienia dla Frontexu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.