Branża logistyczna z optymizmem patrzy na kolejne miesiące. Połowa firm spodziewa się wyższych zysków, zamierza też inwestować w nowe rozwiązania [DEPESZA]
Aż 92 proc. firm logistycznych spodziewa się, że ich obroty wzrosną lub pozostaną bez zmian w tym roku, połowa oczekuje wyższych zysków, a 60 proc. operatorów zamierza też zainwestować w nowe rozwiązania – pokazuje ostatnia edycja „Confidence Index 2021” CBRE. Branża z optymizmem patrzy na nadchodzące miesiące, podobnie jak jeden z jej liderów – logistyczny koncern FM Logistic, który opublikował właśnie wyniki finansowe za rok finansowy 2020/2021. Firma w dość ograniczony sposób odczuła negatywny wpływ pandemii koronawirusa na swoją działalność, a w nadchodzących miesiącach zamierza się skupić na rozwoju usług omnichannel, zakładających kompleksową obsługę logistyczną wszystkich kanałów sprzedaży.
Subindeks Barometru EFL na II kwartał br. pokazuje, że branża TSL patrzy w przyszłość optymistycznie – wskaźnik nastrojów wyniósł 54,5 pkt i był to najlepszy odczyt nie tylko od początku pandemii COVID-19 w Polsce, ale od 2018 roku. Optymizm w branży logistycznej pokazuje też kwietniowy „Confidence Index 2021” CBRE i Panattoni. Z badań wynika, że zdaniem 92 proc. firm logistycznych ich obroty w najbliższych miesiącach wzrosną lub pozostaną bez zmian. Połowa spodziewa się też wyższych zysków, a 60 proc. operatorów logistycznych zamierza zainwestować w nowe rozwiązania.
– Jesteśmy w momencie, w którym firmy produkcyjne – obserwując trendy konsumenckie – próbują na nowo zdefiniować swoje potrzeby wpływające na łańcuch dostaw. Przewidywalność najbliższych miesięcy jest znacznie mniejsza, a na pewno trudniejsza niż przed COVID-19. To skutkuje większymi zawirowaniami stanów magazynowych i często zupełnie inną strukturą zamówień. Widzimy też, że firmy przykładają większą wagę do planów zarządzania kryzysowego. Jednak w zdecydowanej większości nasi klienci w tych nowych warunkach dostrzegają raczej szanse niż zagrożenia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Daniel Franke, managing director w FM Logistic Central Europe.
Koncern opublikował właśnie swoje wyniki finansowe za rok obrotowy 2020/2021 (zakończony 31 marca br.), naznaczony pandemią COVID-19. Jego przychody na poziomie globalnym wyniosły w tym czasie 1,38 mld euro, czyli o 3,6 proc. mniej niż rok wcześniej, na co wpłynęły głównie ubiegłoroczne, wiosenne spowolnienie wywołane koronawirusem oraz straty kursowe (przychody liczone bez uwzględnienia różnic kursowych w wysokości 73 mln euro wzrosły o 1,5 proc.). Zysk operacyjny w wysokości 38,8 mln euro był o 8,7 proc. niższy niż w roku ubiegłym. Nowe umowy przyniosły jednak firmie 207 mln euro w porównaniu do 150 mln euro w poprzednim roku. Najważniejsze kontrakty zostały podpisane przez FM Logistic z dużą marką z branży beauty, międzynarodowym producentem zabawek oraz kilkunastoma wiodącymi firmami z branży e-commerce, głównie z Francji, Hiszpanii i Indii. Koncern przedłużył też umowy z wieloma kluczowymi klientami, m.in. Mondelēz i Nestlé. W regionie Europy Centralnej FM Logistic zawarł aż 25 nowych kontraktów i przedłużył 29 innych oraz rozpoczął budowę nowej platformy magazynowej w Wiskitkach, 10 km od planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Po początkowej niepewności sektor logistyki bardzo szybko odzyskał swoją siłę. W tej chwili w FM Logistic nie obserwujemy spowolnienia, wiele projektów pomimo trudnych okoliczności prężnie się rozwija, jednak warto zauważyć, że ponownie odczuwamy trudności z pozyskaniem pracowników – mówi Daniel Franke.
Logistyczny koncern, który prowadzi działalność w 14 krajach Europy, Azji i Ameryki Południowej, również dobrze ocenia perspektywy na nadchodzące miesiące. FM Logistic prognozuje, że w roku obrotowym 2021/2022 ograniczenia związane z COVID-19 będą stopniowo łagodzone, a przy tym sukcesywnie będzie rósł popyt w obszarach logistyki omnichannel i logistyki miejskiej. W efekcie koncern spodziewa się wzrostu swoich przychodów w górnym, jednocyfrowym przedziale procentowym.
– W tej chwili obserwujemy wzmocnienie trendu outsourcingu usług, co gwarantuje elastyczność i szybkość dostosowania się do zmian zachowań konsumentów. Branża operatorów logistycznych może zyskać dzięki ponownemu docenieniu korzyści, które wynikają ze współpracy z zewnętrznym dostawcą. Mam tu na myśli zwłaszcza elastyczność, którą firmy takie jak nasza mogą zaoferować np. w kontekście automatyzacji czy błyskawicznej możliwości dostosowania się do wykorzystywanych kanałów dystrybucji – mówi managing director w FM Logistic Central Europe.
Jak wskazuje, najbardziej rozwojowym kierunkiem w logistyce jest w tej chwili omnichannel, zakładający kompleksową obsługę logistyczną wszystkich kanałów sprzedaży „pod jednym dachem”. To umożliwia wypracowanie synergii poszczególnych procesów i kosztów. FM Logistic dostarcza rozwiązania logistyczne omnichannel dla 57 proc. swoich klientów.
– Jesteśmy pionierami w zakresie propozycji łączenia transportu i koncepcji dostępności usług „pod jednym dachem”. Warto podkreślić, że pandemia, związane z nią obostrzenia i przesunięcie modelu zakupowego w kierunku e-commerce skłoniły wielu naszych klientów do szukania innych dróg dotarcia do konsumenta. I tu nasza propozycja okazała się idealną odpowiedzią na te potrzeby – mówi Daniel Franke. – W ostatnim czasie mocno rozwinęliśmy też warstwę OMS [Order Management System – red.], która pozwala szybko i sprawnie integrować internetowe kanały sprzedaży oraz łączyć je ze świadczoną już wcześniej logistyką kontraktową. OMS to też rozwiązanie, które pozwala nam na integrację i wykorzystanie w procesie obsługi klienta innych przewoźników i firm kurierskich dostępnych na rynku Europy Centralnej.
Jedną z najnowszych inwestycji FM Logistic w Polsce – dostosowaną do obsługi wszystkich kanałów sprzedaży zgodnie ze strategią omnichannel – będzie nowo powstająca platforma magazynowa przy węźle w Wiskitkach, oddalona o 10 km od planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja, która ruszyła w lutym, docelowo będzie w stanie pomieścić sto kilkadziesiąt tysięcy miejsc paletowych i półkowych oraz zaoferuje kompleksowy zakres usług logistycznych – w tym m.in. magazynowanie, dystrybucję, co-packing, co-manufacturing, a także zyskującą na popularności obsługę kanału e-commerce.
– Wiele firm już doceniło operacje w multiklienckich magazynach i ich zalety w porównaniu do tzw. obiektów dedykowanych – mówi dyrektor zarządzający w FM Logistic Central Europe.
Jak podkreśla, w nadchodzącym czasie ważną rolę w strategii firmy będzie też odgrywał zrównoważony rozwój. Globalne cele koncernu do końca 2022 roku zakładają m.in. redukcję śladu węglowego magazynów o 20 proc., osiągnięcie 20 proc. przychodów ze sprzedaży na zrównoważonych ofertach (logistyka miejska) oraz 70 proc. floty spełniającej standardy normy Euro 5.
– Już dziś możemy pochwalić się konkretnymi osiągnięciami w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nasze centrum logistyczne w Będzinie, jako pierwszy obiekt FM Logistic w Polsce, spełniło standardy certyfikatu LEED na poziomie srebrnym. Dzięki zastosowanym tam rozwiązaniom o 20 proc. zwiększyliśmy efektywność energetyczną budynku i zmniejszyliśmy zużycie wody o 50 proc., a konstrukcja w 71 proc. jest oparta na materiałach z recyklingu. W tym roku w dwóch lokalizacjach w Polsce rozpoczęliśmy montaż dużych instalacji fotowoltaicznych. Natomiast od stycznia br. 100 proc. naszych magazynów w Europie Centralnej jest zasilanych energią elektryczną pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych – mówi Daniel Franke.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.