Newsy

Konsumenci szukają oszczędności, kupując online. Dziś w 2,5 tys. polskich sklepów Dzień Darmowej Dostawy

2014-12-02  |  06:30

Ponad 80 proc. Polaków posiadających dostęp do sieci chce w tym roku kupić prezenty przez internet – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Internauci podkreślają, że tak jest taniej i że mają większy wybór. Dziś po raz piąty będą mogli oszczędzić na kosztach przesyłki. Do Dnia Darmowej Dostawy przyłączyło się w tym roku ponad 2,5 tys. e-sklepów.

E-commerce w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Z szacunków firmy PMR wynika, że pod koniec tego roku rynek osiągnie wartość 27 mld zł. W porównaniu z zeszłorocznymi wynikami e-commerce wzrośnie o około 15 proc. – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Kuźma-Filipek, rzecznik akcji Dzień Darmowej Dostawy.

Polacy kupują w sieci, bo uważają, że tak jest taniej i że mają większy wybór. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej, przyznaje tak odpowiednio 67 proc. i 43 proc. ankietowanych. Badanie firmy Gemius wskazuje, że dla 69 proc. konsumentów niższe koszty dostawy byłyby powodem do zwiększenia e-zakupów. W tym roku po raz kolejny mogą uniknąć kosztów dostawy w ramach Dnia Darmowej Dostawy.

Polacy przyzwyczaili się już, że na początku grudnia taka akcja ma miejsce, bo dzięki niej mogą zaoszczędzić trochę pieniędzy – podkreśla Kuźma-Filipek. – Ale akcja ma zachęcać do zakupów w sieci także tych, którzy nigdy wcześniej tego nie robili. Zakupy w ramach DDD powinny być zrealizowane do Mikołajek.

Jak podkreśla, w ubiegłym roku przez 24 godziny odnotowano 3 mln przekierowań ze strony www.dziendarmowejdostawy.pl do stron poszczególnych sklepów, które przyłączyły się do akcji.

Dla klientów to szansa na oszczędności, dla e-przedsiębiorców – szansa na wypromowanie własnej marki i zdobycie nowych klientów.

Firmy zaczynają zauważać ten rynek i wchodzić na niego w sposób coraz bardziej otwarty – wskazuje Agnieszka Kuźma-Filipek. – Technologie związane z tabletami i smartfonami, czyli cały m-commerce, pomagają i rozwijają kanał handlu w sieci. Ale faktem jest również, że nie wszystkie sklepy są przygotowane do obsługi swoich stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych.

Wzorem DDD jest amerykański Cyber Monday, pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, podczas którego e-sklepy organizują obniżki. W Polsce impreza organizowana jest po raz piąty. Jak informuje Agnieszka Kuźma-Filipek w poprzedniej edycji 80 proc. uczestników odnotowało zwiększoną liczbę zakupów w porównaniu z średnią z listopada, a w 30 proc. był to przyrost o ponad 100 proc. W ponad połowie sklepów złożone zamówienia pochodziły w jednej trzeciej od nowych klientów, a 85 proc. zrealizowało zamówienia w ciągu jednego do trzech dni.

Firmy mogą negocjować ze spedytorami korzystne warunki dostawy produktów klientom, co oczywiście wymaga wcześniejszego zgłoszenia i poinformowania, że będzie się brało udział w akcji – instruuje Kuźma-Filipek. – Na pewno przy okazji DDD sklepy, które mają w produkty jednostkowo mało warte, mogą ustanowić minimalny limit zamówienia, np. 20 zł, tak aby klient nie kupował przysłowiowej łyżeczki za trzy złote, kiedy same koszty kurierskie są 3-4 razy wyższe.

Organizatorem wydarzenia jest serwis eKomercyjnie.pl. Do udziału w br. zgłosiło się w nim 2550 firm z całej Polski (w ub. roku – 2450), najwięcej z kategorii Dom i ogród (16 proc.), Uroda i zdrowie (14 proc), Odzież, dodatki (11 proc.), Dla Dzieci  (8 proc.) oraz Sport (7 proc.). Dla zamówień złożonych tego dnia koszt wysyłki towaru do klienta będzie wynosił 0 zł niezależnie od metody płatności i rodzaju spedycji. Akcja obejmuje wyłącznie zamówienia z dostawą na terytorium Polski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.