Mówi: | Marcin Danił |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. |
Lotnisko w Modlinie: Zyski dopiero za 3-4 lata. W tym roku ok. 1,7 mln pasażerów
Lotnisko w Modlinie obsłuży w tym roku ok. 1,7 mln pasażerów, a za rok celuje w 2,5 mln podróżnych. Pomimo dynamicznego rozwoju i wzrostu liczby połączeń zysk netto uda się osiągnąć dopiero w 2017-2018 r. Od listopada w Modlinie odbywa się 276 regularnych lotów tygodniowo.
‒ Ten rok jest dla nas bardzo dobry. Myślę, że zakończymy go z 1,7 mln obsłużonych pasażerów. Na przyszły rok szacujemy 2,5 mln – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Danił, wiceprezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. ‒ To wynika z nowych kierunków, zwiększenia częstotliwości w naszej siatce połączeń, bardzo szybkiego rozwoju połączeń i liczby chętnych, by latać tanio z lotniska w Modlinie.
Od początku tego roku do końca października lotnisko w Modlinie obsłużyło już 1,37 mln pasażerów. Wyników nie można odnieść do 2013 r., bo z uwagi na awarię pasa startowego w okresie od stycznia do końca września port lotniczy nie obsługiwał ruchu regularnego. W październikowa liczba pasażerów (ponad 165 tys.) wzrosła jednak o 26,4 proc. rok do roku. Przybyło także podróżnych w ujęciu miesiąc do miesiąca – w październiku było ich o 11,5 proc. więcej niż we wrześniu br.
W Modlinie obecny jest tylko jeden przewoźnik – irlandzki Ryanair. Linia oferuje w sezonie zimowych 25 kierunków z tego lotniska, w tym dwa krajowe – Gdańsk i Wrocław.
Większa liczba lotów przekłada się na coraz lepsze wyniki finansowe Modlina. W ubiegłym roku port lotniczy zanotował stratę netto w wysokości 45,5 mln zł. Zgodnie z tabelą opłat lotniskowych portu Ryanair – z uwagi na to, że jest nowym i dużym przewoźnikiem – może liczyć na nawet ponad 50-proc. zniżki od opłat za lądowanie i każdego pasażera, który wylatuje z Modlina.
‒ Wynik finansowy będzie oczywiście coraz lepszy. Myślę, że przyszły rok to jeszcze nie będzie poziom zysku netto, ale już lata 2017-2018 przy tym tempie wzrostu na pewno przyniosą zyski – zapowiada Danił. Podkreśla: ‒ Port lotniczy to są wysokie koszty stałe związane z utrzymaniem wszystkich służb porządkowych, służb bezpieczeństwa, ochrony.
Danił dodaje, że z tego powodu sukces finansowy mogą odnieść jedynie te lotniska, które znajdują się w pobliżu dużych aglomeracji. Inne, czyli te, które mają problem z osiągnięciem poziomu ruchu w granicach co najmniej 1 miliona pasażerów rocznie, mogą mieć problem z zyskownością.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-03-25: Jan Wieczorkowski: Trema jest zawsze przed spektaklem. Kiedyś proponowałem innym aktorom medytację, ale każdy ma swoje sposoby
- 2024-03-26: Aleksandra Popławska: Spektakl „Wyjątkowy prezent” jest komedią, ale pod spodem niepozbawioną tragicznego rysu. To dobra i mądra rozrywka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.