Newsy

PKP Cargo: do 2016 przewidujemy delikatny wzrost zatrudnienia

2012-03-13  |  06:55
Mówi:Wojciech Balczun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Cargo
  • MP4

    Dalsza restrukturyzacja spółki już bez zwolnień? Warunkiem - jak podkreśla prezes  PKP Cargo - jest delikatny, prognozowany wzrost przewozów.

    Prywatyzacja spółki coraz bliżej. W lutym Ministerstwo Skarbu Państwa miało zatwierdzić krótką listę inwestorów zainteresowanych zakupem PKP Cargo. Do procesu prywatyzacji spółka przygotowuje się od roku. Jednak proces restrukturyzacji, w wyniku którego z firmy odeszło kilkanaście tysięcy pracowników, a liczba zakładów spadła z 42 do 10, trwa już ponad 3 lata.

     - Na pewno takiej restrukturyzacji systemowej w PKP Cargo już nie będzie, ponieważ jesteśmy zbilansowani pod względem zasobów - zapewnia Wojciech Balczun.

    Zmiany przyniosły wymierne efekty. Ubiegły rok był rekordowo dobry dla polskiego przewoźnika. Zysk netto wyniósł blisko 240 mln zł, czyli niemal 4 razy więcej niż w 2010 roku. 

     - Jeżeli nie dokonamy zmiany modelu biznesowego spółki, a nie ma żadnego uzasadnienia dla tego, to nasza strategia do 2016 roku przewiduje, przy delikatnym prognozowanym wzroście przewozów, konieczność minimalnego, ale jednak, zwiększenia zatrudnienia - mówi prezes spółki.

    Obecnie PKP Cargo zatrudnia 24,5 tys. osób. Jak podkreśla Wojciech Balczun, mogą zdarzyć się jedynie likwidacje pojedynczych miejsc pracy.

     - Mogą zdarzyć się nam lokalne problemy i o tym rozmawiamy z partnerami społecznymi, że musimy być elastyczni, dostosowywać się do potrzeb rynku, optymalizować naszą strukturę. Wiemy, że w niektórych miejscach będziemy likwidowali zbędne punkty utrzymywania taboru. To być może będzie wymuszało takie lokalne programy dobrowolnych odejść, które będziemy wdrażali. Podkreślam, że to ma charakter jednostkowy, a nie systemowy - zapewnia prezes PKP Cargo.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

    Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

    Prawo

    Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

    Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

    Firma

    Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

    Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.