Newsy

Inter Cars wzrósł za granicą o blisko 25 proc. To dwa razy szybciej niż w Polsce

2014-12-10  |  06:20

Inter Cars będzie miał w tym roku zagraniczne przychody o jedną czwartą wyższe niż w ubiegłym roku. Na 12 rynkach zewnętrznych, głównie w Europie Środkowo-Wschodniej, dystrybutor części zamiennych do aut rozwija się dwukrotnie szybciej niż w Polsce, chociaż przychody z działalności prowadzonej w kraju wolumenowo wciąż są wyższe.

W każdym z krajów, w których jesteśmy, chcemy osiągnąć pozycję lidera – zapowiada Robert Kierzek, prezes zarządu Inter Cars. – Perspektywy są dobre. Międzynarodowy biznes spółki rozwija się zdecydowanie szybciej niż działalność w Polsce.

Polska pozostaje podstawowym rynkiem zbytu dla firm w Grupie Kapitałowej Inter Cars – pochodzi z niego ponad dwie trzecie przychodów grupy. W okresie od stycznia do października sprzedaż grupy w Polsce wyniosła ponad 2 mld zł, a za granicą – blisko 1 mld zł.

W Polsce także planujemy dalszy rozwój, chociaż w tym przypadku mamy do czynienia z biznesem już mocno dojrzałym – wyjaśnia Kierzek. – Dążymy do tego, żeby operacje zagraniczne w niedalekiej przyszłości dały nam co najmniej taki wolumen obrotu, jaki mamy w kraju. Jesteśmy obecni na dwunastu rynkach. Są to głównie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, potocznie nazywane demoludami. Naszym planem jest ugruntowanie pozycji tam, gdzie już jesteśmy.

Firma prowadzi działalność także we Włoszech. Obecność na tym rynku jest związana z przejęciem w 2007 roku przedsiębiorstwa JC Auto.

Jak wynika z raportu Inter Cars za III kwartał, na wszystkich rynkach zagranicznych przychody wzrosły. Rynki regionu mają duży potencjał rozwoju, a co więcej wykazują wyższą rentowność dla branży. Największą dynamiką sprzedaży w tym roku wykazują się Łotwa (176 proc.), Węgry (88 proc.) i Bułgaria (87 proc.), najsłabiej wypada Słowacja (3,1 proc.).

Dynamika w Polsce jest wciąż zadowalająca. W I kwartale była ona bardzo wysoka, ale nieco zafałszowana słabym rokiem 2013, dalsze miesiące nie były już tak dobre, jednak po 10 miesiącach wciąż jest to ponad 10 proc. Natomiast za granicą jest zdecydowanie lepiej – blisko 25 proc. wzrostu, czyli dynamika jest bardzo dobra – mówi prezes Inter Cars.

W okresie od stycznia do października sprzedaż Inter Cars w Polsce wzrosła o 11 proc., a za granicą – nawet o 24,7 proc.

Polska jest europejskim zagłębiem zarówno produkcji, jak i dystrybucji części zamiennych oraz akcesoriów do samochodów. W ubiegłym roku wartość produkcji sprzedanej wszystkich firm tej branży wyniosła ok. 60 mld zł, z czego połowa trafiła na eksport. Inter Cars to największy dystrybutor tego rodzaju produktów w Europie Środkowej i Wschodniej. W samym trzecim kwartale br. przychody spółki wyniosły blisko miliard złotych (997 mln zł), zysk netto – 56,2 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska

Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.

Prawo

Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych

15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Nauka

Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat

Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.