Newsy

800 amerykańskich przedsiębiorstw zainwestowało w Polsce 91 mld zł i utworzyło 200 tys. nowych miejsc pracy

2014-09-04  |  06:35
Mówi:Stacy Ligas
Funkcja:partner, szef działu audytu instytucji finansowych
Firma:KPMG w Polsce
  • MP4
  • W ciągu ostatnich 25 lat amerykańskie firmy zainwestowały w Polsce 91 mld zł. Tylko w 2012 roku wartość bezpośrednich inwestycji wyniosła 33 mld zł. Największe środki firmy zza oceanu ulokowały w sektorze usług i handlowym. Amerykanie zatrudniają obecnie w Polsce 200 tysięcy osób, których wynagrodzenie wynosi ok. 4,5 mld dolarów brutto rocznie – wynika z raportu KPMG w Polsce i Amerykańskiej Izby Handlowej.

    Polska jest największym odbiorcą inwestycji amerykańskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla porównania w Czechach koncerny zza oceanu ulokowały jedynie 6,4 mld dolarów.

    Skala łącznych inwestycji amerykańskich w Polsce wyniosła 91 mld zł na koniec 2012 roku. Ważną informacją jest również to, że w Polsce 800 firm z kapitałem amerykańskim zatrudnia 200 tysięcy pracowników, a co roku wypłacają im wynagrodzenie rzędu 4,5 mld dolarów brutto – mówi Stacy Ligas, partner, szef działu audytu instytucji finansowych w KPMG w Polsce.

    Jak wynika z raportu KPMG i AmCham, 78 proc. amerykańskich inwestycji w Polsce zostało ulokowanych w sektorze usług. Firmy zainwestowały swoje kapitały głównie w przedsiębiorstwach z branży finansowej i ubezpieczeniowej. Na drugim miejscu znalazł się handel hurtowy i detaliczny. W przemyśle (głównie w branży motoryzacyjnej) obecnie prowadzi działalność 20 firm zza oceanu, które zatrudniają 45 tys. pracowników i osiągają łączne przychody na poziomie 30 mld zł.

    Obecność amerykańskich inwestorów w Polsce to nie tylko napływ kapitału, lecz także, jak podkreśla Stacy Ligas, doświadczenia oraz know-how. Krajowy rynek jednak nadal jest postrzegany na świecie jako stosunkowo mało innowacyjny.

    Dlatego amerykańskie inwestycje w centra badawczo-rozwojowe są szczególnie istotne – podkreśla Stacy Ligas w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

    Jak wynika z raportu KPMG, firmy zza oceanu są największym inwestorem zagranicznym w branży usług biznesowych. Co trzecie przedsiębiorstwo z kapitałem zagranicznym działające w tym obszarze należy do podmiotu ze Stanów Zjednoczonych. Według danych ABSL, organizacji skupiającej liderów tego sektora, obecnie w Polsce funkcjonuje 156 przedsiębiorstw z amerykańskim kapitałem, które łącznie zatrudniają ponad 46 tys. osób.

    Najwięcej miejsc pracy (17,3 tys.) powstało w centrach usług wspólnych (ang. Shared Services Center – SSC), blisko 40 proc. ogólnego zatrudnienia w tym sektorze. Na drugim miejscu są amerykańskie BPO (ang. Business Process Outsourcing) oraz ITO (ang. Information Technology Outsourcing), zatrudniające łącznie 15,6 tys. osób, czyli 28 proc. wszystkich świadczących tego rodzaju usługi. W centrach B+R (badawczo-rozwojowych) z amerykańskim kapitałem pracuje natomiast 10,6 tys. osób, czyli blisko połowa personelu tego rodzaju zagranicznych ośrodków nad Wisłą.

    Obecnie, aż co drugi pracownik w centrach B+R z kapitałem zagranicznym w Polsce pracuje dla amerykańskiego przedsiębiorstwa – informuje Stacy Ligas.

    Chociaż liczba przedsiębiorstw z USA inwestujących w Polsce utrzymuje się w ostatnich latach na stałym poziomie, zatrudnienie rośnie. Jak twierdzą autorzy raportu KPMG, to pokazuje, że inwestorzy stale rozszerzają działalność, reinwestują, a tym samym zwiększają liczbę miejsc pracy. KPMG szacuje, że około 69 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw amerykańskich po uruchomieniu pierwszego oddziału otworzyło kolejną filię, fabrykę, centrum biznesowe czy badawczo-rozwojowe. Najwięcej firm, jak wynika z raportu KPMG, reinwestowało w Polsce w branży motoryzacyjnej.

    Raport „Wspólny sukces! 25 lat polsko-amerykańskich relacji gospodarczych” powstał z okazji 25 lat działalności Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham), przy współpracy KPMG.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.