Mówi: | Wiktoria Baranowska |
Funkcja: | dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji |
Firma: | ORLEN Asfalt |
Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
Asfalt może być traktowany jako surowiec o właściwościach przyjaznych środowisku, bo nawierzchnie dróg można poddać w 100 proc. recyklingowi – podkreślają eksperci ORLEN Asfalt. Spółka od kilku lat rozwija technologie, które wspierają ograniczenie wpływu sektora budownictwa drogowego na środowisko. Chodzi nie tylko o możliwość ponownego przetworzenia materiału, ale także ograniczenie zużycia energii. Eksperci spodziewają się, że w związku z wprowadzeniem unijnego Zielonego Ładu coraz więcej przetargów będzie zawierać wymogi co do stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów.
– Wykorzystanie asfaltu jest bardzo powszechne w inwestycjach infrastrukturalnych ze względu na to, że asfalt jest produktem pozwalającym na szereg różnorodnych optymalizacji. Jest stosowany przede wszystkim do budowy nawierzchni drogowych, jednakże może być stosowany z powodzeniem także na obiektach mostowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wiktoria Baranowska, dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Technologie asfaltowe w kontekście ekologii mają bardzo duże znaczenie ze względu na to, że nawierzchnie asfaltowe mogą być poddawane w 100 proc. recyklingowi.
Spółka od kilku lat rozwija technologie asfaltowe, które będą wspierać dekarbonizację budownictwa drogowego.
– Aktualnie mamy do dyspozycji specjalne asfalty do zastosowań w mieszankach mineralno-asfaltowych z granulatem asfaltowym, który pochodzi z recyklingu starych nawierzchni. Dysponujemy także szeroką gamą produktów WMA [warm mix asphalt – red.], które umożliwiają ograniczenie zużycia energii, jak również emisji szkodliwych związków podczas produkcji czy też wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych w konstrukcję nawierzchni drogowej – mówi Wiktoria Baranowska.
Jak wynika z badań przytoczonych przez ekspertkę podczas czerwcowego Kongresu Infrastruktury Polskiej, niemal połowa projektantów dróg pytanych o technologie asfaltowe deklaruje, że do budowy nowej drogi rekomendowało inwestorowi zastosowanie destruktu asfaltowego pochodzącego z recyklingu starych nawierzchni do budowy nowych.
– Stare nawierzchnie asfaltowe często poddawane są recyklingowi, który polega na frezowaniu warstw asfaltowych. W ten sposób pozyskujemy granulat asfaltowy, który może być następnie wykorzystany do budowy nowych dróg – mówi dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Stosowanie granulatu ułatwiają nasze specjalne asfalty, które zawierają w swoim składzie tzw. rejuwenator, środek odświeżający. Pozwala on przywrócić pierwotne właściwości asfaltu, który znajdował się w granulacie i w ten sposób zapewnić odpowiednią jakość dróg.
Obecnie stosowane technologie nie kończą jednak prac nad technologiami asfaltowymi, które ograniczają oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko.
– Rozwijamy także gamę tzw. asfaltów ekologicznych, które przyczynią się do ograniczenia emisji szkodliwych związków, które znajdują się w powietrzu. Są to głównie tlenki azotu, jak również benzo(a)piren, lotne związki organiczne i inne. Projekt ten zakłada wykorzystanie różnego rodzaju fotokatalizatorów, które będą redukowały te zanieczyszczenia – wyjaśnia Wiktoria Baranowska.
W ofercie spółki można znaleźć również asfalty modyfikowane oraz wysoko modyfikowane, których zastosowanie pozwala na wydłużenie cyklu życia drogi.
– Są to lepiszcza asfaltowe, które w swoim składzie zawierają polimery wpływające na poprawę ich właściwości. Wówczas w asfalcie tworzy się sieć polimerowa, która stanowi swoiste zbrojenie nadające asfaltom ponadstandardowe właściwości w zakresie odporności na koleinowanie mieszanki mineralno-asfaltowej oraz spękania niskotemperaturowe, z którymi mamy do czynienia głównie zimą, jak również w zakresie wydłużenia cyklu życia nawierzchni drogowych – mówi ekspertka.
Jak podkreśla, ekologiczne rozwiązania w obszarze asfaltów są w Polsce rozwijane, wdrażane w rafineriach i możliwe do zastosowania na drogach. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziś projektant, inwestor lub ewentualnie wykonawca drogi. W ocenie ekspertów w przetargach, które będą ogłaszane w niedalekiej przyszłości, coraz mocniej będzie akcentowany wymóg stosowania rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko. To oznacza jak największe wykorzystanie materiałów z recyklingu, stosowanie produktów obniżających ślad węglowy czy wydłużanie cyklu życia nawierzchni. Konieczność dekarbonizacji i ograniczania wpływu na środowisko jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed branżą budownictwa drogowego.
Czytaj także
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.