Newsy

KGHM planuje kolejne przejęcia, aby zrealizować cele spółki

2012-06-05  |  06:55
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

      Przejęcie firmy produkującej 50-80 tys. ton miedzi rocznie pomogłoby zrealizować strategię spółki – ocenia prezes KGHM Polska Miedź. Na razie jednak koncern chce skupić się na zakupionych złożach kanadyjskiej Quadry. Decyzji o kolejnych akwizycjach możemy spodziewać się więc dopiero po 2014 roku. Chyba, że trafią się rynkowe okazje.

     – Do 2014 roku będę się koncentrował na tym, żeby być lepszym, tańszym i bardziej konkurencyjnym – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź. – Chyba, że pojawią się fantastyczne okazje, które w biznesie czasem się zdarzają.

    Strategia KGHM Polskiej Miedzi zakłada, że do 2018 roku spółka będzie produkować 700 tys. ton miedzi rocznie. Połączone możliwości produkcyjne polskiego koncernu i KGHM International, powstałego po przejęciu Quadry, oceniane są na 635 tys. ton.

     – W zanadrzu mamy inne kraje, z firmami w tych krajach rozmawiamy. Quadra to był pierwszy krok. W strategii mamy zapisane 700 tys. ton miedzi rocznie i do tego nam jeszcze trochę brakuje. Więc akwizycja rzędu 50-80 tys. ton miedzi byłaby całkiem na miejscu – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.

    Dzięki przejętym złożom Quadry produkcja KGHM zwiększy się już w tym roku o 100 tys. ton miedzi, co stanowi 25 proc. produkcji z dotychczasowych aktywów.

    Jak podkreśla prezes Wirth, kolejne przejęcia są planowane, ale nie w najbliższym czasie. Teraz spółka chce się skupić na konsolidacji przejętych aktywów.

     – Lata 2011-2014 to jest pełna koncentracja nad zarządzaniem kupionymi aktywami i wyspecyfikowaniem pewnych efektów synergii, które w procesie nabywania zostały zidentyfikowane. Chodzi np. o handel kwasem siarkowym. Mało kto wie, ale w jednym ze złóż w Chile jest produkcja gotowej miedzi katodowej, ale metodą chemiczną i do tego jest potrzebny kwas siarkowy, który produkujemy – mówi Herbert Wirth.

    Do 2014 roku Polska Miedź chce również uruchomić produkcję surowca na chilijskim złożu Sierra Gorda.

     – To jest bardzo dobra wiadomość. Wiąże się ona z decyzją o tym, czym ma być spółka KGHM International. Czy to ma być spółka w pełni zintegrowana z KGHM Polska Miedź, czy też ma wejść
    ponownie na giełdę w Toronto. Decyzje zapadną po rozmowach m.in. z akcjonariuszami
    – deklaruje prezes miedziowego koncernu.

    Dzięki nabyciu Quadry za ponad 9 mld zł KGHM Polska Miedź zajmuje 4.miejsce pod względem wielkości złóż miedzi i stał się 7. producentem surowca na świecie. Za rok 2011 spółka zajmuje pierwsze miejsce na świecie wśród producentów srebra.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Konsument

    Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

    Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

    Prawo

    Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

    Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.