Mówi: | Eryk Kłossowski |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Instytut Jagielloński |
Kierowcy rzadziej próbują uniknąć elektronicznych opłat na drogach
System viaTOLL jest coraz szczelniejszy. Z miesiąca na miesiąc spada liczba naruszeń. Zdaniem ekspertów, kierowcy przyzwyczaili się do istniejącego systemu i zaczęli go akceptować.
W styczniu 2012 roku odnotowano ok. 76 tys. prób unikania opłaty lub wniesienia jej w niepełnej wysokości. To niewiele, biorąc pod uwagę, że w systemie zarejestrowanych jest 730 tys. użytkowników, a miesięczna liczba transakcji przekracza 30 mln.
- Spadek liczby naruszeń wiąże się przede wszystkim ze zmianą przyzwyczajeń kierowców. Zaczynają oni akceptować system - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.
Jak podkreśla Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, operatora viaTOLL, kierowców odstraszają również wysokie kary.
- Skuteczność służb egzekwujących kary jest bardzo wysoka. W związku z tym próby oszukania lub ominięcia systemu nie są opłacalne - mówi Marek Cywiński.
We wrześniu 2011 roku, kiedy system viaTOLL osiągnął pełną funkcjonalność, zarejestrowanych było ok. 550 tys. kierowców, a liczba naruszeń wynosiła ponad 200 tys. Teraz jest ich o 2/3 mniej.
- Tendencja spadkowa naruszeń utrzyma się, bo system wykrywa każdą próbę jego ominięcia, a kierowcy są coraz bardziej tego świadomi - prognozuje Eryk Kłossowski.
Ponadto, GDDKiA i Kapsch Telematic Services pracują nad wprowadzeniem nowych funkcjonalności w systemie elektronicznych opłat. Ma to zapobiec zjawisku "rozjeżdżania" dróg bocznych, którymi kierowcy próbują ominąć płatne odcinki dróg ekspresowych i autostrad.
Czytaj także
- 2024-08-21: Ustawa o ochronie sygnalistów będzie dla firm dużym wyzwaniem. Szczególnie konieczność ochrony danych osobowych i zachowania poufności
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2021-02-10: To już ostatnia prosta do wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych. Testowany e-TOLL zacznie działać od kwietnia
- 2020-07-03: Trwają prace nad nowym systemem poboru opłat drogowych. Od 2021 roku będzie oparty na geolokalizacji i pozwoli płacić np. smartfonem
- 2019-05-22: GDDKiA zlikwiduje przed wakacjami nieczynny punkt poboru opłat na A2. Bez dotkliwych strat dla kasy państwa
- 2018-07-05: 10 mld zł na budowę dróg w 7 lat. Polski elektroniczny system poboru opłat jednym z najbardziej efektywnych w Europie
- 2018-07-09: Wiceprezes Kapsch TrafficCom: viaTOLL jednym z najbardziej efektywnych systemów poboru opłat. Kilka krajów w Europie chce realizować tego typu projekty
- 2018-06-19: Przyszłość elektronicznego systemu poboru opłat drogowych pod znakiem zapytania. Przekazanie go do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego może być ryzykowne
- 2017-09-01: Przybywa dróg objętych systemem poboru opłat viaTOLL. Przy budowie bramownic operatora systemu będzie wspierać KGHM ZANAM
- 2017-07-06: System viaTOLL działa w Polsce 6 lat. Na modernizację i budowę dróg trafiło ponad 8 mld zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.