Newsy

Kierowcy rzadziej próbują uniknąć elektronicznych opłat na drogach

2012-03-12  |  11:00
Mówi:Eryk Kłossowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

    System viaTOLL jest coraz szczelniejszy. Z miesiąca na miesiąc spada liczba naruszeń. Zdaniem ekspertów, kierowcy przyzwyczaili się do istniejącego systemu i zaczęli go akceptować.

    W styczniu 2012 roku odnotowano ok. 76 tys. prób unikania opłaty lub wniesienia jej w niepełnej wysokości. To niewiele, biorąc pod uwagę, że w systemie zarejestrowanych jest 730 tys. użytkowników, a miesięczna liczba transakcji przekracza 30 mln.

     - Spadek liczby naruszeń wiąże się przede wszystkim ze zmianą przyzwyczajeń kierowców. Zaczynają oni akceptować system - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    Jak podkreśla Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, operatora viaTOLL, kierowców odstraszają również wysokie kary.

     - Skuteczność służb egzekwujących kary jest bardzo wysoka. W związku z tym próby oszukania lub ominięcia systemu nie są opłacalne - mówi Marek Cywiński.

    We wrześniu 2011 roku, kiedy system viaTOLL osiągnął pełną funkcjonalność, zarejestrowanych było ok. 550 tys. kierowców, a liczba naruszeń wynosiła ponad 200 tys. Teraz jest ich o 2/3 mniej.

     - Tendencja spadkowa naruszeń utrzyma się, bo system wykrywa każdą próbę jego ominięcia, a kierowcy są coraz bardziej tego świadomi - prognozuje Eryk Kłossowski.

    Ponadto, GDDKiA i Kapsch Telematic Services pracują nad wprowadzeniem nowych funkcjonalności w systemie elektronicznych opłat. Ma to zapobiec zjawisku "rozjeżdżania" dróg bocznych, którymi kierowcy próbują ominąć płatne odcinki dróg ekspresowych i autostrad.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.