Mówi: | Eryk Kłossowski |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Instytut Jagielloński |
Kierowcy rzadziej próbują uniknąć elektronicznych opłat na drogach
System viaTOLL jest coraz szczelniejszy. Z miesiąca na miesiąc spada liczba naruszeń. Zdaniem ekspertów, kierowcy przyzwyczaili się do istniejącego systemu i zaczęli go akceptować.
W styczniu 2012 roku odnotowano ok. 76 tys. prób unikania opłaty lub wniesienia jej w niepełnej wysokości. To niewiele, biorąc pod uwagę, że w systemie zarejestrowanych jest 730 tys. użytkowników, a miesięczna liczba transakcji przekracza 30 mln.
- Spadek liczby naruszeń wiąże się przede wszystkim ze zmianą przyzwyczajeń kierowców. Zaczynają oni akceptować system - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.
Jak podkreśla Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, operatora viaTOLL, kierowców odstraszają również wysokie kary.
- Skuteczność służb egzekwujących kary jest bardzo wysoka. W związku z tym próby oszukania lub ominięcia systemu nie są opłacalne - mówi Marek Cywiński.
We wrześniu 2011 roku, kiedy system viaTOLL osiągnął pełną funkcjonalność, zarejestrowanych było ok. 550 tys. kierowców, a liczba naruszeń wynosiła ponad 200 tys. Teraz jest ich o 2/3 mniej.
- Tendencja spadkowa naruszeń utrzyma się, bo system wykrywa każdą próbę jego ominięcia, a kierowcy są coraz bardziej tego świadomi - prognozuje Eryk Kłossowski.
Ponadto, GDDKiA i Kapsch Telematic Services pracują nad wprowadzeniem nowych funkcjonalności w systemie elektronicznych opłat. Ma to zapobiec zjawisku "rozjeżdżania" dróg bocznych, którymi kierowcy próbują ominąć płatne odcinki dróg ekspresowych i autostrad.
Czytaj także
- 2024-08-21: Ustawa o ochronie sygnalistów będzie dla firm dużym wyzwaniem. Szczególnie konieczność ochrony danych osobowych i zachowania poufności
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2021-02-10: To już ostatnia prosta do wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych. Testowany e-TOLL zacznie działać od kwietnia
- 2020-07-03: Trwają prace nad nowym systemem poboru opłat drogowych. Od 2021 roku będzie oparty na geolokalizacji i pozwoli płacić np. smartfonem
- 2019-05-22: GDDKiA zlikwiduje przed wakacjami nieczynny punkt poboru opłat na A2. Bez dotkliwych strat dla kasy państwa
- 2018-07-05: 10 mld zł na budowę dróg w 7 lat. Polski elektroniczny system poboru opłat jednym z najbardziej efektywnych w Europie
- 2018-07-09: Wiceprezes Kapsch TrafficCom: viaTOLL jednym z najbardziej efektywnych systemów poboru opłat. Kilka krajów w Europie chce realizować tego typu projekty
- 2018-06-19: Przyszłość elektronicznego systemu poboru opłat drogowych pod znakiem zapytania. Przekazanie go do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego może być ryzykowne
- 2017-09-01: Przybywa dróg objętych systemem poboru opłat viaTOLL. Przy budowie bramownic operatora systemu będzie wspierać KGHM ZANAM
- 2017-07-06: System viaTOLL działa w Polsce 6 lat. Na modernizację i budowę dróg trafiło ponad 8 mld zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.