Newsy

Kierowcy rzadziej próbują uniknąć elektronicznych opłat na drogach

2012-03-12  |  11:00
Mówi:Eryk Kłossowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

    System viaTOLL jest coraz szczelniejszy. Z miesiąca na miesiąc spada liczba naruszeń. Zdaniem ekspertów, kierowcy przyzwyczaili się do istniejącego systemu i zaczęli go akceptować.

    W styczniu 2012 roku odnotowano ok. 76 tys. prób unikania opłaty lub wniesienia jej w niepełnej wysokości. To niewiele, biorąc pod uwagę, że w systemie zarejestrowanych jest 730 tys. użytkowników, a miesięczna liczba transakcji przekracza 30 mln.

     - Spadek liczby naruszeń wiąże się przede wszystkim ze zmianą przyzwyczajeń kierowców. Zaczynają oni akceptować system - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    Jak podkreśla Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, operatora viaTOLL, kierowców odstraszają również wysokie kary.

     - Skuteczność służb egzekwujących kary jest bardzo wysoka. W związku z tym próby oszukania lub ominięcia systemu nie są opłacalne - mówi Marek Cywiński.

    We wrześniu 2011 roku, kiedy system viaTOLL osiągnął pełną funkcjonalność, zarejestrowanych było ok. 550 tys. kierowców, a liczba naruszeń wynosiła ponad 200 tys. Teraz jest ich o 2/3 mniej.

     - Tendencja spadkowa naruszeń utrzyma się, bo system wykrywa każdą próbę jego ominięcia, a kierowcy są coraz bardziej tego świadomi - prognozuje Eryk Kłossowski.

    Ponadto, GDDKiA i Kapsch Telematic Services pracują nad wprowadzeniem nowych funkcjonalności w systemie elektronicznych opłat. Ma to zapobiec zjawisku "rozjeżdżania" dróg bocznych, którymi kierowcy próbują ominąć płatne odcinki dróg ekspresowych i autostrad.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.