Newsy

Polski handel czeka na przedświąteczny boom. Początek już w listopadzie

2014-11-06  |  06:40

Z początkiem listopada zaczyna się jeden z najlepszych w roku okresów dla handlu detalicznego. Polacy zaczynają coraz intensywniejsze zakupy, które swój szczyt osiągają tuż przed świętami. Na większe obroty liczy również branża odzieżowa.

Sprzedaż przedświąteczna, czyli IV kwartał każdego roku, to jest najbardziej dochodowy okres dla branży odzieżowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Marek Dworczak, prezes CDRL, do której należy marka Coccodrillo.

Z publikowanego przez brytyjską firmę Experian plc indeksu FootFall Indeks Polska wynika, że koniec października to czas, gdy handel w Polsce notuje bardzo słabe wyniki. Indeks, którym mierzona jest liczba klientów odwiedzających centra handlowe, spada do poziomu, który osiąga w okresie wakacyjnych wyjazdów, gdy polskie sklepy świecą pustkami. W tym roku, w ostatnim tygodniu października, FootFall spadł o 16,9 proc, porównując z połową miesiąca (w ujęciu rocznym wzrósł o 2,7 proc.).

To jednak chwilowy trend, bo jak pokazują doświadczenia poprzednich lat, wraz z początkiem listopada liczba kupujących zaczyna rosnąć.

We wrześniu, zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 1,6 proc. w ujęciu rocznym, ale spadła o 0,9 proc. w ujęciu miesięcznym. Wyniki z grudnia ubiegłego roku pokazują, że końcówka roku dla handlu jest znacznie lepsza niż początek jesieni. Sprzedaż wzrosła o 5,8 proc. rok do roku, ale aż o 17,3 proc. w porównaniu z listopadem 2013 roku.

I w tym roku właściciele sklepów liczą na przedświąteczną zakupową gorączkę. Jednocześnie wprowadzają do sklepów nową ofertę przygotowaną właśnie z tej okazji.

– Nam najbardziej zależy na tym, żeby stworzyć taką ofertę, dzięki której klient, który kupi u nas w tym roku, będzie chciał potem wrócić, bo będzie zadowolony z tych towarów. Przede wszystkim są to ubiory okazjonalne, czyli typowo świąteczne. Mniej mamy oferty sportowej, w której też się bardzo dobrze czujemy, ale staramy się zadowolić klienta ofertą typowo przedświąteczną. – deklaruje prezes CDRL. Przygotowujemy szereg niespodzianek związanych z tym okresem. Będą to najróżniejsze wycinanki, bombki, kolorowanki, które mają wzmocnić sprzedaż. Oczywiście pojawią się także różne promocje, które będą uzależnione od wartości zakupu. Wszystko po to, by zapewnić naszym klientom jak najlepszą dostępność do naszych towarów.

Jak podkreśla, klienci poszukują w tym okresie nieco innych rzeczy niż w pozostałych miesiącach. Również w samym okresie przedświątecznym potrzeby klientów się zmieniają.

– Na Mikołaja, czyli w momencie, gdy zaczynamy sprzedaż przedświąteczną, klienci szukają drobnych, okazjonalnych prezentów – ocenia prezes CDRL SA. Przed samymi świętami zaczynamy sprzedawać bardziej eleganckie rzeczy, jak sukienki czy marynarki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.