Newsy

Poprawia się jakość tego, co jemy. Coraz trudniej jednak z dostępem do żywności

2013-07-25  |  06:35

Polska jest na 27. miejscu w Światowym Indeksie Bezpieczeństwa Żywności. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zanotowaliśmy spadek o jedną pozycje. W porównaniu do wyników z ubiegłego roku gorzej jest z dostępnością do żywności i osiągalnością cenową. Poprawiły się za to bezpieczeństwo i jakość tego, co na co dzień spożywamy.  

Polska znalazła się na 27. miejscu tegorocznego rankingu 107 państw z całego świata, ze wskaźnikiem na poziomie 69,9 punktów. To o ponad 2 punkty mniej niż przed rokiem, kiedy byliśmy sklasyfikowani na 24. miejscu. De facto Polska spadła jednak o jedną pozycję do rankingu dołączyły bowiem dwa kraje, Irlandia i Singapur, które znalazły się wyżej od nas. Jesteśmy za to znacznie powyżej średniej światowej – 53,5 pkt, udało nam się również wyprzedzić wschodnich sąsiadów.

Niższy wskaźnik dostępu do żywności to m.in. efekt stanu infrastruktury drogowej w kraju.

 – Na 100 możliwych punktów, tak w roku ubiegłym, jak i w tym roku Polska zdobyła tylko 25 punktów, co jest wskaźnikiem poniżej średniej światowej – mówi Piotr Gil, dyrektor generalny koncernu DuPont Polska, na którego zlecenie firma badawcza Economist Intelligence Unit przygotowała ranking. – Jednym z czynników, który również jest bardzo nisko notowany, bo tylko na poziomie 12,5 pkt na 100 pkt możliwych, to są wydatki na badania i rozwój w sektorze rolniczym. To również wiąże się z dostępnością do produktów.

Znacząco zwiększyła się za to nasza ocena jakości i bezpieczeństwo żywności. Zdaniem osób, które przeprowadzały badanie, produkty, które pojawiają się dzisiaj na sklepowych półkach są znacznie wyższej jakości niż przed rokiem.

Światowy Indeks Bezpieczeństwa Żywności ma zobrazować sytuację żywnościową na świecie.

 – Ideą wskaźnika jest określeni jednej cyfry, pozwalającej na określenie sytuacji bezpieczeństwa żywnościowego. Do 2012 roku takiego wskaźnika nie było – mówi dyrektor generalny DuPont. – Daje to rządom poszczególnych krajów i organizacjom międzynarodowym możliwość lepszego zorientowania się, w których krajach, w których regionach świata powinny być podjęte bardziej intensywne działania na rzecz poprawienia bezpieczeństwa żywnościowego.

Trzy pierwsze miejsca w tegorocznym w Światowym Indeksie Bezpieczeństwa Żywności zajmują Stany Zjednoczone, Norwegia i Francja. Na końcu zestawienia znajdują się Togo, Czad i Kongo.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.