Newsy

Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji

2024-06-27  |  06:25
Mówi:Witold Chomiczewski
Funkcja:pełnomocnik ds. legislacji, Izba Gospodarki Elektronicznej
radca prawny, Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych
  • MP4
  • Sztuczna inteligencja to jeden z głównych trendów, które będą kształtować w najbliższym czasie rozwój e-commerce. Według ekspertów IdoSell w 2024 roku AI na dobre rozgości się w tej branży, stwarzając nowe możliwości m.in. w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy zautomatyzowanej obsłudze klientów. Na wdrażanie tego typu rozwiązań w e-commerce wpłynie przyjęty w marcu br. unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji, który zacznie w pełni obowiązywać za dwa lata. – Branża e-commerce bardzo intensywnie przyglądała się temu procesowi legislacyjnemu i czekała na ostateczny kształt tych przepisów, żeby wiedzieć, jak się do nich przygotować. Teraz te procesy wdrożeniowe będą się rozpoczynać – mówi Witold Chomiczewski, pełnomocnik Izby Gospodarki Elektronicznej ds. legislacji.

    – Sztuczna inteligencja w e-commerce może być wykorzystywana chociażby do tego, żeby na poziomie marketingowym proponować konsumentom zakup bardziej spersonalizowanych produktów, jak najlepiej dopasowanych do naszych dotychczasowych zakupów. Jednak AI sięga dużo głębiej, ponieważ narzędzia i rozwiązania bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji są wykorzystywane też m.in. w zakresie bezpieczeństwa interfejsów internetowych, czyli bezpieczeństwa aplikacji mobilnych i sklepów internetowych. W oparciu o nie wychwytywane są nietypowe zjawiska, np. atypowy ruch sieciowy, dzięki czemu można szybciej zareagować i przeciwdziałać atakom hakerskim, żeby zabezpieczyć nasze dane – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Witold Chomiczewski.

    Sztuczna inteligencja wspiera coraz więcej gałęzi biznesu, a e-commerce jest jednym z głównych beneficjentów tego trendu. W ubiegłorocznym raporcie e-Izby („Dekada polskiego e-commerce”) eksperci prognozują, że automatyzacja komunikacji i sprzedaży z wykorzystaniem AI, Big Data i machine learningu odegra w nadchodzących latach główną rolę w rozwoju rynku cyfrowego. Wskazują na to również eksperci IdoSell, według których w 2024 roku sztuczna inteligencja na dobre rozgości się w ekosystemie e-commerce, stwarzając nowe możliwości w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy  zautomatyzowanej obsłudze klientów. Wśród wielu jej potencjalnych zastosowań są m.in. wirtualni asystenci (chatboty), inteligentne wyszukiwanie i systemy rekomendacji, możliwość dynamicznej optymalizacji cen towarów na podstawie analizy stanów magazynowych w czasie rzeczywistym i prognozy dotyczące wysokości sprzedaży, możliwość optymalizacji pod SEO i moderowania opinii, które klienci przeglądają przed dokonaniem zakupu, czy zapobieganie oszustwom w e-commerce.

    Jak wskazuje ekspert e-Izby, na wykorzystanie AI w branży e-commerce będzie mieć wpływ unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji, przyjęty przez Parlament Europejski w marcu br., który zacznie w pełni obowiązywać za dwa lata. Z jednej strony ma on zapewnić europejskim konsumentom bezpieczeństwo i przestrzeganie ich praw, z drugiej – wspierać opracowywanie innowacyjnych systemów sztucznej inteligencji oraz testowanie ich w warunkach rzeczywistych.

    Jest to pierwsza próba regulacyjnego ujęcia cały czas nowego, ale dynamicznie rozwijającego się zjawiska, jakim jest uczenie maszynowe, dostarczanie danych na potrzeby tego uczenia maszynowego i wreszcie tworzenia modeli, które potem działają w ramach narzędzi AI – wyjaśnia radca prawny. – Przyjęcie tego unijnego rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji oczywiście wpłynie na branżę e-commerce, ponieważ ona już w tej chwili rozwija rozwiązania oparte o AI.

    Unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji to pierwsze na świecie kompleksowe ramy prawne dotyczące AI, które odnoszą się do zagrożeń związanych z rozwojem tej technologii. Ma zapewnić podmiotom wdrażającym takie rozwiązania jasne wymogi i obowiązki dotyczące konkretnych zastosowań sztucznej inteligencji. W kontekście handlu i marketingu zgodnie z nowymi przepisami w UE zakazane będą m.in. narzędzia bazujące na AI, które manipulują zachowaniem ludzi lub wykorzystują ich słabości. Wprowadzono również obowiązki w zakresie przejrzystości w odniesieniu do wszystkich modeli sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia. Przestrzegania nowych regulacji ma nadzorować Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji, powołany na początku br., wraz z państwami członkowskimi.

    – Branża e-commerce bardzo intensywnie przyglądała się temu procesowi legislacyjnemu i czekała na ostateczny kształt tych przepisów, żeby wiedzieć, jak się do nich przygotować – mówi Witold Chomiczewski. – Przygotowanie się do wdrożenia takiej regulacji jest procesem bardzo czasochłonnym wymagającym uwagi i istotnych zmian nie tylko organizacyjnych, z zaangażowaniem prawników czy działów prawnych, ale również osób odpowiadających za kwestie technologiczne. To jest coś, na co branża długo czekała i teraz te przygotowania, procesy wdrożeniowe będą się rozpoczynały.

    Jak wynika z danych Gartnera przytaczanych przez e-Izbę, firmy korzystające z kompleksowych rozwiązań handlowych wspomaganych przez sztuczną inteligencję mogą prognozować wzrost całkowitych przychodów o 20 proc. do 2025 roku.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

    W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

    Handel

    Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

    Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

    Polityka

    M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

    Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.