Mówi: | Sebastian Mikosz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | PLL LOT |
LOT chce osiągnąć rentowność m.in. dzięki płatnemu jedzeniu i aplikacjom mobilnym
Polskie Linie Lotnicze LOT zmieniają ofertę i chcą lepiej docierać do pasażerów. Ma temu służyć m.in. nowa strona oraz aplikacje mobilne. Prezes przewoźnika zapowiada, że to dopiero początek zmian. Wprowadzenie nowej oferty kosztuje, ale LOT traktuje to jako inwestycję, która szybko powinna się zwrócić.
– Każda nowa usługa jest inwestycją, ale LOT musi w siebie inwestować. Samo cięcie kosztów nie jest odpowiedzią – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sebastian Mikosz, prezes zarządu PLL LOT. – Poza tym usługi i zmiany wizerunkowe to walka o dodatkowe wpływy. Te wszystkie usługi są elementem naszej zmiany, więc uważam, że to na pewno będzie z korzyścią dla naszych wyników finansowych, dla budowania marży spółki i dla dochodzenia do rentowności.
Wśród zmian zapowiedzianych przez LOT, które już wchodzą w życie, jest m.in. usługa dowozu na lotnisko za stałą cenę, możliwość zamówienia transferu limuzyną pod samolot oraz przedsprzedaż towarów ze sklepu pokładowego poprzez stronę internetową spółki. Już od 1 czerwca funkcjonuje nowa oferta taryfowa „New First Minute”.
LOT zmienia również ofertę serwisu pokładowego. Na rejsach krótko- i średniodystansowych pasażerowie klasy ekonomicznej za darmo otrzymają jedynie słodką przekąskę oraz wodę. Za inne posiłki trzeba będzie zapłacić. Dzięki ofercie „LOT Gourmet” oraz współpracy ze Starbucksem płatne produkty mają być jednak dużo wyższej jakości.
– Najważniejsza zmiana to paradoksalnie ta, którą pokazaliśmy najmniej: stopniowe zmienianie dostępności usług mobilnych. Wierzymy, że ten kanał sprzedaży będzie zarówno kanałem sprzedaży usług nowych, które właśnie pokazaliśmy, jak i w ogóle sprzedaży biletów. Spodziewam się, że pasażerowie najwięcej korzystać będą, nawet informacyjnie, ze strony Mobile LOT, czyli ze strony przystosowanej do smartfonów, jak i ze strony androidowej i iOS – dodaje Mikosz.
Nowa oferta LOT-u powstała w oparciu o badania przeprowadzone przez TNS Polska. Mikosz podkreśla, że wyniki ankiety pokazały, że właśnie takich zmian oczekują pasażerowie. Zapewnia jednak, że przewoźnik będzie reagował na sygnały płynące od klientów i oczekuje na ich reakcję.
Już tydzień temu w internecie pojawiła się strona internetowa Twojenowelinie.com. Choć początkowo Mikosz zaprzeczał, by był to element kampanii LOT-u, okazało się, że tak właśnie było. Prezes przewoźnika zapewnia jednak, że przygotowanie nowej oferty w taki sposób było bardzo efektywne kosztowo.
– Wszystkie zmiany, które proponujemy i których dokonaliśmy, zrobiliśmy w praktyce rękami naszych pracowników. Oczywiście zrobienie strony internetowej zostało powierzone firmom, z którymi współpracujemy. Ciężko jest mi sobie wyobrazić, żebyśmy byli w stanie bezinwestycyjnie stworzyć nowe usługi – zauważa Mikosz.
Prezes LOT-u zapewnia, że to nie koniec zmian. W ciągu najbliższych miesięcy linia regularnie ma ogłaszać nowe produkty i oferty. Będą one dotyczyć między innymi klasy biznes oraz stron mobilnych – te ostatnie mają ruszyć już na początku września. Poprzez witrynę internetową LOT-u pasażerowie będą mogli śledzić tempo wdrażania poszczególnych zapowiedzianych nowości.
Zmiany mają teraz postępować mniej skokowo. Jak przyznaje Mikosz, rewolucja w ofercie LOT-u jest wynikiem nagromadzenia prac związanych z restrukturyzacją, prowadzoną od kilku miesięcy. Podkreśla, że pomimo zmian i wprowadzenia opłat za lepszy catering pokładowy, LOT pozostaje przewoźnikiem tradycyjnym, a nie staje się linią niskokosztową.
– LOT jest przewoźnikiem siatkowym, operującym z lotniska w Warszawie, oferującym usługi tradycyjnego przewoźnika i walczącym o to, żeby zwiększać możliwość wyboru przez pasażera usług, które są oferowane i odpłatnie, i nieodpłatnie – podkreśla Mikosz.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-29: Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.