Mówi: | Edyta Mikołajczyk |
Funkcja: | doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie |
Lotnisko w Modlinie rozmawia z nowymi przewoźnikami
Lotnisko w Modlinie nie obawia się, że przewoźnicy nie wrócą na nie po ponownym uruchomieniu. Zainteresowani są nie tylko latające już wcześniej do Modlina linie niskokosztowe, ale także przewoźnicy czarterowi i tradycyjni. Podwarszawskie lotnisko przyciąga niskimi opłatami i zapowiada szybki rozwój.
Lotnisko w Modlinie zostało uruchomione w połowie lipca ubiegłego roku. Do połowy grudnia, kiedy zostało zamknięte dla dużych samolotów z uwagi na niebezpieczne uszkodzenia drogi startowej, obsłużyło ok. 900 tys. pasażerów. Latały tam dwie linie – Ryanair i Wizz Air, które teraz obsługują loty z Lotniska Chopina w Warszawie.
– Lotnisko bardzo chciałoby nadrobić stracony czas, ale to jest biznes, jak każdy inny. Nie możemy nadrabiać czasu podwyższając ceny, ponieważ wtedy nie będziemy konkurencyjni. W dłuższej perspektywie jesteśmy w stanie te straty odrobić. Lotnisko ma ogromny potencjał wzrostowy, co pokazało pięć miesięcy jego funkcjonownia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Edyta Mikołajczyk, doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem władz Modlina, już od lipca duże samoloty będą mogły ponownie z niego korzystać. Mimo to Ryanair zapowiedział, że do września pozostanie na głównym warszawskim lotnisku. Wizz Air będzie latał z Okęcia jeszcze dłużej, bo do 26 października. Mikołajczyk jest jednak przekonana, że po ponownym uruchomieniu Modlina linie wrócą na lotnisko położone nieopodal Nowego Dworu Mazowieckiego.
– Myślę, że spekulacje dotyczące pojawiającej się informacji, że lotnisku grozi ponowny rozruch, ale bez klientów, czyli bez linii lotniczych, a co za tym idzie – bez pasażerów, są bez pokrycia. Oczywiście, można hipotetycznie rozważać i taką ewentualność, bo decyzja ostateczna zawsze należy do przewoźnika. Natomiast myślę, że tak dobrej oferty jak nasza nie będą w stanie znaleźć – przewiduje Mikołajczyk.
Przewaga Modlina to przede wszystkim niższe opłaty lotniskowe. Mikołajczyk zauważa, że trudno podsumować, o ile port jest tańszy od Lotniska Chopina, bo opłat jest bardzo wiele. Pasażerowie najbardziej znają opłatę pasażerską, bo ta jest wyszczególniona w cenie biletu. To jednak tylko jedna z całego katalogu kosztów ponoszonych przez linie lotnicze na rzecz lotniska.
– Nie są to może znaczące opłaty w całym rachunku ekonomicznym, jeśli chodzi o koszty związane z wykonaniem danej operacji lotniczej, czyli z przelotem np. z naszego lotniska do Paryża. Jednak w momencie sytuacji kryzysowej, a ten kryzys dotyka również rynek lotniczy, każda złotówka, każde euro ma ogromne znaczenie. Co więcej, ma znaczenie dla pasażera, bo wszystkie te koszty muszą rozłożyć się na liczbę miejsc na pokładzie samolotu – mówi Mikołajczyk.
Niższe koszty dla przewoźników powodują, że według Mikołajczyk wśród linii lotniczych jest duże zainteresowanie Modlinem. Nie tylko ze strony linii niskokosztowych, ale także czarterowych, a nawet tradycyjnych. Według niej to dowód na to, że model biznesowy Modlina jako lotniska nowej generacji oferującego dobrą, ale prostą ofertę za niską cenę, się sprawdza.
Jak podkreśla, wyniki lotniska z pierwszych miesięcy działalności pokazują bardzo duży potencjał dla tego lotniska. Zwłaszcza na krótkich trasach coraz więcej pasażerów wybiera tanie połączenia linii niskokosztowych.
– Jeśli podróżujemy na niedalekiej trasie, czyli spędzamy w samolocie 1,5-2 godziny, to komfort tej podróży i to, czy dostaniemy kieliszek wina za darmo czy będziemy musieli ten kieliszek wina zafundować sobie sami, ma mniejsze znaczenie. Jeżeli mam do wyboru zapłacić 30 złotych za tę podróż lub 3 tys. zł, to ja zawsze wybiorę tę tańszą opcję – podkreśla Mikołajczyk.
Dodaje, że pasażerowie będą wybierać Modlin nie z uwagi na samo lotnisko i jego położenie, ale dzięki temu, że przewoźnicy mogą oferować stamtąd tańsze loty.
– Pasażer wybiera lotnisko, które jest w miarę blisko jego miejsca zamieszkania, ale kieruje się przede wszystkim wyborem przewoźnika, a tak naprawdę ceną biletu – dodaje Mikołajczyk.
Czytaj także
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.