Mówi: | Mateusz Rybiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | fundacja EdTech Poland |
Zmiany w modelu edukacji konieczne już od przedszkola. Kilkuletnie dzieci mogą przyswajać kompetencje przyszłości
Model edukacji STEAM można wdrażać już od przedszkola – przekonuje fundacja EdTech Poland. To interdyscyplinarna koncepcja nauczania obejmująca elementy m.in. nauk ścisłych, technologii i sztuki. Dzięki pracy metodą STEAM dzieci od najmłodszych lat rozwijają kompetencje przyszłości, takie jak myślenie analityczne, wielojęzyczność czy współpraca w grupie, jednocześnie pozostając w trybie nauki przez zabawę.
– STEAM to trend w edukacji, metodologia, która z jednej strony łączy ze sobą elementy nauki, czyli science, technologii, engineering, czyli inżynierii, a także art, czyli sztuki oraz matematyki. Przede wszystkim jest to metodologia uczenia projektowego, interdyscyplinarnego, że na jeden problem można spojrzeć z różnych perspektyw. Uczniowie, którzy uczą się z duchem STEAM, uczą się rozwiązywać problemy, które są interdyscyplinarne, i pracują przy tym w grupie – mówi agencji Mateusz Rybiński, prezes fundacji EdTech Poland.
STEAM to koncepcja nauczania ukierunkowana na rozwój kompetencji przyszłości. Eksperci wyjaśniają, że dzięki podejściu metodologicznemu dziecko sięga nie do jednej, ale wielu dziedzin – łączy myślenie matematyczne z technicznym lub informatycznym, a wartością dodaną jest m.in. komunikacja, współpraca w zespole lub w parach, uczenie się na błędach, kreatywne rozwiązywanie problemów, a także obniżanie lęku przed porażką.
– Zachęcamy do uczenia interdyscyplinarnego, żeby dzieci nie żyły w takich silosach, jakie mamy dziś w szkole, gdzie matematyka jest zupełnie rozłączna od fizyki, fizyka od geografii i tak dalej. Staramy się od razu zaszczepić od przedszkola nowe podejście – mówi prezes fundacji EdTech Poland. – Przede wszystkim powinniśmy uczyć logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy w grupie. To są twarde i miękkie umiejętności, które są uniwersalne. Niezależnie od tego, jak przyszłość się potoczy, jak będzie przebiegał rozwój sztucznej inteligencji, to są umiejętności, które zawsze będą ważne w pracy.
Metoda STEAM jest kojarzona z nauką przedmiotów ścisłych, ale sprawdza się z powodzeniem również w przypadku nauki języków, historii czy innych przedmiotów humanistycznych. Co więcej, często nauki humanistyczne i ścisłe korelują ze sobą, pomagając rozwiązać problemy w sposób nieoczywisty.
Zdaniem Mateusza Rybińskiego, prezesa fundacji EdTech Poland, która opracowała dokument „Drużyna STEAM”, wdrażanie tego modelu jest możliwe już w przedszkolu. To miejsce, gdzie dzieci obserwują, doświadczają, budują odporność emocjonalną i uczą się relacji.
– Bardzo ważne jest zaszczepienie tych umiejętności, które rozwijane są w ramach edukacji STEAM, już u przedszkolaków. Na tym etapie rozwoju dziecka bardzo dużo kompetencji jest rozwijanych szybko, dzieci chłoną umiejętności i wiedzę. Na pewno to pomaga w rozwoju dziecka na późniejszych etapach, w jego podejściu do nauki. Okres przedszkolny jest kluczowy dla rozwoju dziecka – mówi ekspert.
Jak zaznacza, wdrażanie metodologii STEAM nadal odbywa się w formule nauki przez zabawę, co pozytywnie wpływa na motywację małych uczniów. Dzięki zabawie spada poziom stresu, obniża się poziom lęku, a to, co trudne i niezrozumiałe, staje się bliższe i bardziej racjonalne.
– Obecnie widzimy silny trend wdrażania edukacji STEAM, czy to w przedszkolach, czy to w szkołach. Brakuje jeszcze wiedzy na ten temat i praktycznych umiejętności edukatorów, ale widzimy duże zainteresowanie i ze strony edukatorów, i ze strony instytucji, które są odpowiedzialne za podnoszenie kwalifikacji nauczycieli – zauważa prezes fundacji EdTech Poland.
Jak wynika z opracowania „Drużyna STEAM”, zajęcia oparte na metodzie STEAM budowane są w 10 krokach. Pierwszym z nich jest wybór problemu, najlepiej przez samych przedszkolaków. W drugim kroku tworzone są zespoły, drużyny STEAM, które będą pracować nad jego rozwiązaniem. Potrzebna do tego jest koncepcja, czyli ustalenie, co się przyda do rozwiązania problemu, a także przestrzeń do pracy. Krok piąty to już proces twórczy, kiedy dzieci eksperymentują i pracują nad danym zagadnieniem. W kroku szóstym sprawdzane są efekty tych prac, a następnie jest czas na wnioski i ewentualne modyfikacje. Celem kroku 10. jest wdrożenie zaproponowanych przez dzieci rozwiązań do codziennego życia. Przykładowo stworzone urządzenie nawadniające powinno zostać zamontowane w doniczkach z kwiatami.
– Wdrażanie edukacji STEAM w przedszkolach jest oczywiście możliwe, natomiast do tego są niezbędne chęci i umiejętności edukatorów. Aby faktycznie mogło się to zadziać w Polsce, potrzebne są szkolenia, które wiem, że są planowane. Więc najpierw edukatorzy powinni mieć wiedzę, jak to robić, chęci, może jakąś motywację do tego, żeby wdrażać edukację STEAM. Kolejnymi elementami są inwestycje już w rozwiązania technologiczne, które nie są niezbędne, ale mogą pomóc w tym, żeby dzieci w sposób bardziej interaktywny mogły się uczyć oraz żeby się oswajały z technologią nie tylko jako bierni odbiorcy, ale też jako twórcy – wyjaśnia Mateusz Rybiński.
Czytaj także
- 2025-03-24: Eksperci ochrony zdrowia apelują o większy zakres kompetencji pielęgniarek. To mogłoby zwiększyć dostępność usług medycznych
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Unia Europejska

Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
Komisja Europejska w białej księdze przedstawiła państwom członkowskim propozycje, jak sfinansować duże inwestycje w obronność i wzmacniać europejski przemysł obronny. To nie tylko wart 150 mld euro instrument pożyczkowy, ale także poluzowanie fiskalne – 1,5 proc. PKB wydawane przez każde państwo członkowskie na cele obronne nie będzie wliczane przez Komisję Europejską do ich zadłużenia. Obecne propozycje mają pozwolić na jak najszybsze wzmocnienie zdolności obronnych UE, ale można się spodziewać, że w przyszłym budżecie na lata 2028–2034 będzie ich jeszcze więcej.
Handel
Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen

Od początku roku cena uncji złota wzrosła o blisko 16 proc. i w połowie marca przebiła granicę 3 tys. dol. Dynamicznym wzrostom sprzyjają zakupy surowca dokonywane przez banki centralne, ale przede wszystkim niepewność polityczna związana z działaniami administracji Donalda Trumpa. – Nie można wykluczyć, że część inwestorów, którzy już zarobili na wzroście cen złota, zrealizuje swoje zyski, ale są podstawy do tego, żeby ten surowiec dalej drożał – ocenia Ole Hansen, analityk rynku surowców z Saxo. Jego prognozy wskazują, że notowania mogą sięgnąć 3,3 tys. dol.
Polityka
1,2 tys. więźniów politycznych przebywa w białoruskich więzieniach. Europarlamentarzyści wyrażają wsparcie dla walczących o wolność

846 pocztówek dla białoruskich więźniów politycznych podpisali europarlamentarzyści z różnych frakcji. To element realizowanej od trzech lat akcji #EPStandsBYyou, wspierającej walczących z reżimem opozycjonistów i dziennikarzy oraz ich rodzin. Przy okazji przypadającego 25 marca Dnia Wolności Białorusi Andrzej Halicki z PO przypomina, że w białoruskich więzieniach przebywa ponad 1,2 tys. więźniów politycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.