Newsy

Pandemia zmieniła nie tylko modele pracy, ale i biura. Coraz więcej firm decyduje się je zmodernizować [DEPESZA]

2022-06-23  |  06:20
źródło: Provident Polska

Blisko 3/4 firm zamierza docelowo wdrożyć u siebie hybrydowy model pracy – wynika z raportu „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, opracowanego przez CBRE. Pracownicy z home office powoli wracają więc do biur, choć w niepełnym wymiarze godzin, a firmy są w trakcie wypracowywania nowych strategii i polityk. Wiele z nich doszło już do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie przystają do nowych realiów pracy hybrydowej. Stąd też fala modernizacji i remontów, które mają uczynić przestrzenie biurowe nowocześniejszymi, bardziej przytulnymi, wygodnymi i sprzyjającymi ponownemu budowaniu więzi w zespołach. Za przykład takiego projektu może posłużyć chociażby metamorfoza wnętrz biura Providenta. Spółka z sektora finansów postawiła na rozwiązania, które mają zapewnić wellbeing pracowników i zachęcić ich do pracy z biura. 

Po ponad dwóch latach pandemii rynek pracy przechodzi transformację. Jak wynika z raportu CBRE „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, ponad połowa firm (56 proc.) jest w trakcie opracowywania formalnej polityki powrotu do biur. Reszta, czyli 44 proc., polega na decyzjach menedżerów albo obserwuje zachowania pracowników, zanim spisze odgórną politykę. Firmy będą dążyć do zachowania balansu między czasem pracy spędzanym w biurze i w domu. Połowa z nich (51 proc.) chce, aby ten czas był rozłożony równomiernie, a 38 proc. – aby pracownicy pojawiali się w biurze minimum trzy razy w tygodniu. 12 proc. przedsiębiorstw zamierza z kolei przejść na całkowicie zdalny model. Na ogół są to jednak firmy z branż, których specyfika pracy na to pozwala, jak np. IT, marketing czy komunikacja. Transformacja modelu pracy pociąga za sobą również przeobrażenia na rynku biurowym.

 Biuro ma pełnić nieco odmienną rolę niż dotychczas. Przeszliśmy na tryb pracy hybrydowej, więc pracę indywidualną kontynuujemy z domu. Natomiast w biurze spotykamy się i pracujemy zespołowo – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Firmy i korporacje doszły do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie są już aktualne i trzeba rozpisać nową strategię środowiska pracy. 63 proc. z nich wskazuje, że kluczowe jest przy tym zwiększanie przestrzeni do pracy wspólnej, a połowa zamierza wprowadzić nowe rozwiązania z zakresu designu. 36 proc. postawi też na zwiększanie udogodnień dla pracowników, a 31 proc. zapewni więcej otwartej przestrzeni sprzyjającej integracji – wynika z raportu CBRE.

– W naszym nowym biurze po metamorfozie również zastosowano szereg udogodnień, które mają na celu wsparcie efektywnego i komfortowego wykonywania zadań – wskazuje Karolina Łuczak.

Firma zdecydowała się niedawno na metamorfozę swojego biura, które ma lepiej odpowiadać realiom pracy hybrydowej. W efekcie dwa piętra, zajmowane przez Providenta w Gdański Business Center przy ulicy Inflanckiej w Warszawie, zostały wyposażone w szereg designerkich i nowoczesnych rozwiązań. Na dwóch piętrach zmieściło się 30 sal konferencyjnych, dwukrotnie więcej niż wcześniej. Zostały one zaprojektowane z myślą zarówno o spotkaniach twarzą w twarz, jak i hybrydowych, co ma ułatwiać m.in. nowoczesny sprzęt multimedialny.

Przede wszystkim praca będzie się odbywać przy biurkach, tzw. hotdeskach, lub stołach projektowych. Dodatkowo przewidziano też ponad 100 innych miejsc przystosowanych do wykonywania profesjonalnych zadań – przy blatach, na kanapach, siedziskach, w focus roomach czy budkach telefonicznych – wylicza rzeczniczka Providenta. – Dla osób, które zdecydują się pracować w biurze, ale potrzebują przy tym spokojnego otoczenia, stworzono czytelnię – specjalny pokój przeznaczony do indywidualnej pracy w ciszy i spokoju. W tym pomieszczeniu obowiązuje zasada bezwzględnej ciszy – żadnych calli, rozmów telefonicznych, tylko praca w skupieniu, jak w domu.

Jak podkreśla, nową przestrzeń biurową przygotowano w konsultacji z pracownikami, żeby każdy mógł mieć wpływ na otoczenie, w którym będzie pracować. Zdecydowano się na ciepły wystrój, przypominający dom albo ulubioną kawiarnię. Dominuje naturalne drewno, dużo zieleni i miękkie, pluszowe meble, które tworzą przytulne zakątki. Nacisk na ten aspekt jest zresztą na rynku coraz większy. Jak wynika z raportu „Biura nowej normalności”, opracowanego przez Think Co., aż 90 proc. organizacji wprowadza dla swoich pracowników elementy wellbeingu. To zaś przekłada się na wzrost efektywności i spadek rotacji w firmie, dzięki czemu poniesione koszty mogą się szybko zwrócić. Istotną rolę odgrywa w tym właśnie architektura i wygląd biura, w tym m.in. przestrzenie do cichej pracy, sale relaksu, zielone dachy, tarasy, naturalne światło i zieleń. Pandemia COVID-19 poszerzyła tę listę również o kwestie zdrowia i balansu między pracą a czasem prywatnym. Ważna – zwłaszcza dla przedstawicieli młodej Generacji Z – okazuje się też społeczność, jaką współtworzą użytkownicy biura.

– Przytulna i funkcjonalna przestrzeń wspólna w biurze z pewnością bardziej sprzyja budowaniu więzi w zespole – mówi Karolina Łuczak. – Mamy też bieżnie, specjalnie dwie obok siebie, żeby nie wychodząc na zewnątrz, można było udać się na spacer z koleżanką lub kolegą z pracy. I to z widokiem na Stadion Narodowy i katedrę na Starym Mieście.

Z raportu Think Co. wynika, że to właśnie aspekt społeczny – możliwość spotkania współpracowników, interakcji z ludźmi i bezpośredniej rozmowy – jest największym motywatorem powrotu do tradycyjnych biur. Aż 64 proc. pracowników wskazywało bowiem, że na home office brakuje im rozmów z kolegami.

 W trakcie pandemii wdrożyliśmy w firmie formułę tzw. coffee moments, czyli nieformalnych, online’owych spotkań mających na celu pielęgnowanie relacji w zespole w warunkach pracy zdalnej. Teraz na kawę będziemy mogli spotkać się już na żywo, w przestrzeniach wspólnych – mówi przedstawicielka Providenta. – Sercem naszego biura, zachęcającym do takich spontanicznych spotkań przy kawie, będzie skwer Fridy Kahlo, pełniący funkcję strefy front of house.

Nawiązanie do malarki jest nieprzypadkowe, ponieważ ideą przewodnią projektu jest  „ART. Office”. Dlatego nazwy korytarzy i sal do pracy poświęcono znanym artystkom i artystom z dziedziny malarstwa, muzyki czy architektury, jak np. Edith Piaf, Tamarze Łempickiej, Janis Joplin, Johnowi Lennonowi czy Andy’emu Warholowi. Autorem nowego wystroju biura Providenta jest warszawska pracownia The Design Group. Cały projekt został zaś przeprowadzony w duchu zero waste. Wykorzystano m.in. meble z poprzedniego wystroju i nadano im drugie życie dzięki zmianie tapicerek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.