Newsy

Nowe usługi Oktawave – market aplikacji oraz konektor. Spółka rozwija też kolejne funkcje elastycznej chmury obliczeniowej

2013-03-25  |  06:10

Spółka Oktawave rozwija działalność w sektorze usług IT. Nowa oferta obejmuje stworzenie w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy sklepu z aplikacjami oraz tzw. konektora, czyli oprogramowania łączącego chmury prywatne z publicznymi. Oktawave oferuje już infrastrukturę chmur obliczeniowych, nad którymi użytkownicy mają pełną kontrolę.

Prace nad obydwoma systemami już trwają. Prezes Oktawave ocenia, że potrzebne są co najmniej dwa miesiące, żeby ustabilizować i udostępnić te usługi szerokiemu gronu odbiorców.

Konektor to oprogramowanie dedykowane dla przedsiębiorstw, które nie chcą lub nie mogą rozbudowywać własnych chmur obliczeniowych. Administratorzy będą mogli wykorzystywać zarówno własne, jak i publiczne chmury poprzez jedno środowisko, co powinno ułatwić im pracę.

Maciej Kuźniar, prezes Oktawave, wiąże również duże nadzieje ze sklepem (tzw. marketem) aplikacji.

 – Pozwoli to naszym partnerom, m.in. deweloperom czy twórcom oprogramowania, na łatwe wykorzystanie infrastruktury Oktawave, również po to, żeby zarabiać pieniądze. Dzięki panelom partnera będzie można swoją własną aplikację wrzucić do marketu aplikacji, z poziomu którego będą one dostępne dla innych użytkowników Oktawave – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Kuźniar.

Market aplikacji Oktawave to oferta nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla konsumentów. Spółka chciałaby tam zgromadzić szeroki wybór aplikacji korzystających z chmury obliczeniowej. Mogą to być między innymi systemy galerii, zarządzania projektami, a także przeznaczone głównie dla przedsiębiorców CRM-y, czyli systemy zarządzania relacjami z klientami.

 – Aplikacje uruchamiane z marketu aplikacji będą rozwiązaniami niedrogimi, na które może pozwolić sobie każdy konsument. To oznacza, że przychód z tej aplikacji czy suma przychodów z marketów aplikacji będzie generowana przez dużą sprzedaż – wyjaśnia Kuźniar.

W tej chwili w systemie Oktawave miesięcznie rejestruje się kilkuset użytkowników. Łącznie Oktawave ma już ponad 2 tysiące użytkowników. Maciej Kuźniar ma nadzieję, że przychody z nowych usług dorównają tym ze sprzedaży infrastruktury, czyli podstawowej działalności spółki.

Jak podkreśla Dariusz Nawojczyk z Oktawave, podejście spółki do chmury wyróżnia ją na rynku. Najważniejsze, według niego, są trzy cechy tej oferty: dostępność na żądanie, skalowalność, czyli dopasowanie do potrzeb klienta, oraz elastyczny model rozliczeniowy. Według niego obecnie wielu przedsiębiorców, zwłaszcza średnich oraz małych, nie korzysta z chmur, bo tradycyjne modele są dla nich zbyt drogie.

 – Pozyskanie infrastruktury 500 serwerów, żeby na przykład dokonać jakiegoś obliczenia albo żeby przetestować jakieś rozwiązanie, które wiąże się z prowadzeniem biznesu, najzwyczajniej w świecie wymaga albo ogromnej inwestycji, albo skorzystania z chmury – tłumaczy Nawojczyk. – My oferujemy rozliczanie godzinowe, tzn. że infrastrukturę, którą wynajmujemy w chmurze obliczeniowej, możemy wykorzystać przez 10 godzin i potem wyłączyć. Poważne zasoby obliczeniowe (wcześniej zwyczajnie niedostępne przez bariery kosztów) biznes może wynajmować nawet na godziny.

Oktawave ponadto stawia za cel szybką dostępność mocy obliczeniowej. Niezależnie od liczby potrzebnych serwerów klienci powinni uzyskać dostęp do chmury w ciągu kilkudziesięciu-kilkuset sekund, a nie kilku dni. Nawojczyk dodaje, że dzięki wykorzystaniu tzw. Autoskalera użytkownicy uzyskują znacznie lepsze możliwości zarządzania mocą obliczeniową.

 – Chmura obliczeniowa powinna udostępniać firmom możliwość automatycznego dopasowywania wielkości infrastruktury do wielkości biznesu, który dana firma prowadzi. To jest kluczowa rzecz, ponieważ ona pozwala zapewnić ciągłość biznesową bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z codzienną administracją – mówi Dariusz Nawojczyk.

Przedstawiciel Oktawave podkreśla, że chmury obliczeniowe w rozumieniu jego spółki są czymś zupełnie innym niż produkty oferowane przez Mozillę lub Apple'a. Te usługi Nawojczyk nazywa chmurami konsumenckimi, które umożliwiają przechowywanie i synchronizowanie danych, plików, np. plików muzycznych czy zdjęć, ale nie dają użytkownikom żadnej kontroli nad infrastrukturą. Chmura oferowana przez Oktawave może być natomiast dowolnie konfigurowana przez klientów. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują kontrolę i nowe możliwości biznesowe.

Więcej na temat
IT i technologie Chmury obliczeniowe coraz popularniejsze. Tracą dostawcy oprogramowania, zyskują użytkownicy Wszystkie newsy
2013-04-16 | 06:00

Chmury obliczeniowe coraz popularniejsze. Tracą dostawcy oprogramowania, zyskują użytkownicy

Rosnąca popularność chmur obliczeniowych oznacza zmianę modelu biznesowego producentów tradycyjnego oprogramowania. Produkty, które do tej pory dostarczali do klientów, teraz są coraz
IT i technologie Komunikacja wędruje do chmury. Netia łączy telefonię stacjonarną z IT
2013-04-10 | 06:46

Komunikacja wędruje do chmury. Netia łączy telefonię stacjonarną z IT

Netia jako pierwsza w Europie połączyła usługę telefonii IP z najnowszym rozwiązaniem Lync 2013 firmy Microsoft. Całe rozwiązanie, oprócz telefonii stacjonarnej, łączy
IT i technologie Rynek usług w chmurze obliczeniowej rośnie w tempie 40 proc. rocznie
2013-02-04 | 06:41

Rynek usług w chmurze obliczeniowej rośnie w tempie 40 proc. rocznie

Rośnie światowy rynek cloud computingu, czyli mocy obliczeniowej oraz przestrzeni dyskowych do przechowywania danych. Szacuje się, że jego wartość przekracza już dziś kwotę 100 mld

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.