Mówi: | Maciej Kuźniar |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Oktawave |
Nowe usługi Oktawave – market aplikacji oraz konektor. Spółka rozwija też kolejne funkcje elastycznej chmury obliczeniowej
Spółka Oktawave rozwija działalność w sektorze usług IT. Nowa oferta obejmuje stworzenie w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy sklepu z aplikacjami oraz tzw. konektora, czyli oprogramowania łączącego chmury prywatne z publicznymi. Oktawave oferuje już infrastrukturę chmur obliczeniowych, nad którymi użytkownicy mają pełną kontrolę.
Prace nad obydwoma systemami już trwają. Prezes Oktawave ocenia, że potrzebne są co najmniej dwa miesiące, żeby ustabilizować i udostępnić te usługi szerokiemu gronu odbiorców.
Konektor to oprogramowanie dedykowane dla przedsiębiorstw, które nie chcą lub nie mogą rozbudowywać własnych chmur obliczeniowych. Administratorzy będą mogli wykorzystywać zarówno własne, jak i publiczne chmury poprzez jedno środowisko, co powinno ułatwić im pracę.
Maciej Kuźniar, prezes Oktawave, wiąże również duże nadzieje ze sklepem (tzw. marketem) aplikacji.
– Pozwoli to naszym partnerom, m.in. deweloperom czy twórcom oprogramowania, na łatwe wykorzystanie infrastruktury Oktawave, również po to, żeby zarabiać pieniądze. Dzięki panelom partnera będzie można swoją własną aplikację wrzucić do marketu aplikacji, z poziomu którego będą one dostępne dla innych użytkowników Oktawave – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Kuźniar.
Market aplikacji Oktawave to oferta nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla konsumentów. Spółka chciałaby tam zgromadzić szeroki wybór aplikacji korzystających z chmury obliczeniowej. Mogą to być między innymi systemy galerii, zarządzania projektami, a także przeznaczone głównie dla przedsiębiorców CRM-y, czyli systemy zarządzania relacjami z klientami.
– Aplikacje uruchamiane z marketu aplikacji będą rozwiązaniami niedrogimi, na które może pozwolić sobie każdy konsument. To oznacza, że przychód z tej aplikacji czy suma przychodów z marketów aplikacji będzie generowana przez dużą sprzedaż – wyjaśnia Kuźniar.
W tej chwili w systemie Oktawave miesięcznie rejestruje się kilkuset użytkowników. Łącznie Oktawave ma już ponad 2 tysiące użytkowników. Maciej Kuźniar ma nadzieję, że przychody z nowych usług dorównają tym ze sprzedaży infrastruktury, czyli podstawowej działalności spółki.
Jak podkreśla Dariusz Nawojczyk z Oktawave, podejście spółki do chmury wyróżnia ją na rynku. Najważniejsze, według niego, są trzy cechy tej oferty: dostępność na żądanie, skalowalność, czyli dopasowanie do potrzeb klienta, oraz elastyczny model rozliczeniowy. Według niego obecnie wielu przedsiębiorców, zwłaszcza średnich oraz małych, nie korzysta z chmur, bo tradycyjne modele są dla nich zbyt drogie.
– Pozyskanie infrastruktury 500 serwerów, żeby na przykład dokonać jakiegoś obliczenia albo żeby przetestować jakieś rozwiązanie, które wiąże się z prowadzeniem biznesu, najzwyczajniej w świecie wymaga albo ogromnej inwestycji, albo skorzystania z chmury – tłumaczy Nawojczyk. – My oferujemy rozliczanie godzinowe, tzn. że infrastrukturę, którą wynajmujemy w chmurze obliczeniowej, możemy wykorzystać przez 10 godzin i potem wyłączyć. Poważne zasoby obliczeniowe (wcześniej zwyczajnie niedostępne przez bariery kosztów) biznes może wynajmować nawet na godziny.
Oktawave ponadto stawia za cel szybką dostępność mocy obliczeniowej. Niezależnie od liczby potrzebnych serwerów klienci powinni uzyskać dostęp do chmury w ciągu kilkudziesięciu-kilkuset sekund, a nie kilku dni. Nawojczyk dodaje, że dzięki wykorzystaniu tzw. Autoskalera użytkownicy uzyskują znacznie lepsze możliwości zarządzania mocą obliczeniową.
– Chmura obliczeniowa powinna udostępniać firmom możliwość automatycznego dopasowywania wielkości infrastruktury do wielkości biznesu, który dana firma prowadzi. To jest kluczowa rzecz, ponieważ ona pozwala zapewnić ciągłość biznesową bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z codzienną administracją – mówi Dariusz Nawojczyk.
Przedstawiciel Oktawave podkreśla, że chmury obliczeniowe w rozumieniu jego spółki są czymś zupełnie innym niż produkty oferowane przez Mozillę lub Apple'a. Te usługi Nawojczyk nazywa chmurami konsumenckimi, które umożliwiają przechowywanie i synchronizowanie danych, plików, np. plików muzycznych czy zdjęć, ale nie dają użytkownikom żadnej kontroli nad infrastrukturą. Chmura oferowana przez Oktawave może być natomiast dowolnie konfigurowana przez klientów. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują kontrolę i nowe możliwości biznesowe.
Chmury obliczeniowe coraz popularniejsze. Tracą dostawcy oprogramowania, zyskują użytkownicy
Komunikacja wędruje do chmury. Netia łączy telefonię stacjonarną z IT
Rynek usług w chmurze obliczeniowej rośnie w tempie 40 proc. rocznie
Czytaj także
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-10-23: Firmy inwestują w zabezpieczanie danych, ale wiele z nich wciąż robi to źle. Często nie trzymają się nawet podstawowych zasad bezpieczeństwa
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-08-29: Nakładka na telefon pomoże w regularnym monitorowaniu ciśnienia. Może się okazać tańszą i łatwiejszą w obsłudze alternatywą dla naramiennego ciśnieniomierza
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-07-13: E-tatuaż umożliwi mobilne monitorowanie pracy serca. Ultracienkie urządzenie może znacznie wcześniej wykryć nieprawidłowości
- 2023-05-22: Świetlane perspektywy branży centrów przetwarzania danych. Kluczowe przy ich projektowaniu stają się kwestie ekologii i oszczędzania energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.