Mówi: | Surojit Ghosh |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | ArcelorMittal Poland |
Firmy w Europie tracą konkurencyjność ze względu na zbyt wysokie cele redukcji emisji CO2
Unii Europejskiej grozi utrata konkurencyjności – ostrzega największy producent stali na świecie. Jeśli zobowiązań dotyczących redukcji dwutlenku węgla nie podejmą takie kraje jak Indie, Chiny czy Rosja, produkcja przeniesie się poza granice Unii. ArcelorMittal Poland docenia jednak starania polskiego rządu, by ograniczyć kolejne cele redukcyjne unijnej polityki.
– Unia Europejska nie da rady samodzielnie przywrócić równowagi środowisku. Inne kraje, jak Chiny, Indie czy Rosja, które są dużymi emitentami CO2, również powinny zobowiązać się do zachowania pewnych standardów – uważa Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.
Jednak przestrzega, że twarda polityka energetyczno-klimatyczna prowadzona przez Unię Europejską sprawia, że gospodarki państw członkowskich tracą na konkurencyjności.
– Całkowity popyt na stal w Polsce wynosi ok. 11 mln ton. Polscy producenci dysponują możliwościami produkcyjnymi, które pozwalają nam zaspokoić krajowe zapotrzebowanie - wśród nich wymienię choćby ArcelorMittal czy CMC, ale tego nie robimy i 3-3,5 mln ton stali jest importowane do Polski – informuje Surojit Ghosh.
Mimo ostatnich podwyżek cen stali, sytuacja na rynku wciąż jest trudna.
– Polska to dobry rynek. Okazało się, że nawet w najgłębszym kryzysie potrafił osiągnąć wzrost. Dlatego jest atrakcyjna dla globalnych graczy – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.
Przedstawiciel ArcelorMittal tłumaczy, że wyroby stalowe docierają tu z Rosji, Ukrainy, Chin, Korei, a nawet z Indii, ponieważ ich ceny są bardziej konkurencyjne.
– Żadne z tych państw nie ma tak twardych regulacji polityczno-klimatycznych, nie obowiązują ich też standardy emisji CO2, które obowiązują nas. A to są koszty. Na każdą wyprodukowaną tonę stali emitowane są blisko dwie tony CO2. Dzisiaj cena pozwoleń na emisję jest niska, wynosi ok. 4 euro, ale w ubiegłym roku było to ok. 16 euro, więc wartość ta może rosnąć. A to generuje wysokie koszty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Surojit Ghosh.
Czytaj także
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-13: Rekordowe emisje dwutlenku węgla przyspieszają wzrost temperatury. Naukowcy przestrzegają przed przekroczeniem kolejnych punktów krytycznych
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2025-01-22: Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
- 2024-09-30: Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-10-01: Światowy system żywnościowy może się załamać w ciągu kilkudziesięciu lat. Potrzebne są innowacje i bardziej zrównoważone metody produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.