Mówi: | Sławomir Mazurek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Kopalnia Węgla Brunatnego "Konin" |
Polska zawetowała wyższe limity emisji CO2
Polskie weto dla unijnego planu walki ze zmianami klimatycznymi. Zakłada on redukcję emisji dwutlenku węgla o 80 procent do 2050 roku. Polskie "nie" padło na spotkaniu unijnych ministrów środowiska w Brukseli.
Polska sprzeciwiła się zaostrzaniu przepisów pakietu, bo blisko 90 proc. energii w kraju wytwarzana jest z węgla. Z tego względu realizacja pakietu energetyczno-klimatycznego byłaby u nas nie tylko trudniejsza, ale i kosztowniejsza niż w innych państwach UE.
Eksperci szacują, że aby spełnić obecnie obowiązujące wymogi, Polska musiałaby wydać na inwestycje w sektorze energetycznym ponad 100 mld zł. Ale nie tylko polska gospodarka oparta jest w dużej mierze na węglu. Podobnie wygląda sytuacja w Niemczech.
- W kraju, w którym Partia Zielonych jest w parlamencie, wydobywa się 180 mln ton węgla brunatnego rocznie, czyli 3 razy tyle, co w Polsce. Na tej podstawie funkcjonuje ponad 20 proc. niemieckiej energetyki - podkreśla Sławomir Mazurek, prezes Kopalni Węgla Brunatnego "Konin".
I dodaje, że u zachodnich sąsiadów Polski nikt nie postuluje zamykania kopalni czy likwidacji energetyki opartej na węglu brunatnym. Wręcz przeciwnie. Wciąż inwestuje się w nowe projekty.
- Kilkanaście lat temu odkrywka Janschwalde, teraz nastąpi rozszerzenie odkrywki Cottbus-Nord, będą budowane następne bloki na parametry nadkrytyczne w tych kopalniach, w których koncern Vattenfall, który wycofał się z Polski, w Niemczech inwestuje w górnictwo węgla brunatnego. Nie widać odwrotu od węgla w Niemczech, w państwie, które było współzałożycielem w UE - uważa Sławomir Mazurek.
Jak argumentuje minister środowiska Marcin Korolec, wysokie koszty odchodzenia od węgla mogą zaszkodzić unijnej gospodarce. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na surowiec będzie rosło.
- Nie bójmy się węgla. W ubiegły poniedziałek w Katowicach eksperci Międzynarodowej Agencji Energii prezentowali swoje wyniki. W horyzoncie roku 2016 jedyne, co przewidują to wzrost zapotrzebowania na węgiel na świecie - mówi prezes KWB "Konin".
Unia Europejska jest trzecim w świecie konsumentem węgla kamiennego i brunatnego. Coraz więcej surowca importują Indie i Chiny, którym potrzebny jest do produkcji stali. Brak porozumienia w sprawie Protokołu z Kioto pokazuje, że największe gospodarki świata nie są zainteresowane ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych. Czyli może się okazać, że wysiłki Unii Europejskiej i koszty, jakie ponosi z tytułu ograniczania emisji CO2, pójdą na marne.
Czytaj także
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-03-15: Powrót Trumpa do władzy może oznaczać kłopoty dla wszelkich sojuszy USA. Winne jest jego transakcyjne myślenie
- 2024-01-31: 85 proc. mokradeł i torfowisk w Polsce jest zdegradowanych. Na wdrożenie czeka strategia odbudowy takich obszarów
- 2024-01-24: Młodych coraz bardziej niepokoi katastrofa klimatyczna. To może wpływać na ich życiowe wybory
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.