Newsy

PAIiIZ: dzięki CeBIT za dwa lata może powstać ok. 1000 miejsc pracy dla młodych Polaków

2013-03-08  |  06:50
Tagi: CeBIT, PAIiIZ
Mówi:Sławomir Majman
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4
  •  – Targi CeBIT  to przede wszystkim okazja do rozmów na wysokim szczeblu, jednak podpisane kontrakty również są możliwe – twierdzi Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Według jego ostrożnych szacunków, dzięki największej imprezie branży teleinformatycznej w ciągu dwóch lat może powstać ok. tysiąca nowych miejsc pracy dla młodych, kreatywnych Polaków.

    Zdaniem Sławomira Majmana, branża ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych) jest jedną najbardziej obiecujących dla polskiej gospodarki. W ciągu najbliższych paru lat możemy się spodziewać kilkunastu inwestycji w ten sektor.

     – W portfelu PAIiIZ mamy ponad 15 projektów związanych z informatyką i telekomunikacją mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman. Projekty, które zakończyliśmy z sukcesem w ciągu ostatnich dwóch lat, dały około 4 tys. miejsc pracy. I to są same projekty teleinformatyczne, a nie te związane z centrami usług, które stworzyły firmy informatyczne. A więc jest to jedna z najbardziej obiecujących dziedzin w Polsce, w które inwestuje zagranica.

    Jak podkreśla, w ciągu najbliższego pół roku możemy spodziewać się powstania kilkuset nowych miejsc pracy, utworzonych przez inwestorów zagranicznych w sektorze teleinformatyki programowania i usług zespolonych.

    W tym kontekście nie do przecenienia jest rola takich imprez jak trwające w Hanowerze targi, których Polska jest w tym roku partnerem strategicznym.

     – CeBIT ma ten wielki urok, że można nie przebijając się przez sekretarki, asystentów porozmawiać z szefami największych światowych korporacji mówi Majman. Rozmawiamy tu właśnie o nowych projektach inwestycyjnych. Myślę, że w perspektywie dwóch lat możemy mówić o kolejnym tysiącu miejsc pracy dla młodych, wykształconych Polaków.

    Dzięki teleinformatycznym inwestycjom z CeBITu największą szansę, zdaniem Majmana, na rozwój mają ośrodki wyposażone w silne uczelnie informatyczne, np. Warszawa, Dolny i Górny Śląsk i Gdańsk.

    Pracodawcami w tej branży są najczęściej firmy zagraniczne, które stanowią 70 proc. polskiej teleinformatyki. Pod względem rywalizacji o inwestycje głównym przeciwnikiem Polski jest Turcja.

     – Ten polsko-turecki pojedynek chcemy wygrać. Między innymi temu służy udział Polski na CeBICIE mówi prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Głównym zadaniem jest pokazanie takiej twarzy polskiej informatyki, której Europa, a przede wszystkim Niemcy, nie znają. Konkretne rozwiązania prezentują tutaj firmy, natomiast ten wielki wysiłek kilku polskich ministerstw ma służyć temu, by generalnie wizerunek Polski jako ważnego kraju na mapie europejskiej teleinformatyki zaczął istnieć, zaczął funkcjonować znacznie mocniej niż do tej pory – dodaje Sławomir Majman.

    O dynamicznym rozwoju branży ICT w Polsce świadczy fakt, że przed kilkunastoma laty do udziału w CeBIT zgłosiło się jedynie osiem firm. Powód? Na targach nie mieliśmy czego zaprezentować. Obecnie w tych targach uczestniczy ok. 200 przedsiębiorstw.

     – To jest demonstracja tego, jaką drogę odbyła polska gospodarka i polska teleinformatyka w ciągu tych ostatnich 15 lat zauważa Majman.

    Choć CeBIT jest okazją do nawiązania kontaktu z czołowymi przedstawicielami zagranicznych firm, to nie w każdym przypadku owocuje to od razu podpisaniem umowy.

     – Małe i średnie przedsiębiorstwa na poprzednim CeBICIE podpisały umowy, szczególnie te przedsiębiorstwa pochodzące z Polski Wschodniej, uczestniczące w targach w ramach programu promocji Polski Wschodniej mówi Majman. Natomiast jeżeli chodzi o duże firmy, to na pewno się nie podpisuje i nie negocjuje takich umów w ciągu kilku dni imprezy targowej. Tu się zaczyna rozmawiać, ale za to na bardzo wysokim szczeblu.

    Więcej na temat
    IT i technologie Szef targów CeBIT: Polacy pokazali się jako społeczeństwo kreatywne i rozwinięte technologicznie. Dla wielu to było zaskoczenie Wszystkie newsy
    2013-03-08 | 06:40

    Szef targów CeBIT: Polacy pokazali się jako społeczeństwo kreatywne i rozwinięte technologicznie. Dla wielu to było zaskoczenie

    Widać, że wizerunek Polski w świecie się zmienia. Jesteście postrzegani jako kraj dużo bardziej nowoczesny – mówi Frank Pörschmann, szef trwających
    IT i technologie Prezes PARP: targi CeBIT szansą dla polskich firm na nawiązywanie bliskich relacji biznesowych
    2013-03-07 | 06:30

    Prezes PARP: targi CeBIT szansą dla polskich firm na nawiązywanie bliskich relacji biznesowych

    Przedstawiciele ponad 200 polskich firm z branży teleinformatycznej mają okazję do nawiązania kontaktów z partnerami biznesowymi z zagranicy podczas targów
    IT i technologie Polska na targach CeBIT w Hanowerze jako kraj nowych technologii i młodych ludzi
    2013-03-06 | 06:55

    Polska na targach CeBIT w Hanowerze jako kraj nowych technologii i młodych ludzi

    Polska krajem młodych ludzi i nowych technologii – tak według Dariusza Bogdana, wiceministra gospodarki powinniśmy się kojarzyć w Europie i na świecie. Między

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Wypłaty za odwołane wycieczki pochłonęły 225 mln zł z Turystycznego Funduszu Zwrotów. Zgłoszono ok. 90 tys. wniosków

    – Ze wsparcia Turystycznego Funduszu Zwrotów w rozliczeniach z klientami skorzystało prawie 300 touroperatorów i przedsiębiorstw turystycznych – informuje Marek Niechciał z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Po zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki zgłosiło się ok. 90 tys. Polaków, ale ze względu na to, że podpisywane przez nich umowy dotyczyły zwykle kilku osób, lista beneficjentów jest kilkukrotnie większa. Do końca marca wykorzystano łącznie 225 z zaplanowanych 300 mln zł środków zgromadzonych w TFZ. Kolejną formą wsparcia dla branży jest też działający od początku tego roku Turystyczny Fundusz Pomocowy, który stanowi zabezpieczenie na wypadek kolejnych nadzwyczajnych okoliczności. Na jego koncie jest 2 mln zł składek.

    Prawo

    Samorządy krytykują Krajowy Plan Odbudowy. Chcą większego udziału w dysponowaniu unijnymi środkami

    Samorządy oceniają, że władze lokalne i regionalne zostały pominięte w pracach nad Krajowym Planem Odbudowy. Dokument pomija też ich rolę w dysponowaniu unijnymi środkami – pieniądze mają być dzielone centralnie i według mało klarownych, nieprecyzyjnych kryteriów. Dlatego samorządy domagają się wprowadzenia jasnych zasad i większego udziału w podziale funduszy. Na uwzględnienie ich postulatów rząd ma stosunkowo niewiele czasu, bo ostateczną wersję KPO musi przekazać Komisji Europejskiej do końca kwietnia.

    Farmacja

    Naukowcy ostrzegają przed kolejnymi groźnymi wirusami odzwierzęcymi. Już teraz stanowią przyczynę wielu nowo pojawiających się chorób

    Naukowcy z Kanady i USA przygotowali zestawienie prawie 900 najgroźniejszych wirusów odzwierzęcych. O części z nich już wiadomo, że są niebezpieczne dla ludzi i mogą prowadzić do poważnych chorób. Wśród nich jest SARS-CoV-2, sklasyfikowany na drugiej pozycji miedzy wirusem Lassa a ebolą. Zoonozy już dziś stanowią ok. 70 proc. nowo pojawiających się chorób, a w przyszłości może być ich coraz więcej. Eksperci ostrzegają, że to w dużej mierze efekt działalności człowieka, m.in. masowego stosowania antybiotyków w hodowli zwierząt i rolnictwie czy degradacji środowiska naturalnego.

    Konsument

    Treści i reklamy audio zyskują na znaczeniu. Przyszłością rynku będą reklamy interaktywne

    W ubiegłym roku wydatki na reklamę poza internetem wzrosły jedynie w radiu, które mimo pandemii obroniło swoją pozycję. W I półroczu ub.r. codziennie włączało je ponad 69 proc. Polaków, czyli ok. 21 mln osób. Pandemia przyspieszyła także rozwój podcastów i muzycznych serwisów streamingowych, dzięki czemu zarówno treści, jak i reklama audio zyskują na znaczeniu jako nowy sposób przyciągania uwagi odbiorców i dostarczania angażujących treści. – W nadchodzącym roku reklama audio ma być jednym z najgorętszych trendów na rynku reklamowym – prognozują eksperci. Tym bardziej że testowane są już także technologie umożliwiające odbiorcom interakcję z reklamą.