Pandemia zmieniła nie tylko modele pracy, ale i biura. Coraz więcej firm decyduje się je zmodernizować [DEPESZA]
Blisko 3/4 firm zamierza docelowo wdrożyć u siebie hybrydowy model pracy – wynika z raportu „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, opracowanego przez CBRE. Pracownicy z home office powoli wracają więc do biur, choć w niepełnym wymiarze godzin, a firmy są w trakcie wypracowywania nowych strategii i polityk. Wiele z nich doszło już do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie przystają do nowych realiów pracy hybrydowej. Stąd też fala modernizacji i remontów, które mają uczynić przestrzenie biurowe nowocześniejszymi, bardziej przytulnymi, wygodnymi i sprzyjającymi ponownemu budowaniu więzi w zespołach. Za przykład takiego projektu może posłużyć chociażby metamorfoza wnętrz biura Providenta. Spółka z sektora finansów postawiła na rozwiązania, które mają zapewnić wellbeing pracowników i zachęcić ich do pracy z biura.
Po ponad dwóch latach pandemii rynek pracy przechodzi transformację. Jak wynika z raportu CBRE „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, ponad połowa firm (56 proc.) jest w trakcie opracowywania formalnej polityki powrotu do biur. Reszta, czyli 44 proc., polega na decyzjach menedżerów albo obserwuje zachowania pracowników, zanim spisze odgórną politykę. Firmy będą dążyć do zachowania balansu między czasem pracy spędzanym w biurze i w domu. Połowa z nich (51 proc.) chce, aby ten czas był rozłożony równomiernie, a 38 proc. – aby pracownicy pojawiali się w biurze minimum trzy razy w tygodniu. 12 proc. przedsiębiorstw zamierza z kolei przejść na całkowicie zdalny model. Na ogół są to jednak firmy z branż, których specyfika pracy na to pozwala, jak np. IT, marketing czy komunikacja. Transformacja modelu pracy pociąga za sobą również przeobrażenia na rynku biurowym.
– Biuro ma pełnić nieco odmienną rolę niż dotychczas. Przeszliśmy na tryb pracy hybrydowej, więc pracę indywidualną kontynuujemy z domu. Natomiast w biurze spotykamy się i pracujemy zespołowo – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Firmy i korporacje doszły do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie są już aktualne i trzeba rozpisać nową strategię środowiska pracy. 63 proc. z nich wskazuje, że kluczowe jest przy tym zwiększanie przestrzeni do pracy wspólnej, a połowa zamierza wprowadzić nowe rozwiązania z zakresu designu. 36 proc. postawi też na zwiększanie udogodnień dla pracowników, a 31 proc. zapewni więcej otwartej przestrzeni sprzyjającej integracji – wynika z raportu CBRE.
– W naszym nowym biurze po metamorfozie również zastosowano szereg udogodnień, które mają na celu wsparcie efektywnego i komfortowego wykonywania zadań – wskazuje Karolina Łuczak.
Firma zdecydowała się niedawno na metamorfozę swojego biura, które ma lepiej odpowiadać realiom pracy hybrydowej. W efekcie dwa piętra, zajmowane przez Providenta w Gdański Business Center przy ulicy Inflanckiej w Warszawie, zostały wyposażone w szereg designerkich i nowoczesnych rozwiązań. Na dwóch piętrach zmieściło się 30 sal konferencyjnych, dwukrotnie więcej niż wcześniej. Zostały one zaprojektowane z myślą zarówno o spotkaniach twarzą w twarz, jak i hybrydowych, co ma ułatwiać m.in. nowoczesny sprzęt multimedialny.
– Przede wszystkim praca będzie się odbywać przy biurkach, tzw. hotdeskach, lub stołach projektowych. Dodatkowo przewidziano też ponad 100 innych miejsc przystosowanych do wykonywania profesjonalnych zadań – przy blatach, na kanapach, siedziskach, w focus roomach czy budkach telefonicznych – wylicza rzeczniczka Providenta. – Dla osób, które zdecydują się pracować w biurze, ale potrzebują przy tym spokojnego otoczenia, stworzono czytelnię – specjalny pokój przeznaczony do indywidualnej pracy w ciszy i spokoju. W tym pomieszczeniu obowiązuje zasada bezwzględnej ciszy – żadnych calli, rozmów telefonicznych, tylko praca w skupieniu, jak w domu.
Jak podkreśla, nową przestrzeń biurową przygotowano w konsultacji z pracownikami, żeby każdy mógł mieć wpływ na otoczenie, w którym będzie pracować. Zdecydowano się na ciepły wystrój, przypominający dom albo ulubioną kawiarnię. Dominuje naturalne drewno, dużo zieleni i miękkie, pluszowe meble, które tworzą przytulne zakątki. Nacisk na ten aspekt jest zresztą na rynku coraz większy. Jak wynika z raportu „Biura nowej normalności”, opracowanego przez Think Co., aż 90 proc. organizacji wprowadza dla swoich pracowników elementy wellbeingu. To zaś przekłada się na wzrost efektywności i spadek rotacji w firmie, dzięki czemu poniesione koszty mogą się szybko zwrócić. Istotną rolę odgrywa w tym właśnie architektura i wygląd biura, w tym m.in. przestrzenie do cichej pracy, sale relaksu, zielone dachy, tarasy, naturalne światło i zieleń. Pandemia COVID-19 poszerzyła tę listę również o kwestie zdrowia i balansu między pracą a czasem prywatnym. Ważna – zwłaszcza dla przedstawicieli młodej Generacji Z – okazuje się też społeczność, jaką współtworzą użytkownicy biura.
– Przytulna i funkcjonalna przestrzeń wspólna w biurze z pewnością bardziej sprzyja budowaniu więzi w zespole – mówi Karolina Łuczak. – Mamy też bieżnie, specjalnie dwie obok siebie, żeby nie wychodząc na zewnątrz, można było udać się na spacer z koleżanką lub kolegą z pracy. I to z widokiem na Stadion Narodowy i katedrę na Starym Mieście.
Z raportu Think Co. wynika, że to właśnie aspekt społeczny – możliwość spotkania współpracowników, interakcji z ludźmi i bezpośredniej rozmowy – jest największym motywatorem powrotu do tradycyjnych biur. Aż 64 proc. pracowników wskazywało bowiem, że na home office brakuje im rozmów z kolegami.
– W trakcie pandemii wdrożyliśmy w firmie formułę tzw. coffee moments, czyli nieformalnych, online’owych spotkań mających na celu pielęgnowanie relacji w zespole w warunkach pracy zdalnej. Teraz na kawę będziemy mogli spotkać się już na żywo, w przestrzeniach wspólnych – mówi przedstawicielka Providenta. – Sercem naszego biura, zachęcającym do takich spontanicznych spotkań przy kawie, będzie skwer Fridy Kahlo, pełniący funkcję strefy front of house.
Nawiązanie do malarki jest nieprzypadkowe, ponieważ ideą przewodnią projektu jest „ART. Office”. Dlatego nazwy korytarzy i sal do pracy poświęcono znanym artystkom i artystom z dziedziny malarstwa, muzyki czy architektury, jak np. Edith Piaf, Tamarze Łempickiej, Janis Joplin, Johnowi Lennonowi czy Andy’emu Warholowi. Autorem nowego wystroju biura Providenta jest warszawska pracownia The Design Group. Cały projekt został zaś przeprowadzony w duchu zero waste. Wykorzystano m.in. meble z poprzedniego wystroju i nadano im drugie życie dzięki zmianie tapicerek.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.