Newsy

Pierwsze kroki do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niebawem ruszą prace nad masterplanem całej inwestycji

2019-02-08  |  06:20

Jeszcze w tym roku ma być gotowy wieloletni plan strategiczny dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiosną zostanie też powołana rada społeczna, która będzie platformą współpracy z lokalnymi społecznościami – zapowiada wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Jak podkreśla, zima 2027 roku to niezmiennie planowany termin otwarcia nowego Portu Lotniczego „Solidarność”.

– Chcemy, żeby w 2019 roku został przygotowany rządowy dokument strategiczny – program wieloletni, który określi, jakie inwestycje będą realizowane w ramach CPK, w jakim czasie oraz jakie finansowanie budżetowe będzie na to potrzebne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. – To jeden z najważniejszych elementów projektowania każdej inwestycji, przygotowanie takiego generalnego planu lotniska.

W nadchodzących miesiącach ma zostać wybrany doradca strategiczny, który pomoże spółce realizującej projekt CPK w przygotowaniu masterplanu. Strategiczny dla tej inwestycji dokument będzie zawierać m.in. wieloletnie prognozy rozwoju lotniska oraz szczegółowy kosztorys przedsięwzięcia i towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych. 

– Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie tym projektem ze strony podmiotów zajmujących się szeroko pojętym sektorem lotniczym. Teraz chcemy znaleźć jak najlepszego partnera, z którym będzie można ten projekt zrealizować – mówi Mikołaj Wild. – Kolejny krok to ścisłe, dobre relacje z mieszkańcami. Środkiem do tego celu będzie powołana już niebawem rada społeczna.

Rada społeczna ma zostać powołana na wiosnę, najprawdopodobniej w marcu br. i będzie platformą współpracy pomiędzy lokalnymi społecznościami a spółką realizującą projekt CPK. W jej skład wejdą przedstawiciele gmin, na terenie których będzie położona inwestycja – Baranowa, Wiskitek i Teresina.

– Zdajemy sobie sprawę z niepokojów, które pojawiły się w zeszłym roku na tych terenach, i zrobimy wszystko, żeby wyjaśniać wszelkie wątpliwości. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, zamierzamy włączać mieszkańców w proces inwestycyjny – podkreśla Mikołaj Wild.

W bieżącym roku spółka chce również przeprowadzić rekrutacje, które obejmą nie tylko Polskę, i obsadzić stanowiska kluczowych specjalistów, którzy zajmą się planowaniem i przygotowaniem inwestycji.

– Sezon zimowy 2027 roku to wciąż niezmiennie planowany termin otwarcia CPK. Zdajemy sobie sprawę z tego, że to bardzo ambitny harmonogram, ale – wedle wszelkich dostępnych nam danych – jest on realny. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jego realizacja jest możliwa – podkreśla wiceminister.

Centralny Port Komunikacyjny, inaczej Port Lotniczy „Solidarność”, to sztandarowa inwestycja infrastrukturalna obecnego rządu. Ma powstać między Warszawą i Łodzią, w okolicach Stanisławowa, w gminie Baranów. Według wstępnych założeń jego budowa ma kosztować w pierwszym etapie 35 mld zł, a lotnisko będzie obsługiwać na początek około 45 mln pasażerów rocznie. Budowa CPK to odpowiedź na ograniczoną przepustowość i brak możliwości rozbudowy warszawskiego Lotniska Chopina. W ramach inwestycji powstanie też ok. 1,3 tys. nowych linii kolejowych i węzły przesiadkowe oraz tzw. Airporty City, na terenie którego powstaną hotele, obiekty biurowe i konferencyjne. 

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.