Newsy

PKP Cargo: przewozy spadną, ale nie drastycznie

2012-05-08  |  06:30
Mówi:Wojciech Balczun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Cargo S.A.
  • MP4

    3 mln ton ładunku mniej przewiezie w tym roku PKP Cargo w porównaniu z ubiegłym rokiem. Prognozy spółki mówią, że będzie to łącznie 127,5 mln ton. - Możemy obserwować delikatne spowolnienie - mówi prezes PKP Cargo Wojciech Balczun. W przypadku przewozu kruszyw ten rok będzie jeszcze dobry. Potem wszystko zależeć będzie od podziału unijnych pieniędzy na projekty inwestycyjne.

    Ubiegły rok był rekordowy dobry dla PKP Cargo. Spółka przewiozła 130 mln ton, czyli 9 proc. więcej niż w 2010 roku i zarobiła na przewozach blisko 400 mln zł. Ten rok pod względem tonażu może być nieco gorszy.

     - Musimy o tym mówić, bo funkcjonujemy w konkretnym kontekście rynkowym, więc wszystkie informacje analityków rynku, informacje makroekonomiczne powodują, że pewne delikatne spowolnienie możemy obserwować - mówi Wojciech Balczun.

    I obserwujemy. W pierwszym kwartale tego roku spółka przewiozła 27 mln ton. W ubiegłym roku po marcu było to 31 mln ton.

    Spowolnienia na razie nie będzie widać w przewozie kruszyw. Przynajmniej w tym roku.

     - Inwestycje w tym zakresie są w trakcie realizacji i jest finansowanie. Natomiast w kolejnych latach będą one delikatnie spadały, dopóki nie będzie znana kolejna projekcja, jeżeli chodzi o środki unijne i prognoza do 2020 roku. A wtedy znów pojawią się nowe inwestycje, nowe zadania inwestycyjne, gdzie kruszywo będzie trzeba wozić, przede wszystkim na modernizacje linii kolejowych w Polsce - zapowiada Wojciech Balczun.

    Spadek ilości przewożonego kruszywa może zrekompensować ograniczenie transportu samochodowego.

     - Liczymy na to, że spełnią się deklaracje naszych kontrahentów kruszywowych, którzy twierdzą, że trochę więcej przerzucą kruszyw na kolej kosztem przewozów samochodowych, bo trzeba pamiętać o tym, że znacząca część przewozów kruszyw jest jeszcze wciąż realizowana samochodami, a nie koleją. Więc to powinno nam trochę zamortyzować spadek przewozu kruszyw - wyjaśnia prezes PKP Cargo.

    W ostatnim czasie spółka podpisała ok. 20 umów z kontrahentami na następne 3 lata.

     - Te deklaracje, które są składane przez naszych partnerów biznesowych są całkiem przyzwoite. Oczywiście, one są ostrożne, więc wydaje mi się, że trudno będzie powtórzyć takie przewozy w zakresie kruszyw, które miały miejsce w roku 2011, ale nie będzie tak źle jak niektórzy prognozują - podsumowuje Wojciech Balczun.

    PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce i drugim w Europie. W ciągu 4 następnych lat spółka chce zwiększyć swój udział w rynku do ponad 57 proc. Prezes spodziewa się, że w tym czasie ogólna wielkość rynków przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć do 244,8 mln ton.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

    Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

    Bankowość

    Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

    Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

    Prawo

    Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

    Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.