Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo S.A. |
PKP Cargo: przewozy spadną, ale nie drastycznie
3 mln ton ładunku mniej przewiezie w tym roku PKP Cargo w porównaniu z ubiegłym rokiem. Prognozy spółki mówią, że będzie to łącznie 127,5 mln ton. - Możemy obserwować delikatne spowolnienie - mówi prezes PKP Cargo Wojciech Balczun. W przypadku przewozu kruszyw ten rok będzie jeszcze dobry. Potem wszystko zależeć będzie od podziału unijnych pieniędzy na projekty inwestycyjne.
Ubiegły rok był rekordowy dobry dla PKP Cargo. Spółka przewiozła 130 mln ton, czyli 9 proc. więcej niż w 2010 roku i zarobiła na przewozach blisko 400 mln zł. Ten rok pod względem tonażu może być nieco gorszy.
- Musimy o tym mówić, bo funkcjonujemy w konkretnym kontekście rynkowym, więc wszystkie informacje analityków rynku, informacje makroekonomiczne powodują, że pewne delikatne spowolnienie możemy obserwować - mówi Wojciech Balczun.
I obserwujemy. W pierwszym kwartale tego roku spółka przewiozła 27 mln ton. W ubiegłym roku po marcu było to 31 mln ton.
Spowolnienia na razie nie będzie widać w przewozie kruszyw. Przynajmniej w tym roku.
- Inwestycje w tym zakresie są w trakcie realizacji i jest finansowanie. Natomiast w kolejnych latach będą one delikatnie spadały, dopóki nie będzie znana kolejna projekcja, jeżeli chodzi o środki unijne i prognoza do 2020 roku. A wtedy znów pojawią się nowe inwestycje, nowe zadania inwestycyjne, gdzie kruszywo będzie trzeba wozić, przede wszystkim na modernizacje linii kolejowych w Polsce - zapowiada Wojciech Balczun.
Spadek ilości przewożonego kruszywa może zrekompensować ograniczenie transportu samochodowego.
- Liczymy na to, że spełnią się deklaracje naszych kontrahentów kruszywowych, którzy twierdzą, że trochę więcej przerzucą kruszyw na kolej kosztem przewozów samochodowych, bo trzeba pamiętać o tym, że znacząca część przewozów kruszyw jest jeszcze wciąż realizowana samochodami, a nie koleją. Więc to powinno nam trochę zamortyzować spadek przewozu kruszyw - wyjaśnia prezes PKP Cargo.
W ostatnim czasie spółka podpisała ok. 20 umów z kontrahentami na następne 3 lata.
- Te deklaracje, które są składane przez naszych partnerów biznesowych są całkiem przyzwoite. Oczywiście, one są ostrożne, więc wydaje mi się, że trudno będzie powtórzyć takie przewozy w zakresie kruszyw, które miały miejsce w roku 2011, ale nie będzie tak źle jak niektórzy prognozują - podsumowuje Wojciech Balczun.
PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce i drugim w Europie. W ciągu 4 następnych lat spółka chce zwiększyć swój udział w rynku do ponad 57 proc. Prezes spodziewa się, że w tym czasie ogólna wielkość rynków przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć do 244,8 mln ton.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.