Newsy

Afera podsłuchowa zdominowała media w czerwcu. „Wprost” zdecydowanym liderem cytowań

2014-07-24  |  06:30

Ujawnienie podsłuchanych rozmów członków administracji państwa dało „Wprostowi” zdecydowane pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów w czerwcu. Tygodnik był cytowany prawie pięciokrotnie częściej od drugiej w rankingu „Gazety Wyborczej”. Publikacje „Wprostu” przywoływali nie tylko inni dziennikarze i politycy, lecz nawet językoznawcy.

Nagrania i związane z nimi publikacje tygodnika „Wprost” zdeterminowały cały obraz czerwca, jeżeli chodzi o cytowalność i opiniotwórczość mediów w Polsce. Jest to sytuacja bez precedensu w całej 10-letniej historii raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” w Polsce, bo dysproporcja pomiędzy cytowalnością gazety „Wprost” a pozostałych mediów w innych środkach przekazu jest ogromna – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów.

Zgodnie z raportem IMM „Wprost” miał w czerwcu 3581 cytowań w innych mediach, a 106 miała strona internetowa tygodnika. To znacznie więcej niż „Gazeta Wyborcza”, która była druga w rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów”, ale zdobyła tylko 752 cytowania.

Dzięki aferze podsłuchowej skorzystał nie tylko „Wprost”, lecz także cały rynek mediów. Wzrosła bowiem ogólna liczba cytowań. „Rzeczpospolita”, która była liderem rankingu w maju, miała wówczas nieco ponad 514 cytowań. „Wprost” zdobył w maju nieco ponad 112 cytowań i był dopiero ósmy wśród najbardziej opiniotwórczych mediów.

Afera taśmowa była analizowana pod wieloma różnymi kątami i wywoływała zainteresowanie nie tylko wśród polityków, dziennikarzy, lecz także wśród prawników, publicystów czy nawet językoznawców, którzy komentowali wypowiedzi upublicznione przez tygodnik – analizuje Jadaś.

W rankingu periodyków „Wprost” zdecydowanie pokonał kolejne tygodniki – „Newsweek” (162 cytowania, ponad 23-krotnie mniej niż „Wprost”) i „wSieci” (63 cytowania).

Wśród tytułów prasowych na kolejnych miejscach za „Wprostem” znalazły się „Gazeta Wyborcza” oraz „Rzeczpospolita”, która utrzymała zbliżoną liczbę cytowań w porównaniu z majem (497 w czerwcu). Liderem rankingu wśród stacji telewizyjnych zdecydowanie były te z grupy TVN – kanał informacyjny TVN24 zdobył w czerwcu 216 cytowań, a kanał TVN ‒ 103 cytowania. 65 cytowań zyskał portal internetowy tvn24.pl.

Komercyjne stacje radiowe zdecydowanie pokonały w liczbie cytowań stacje publiczne. Inne media najczęściej przywoływały RMF FM (322 cytowania), Radio ZET (92) i TOK FM (68).

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.