Newsy

Afera podsłuchowa zdominowała media w czerwcu. „Wprost” zdecydowanym liderem cytowań

2014-07-24  |  06:30

Ujawnienie podsłuchanych rozmów członków administracji państwa dało „Wprostowi” zdecydowane pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów w czerwcu. Tygodnik był cytowany prawie pięciokrotnie częściej od drugiej w rankingu „Gazety Wyborczej”. Publikacje „Wprostu” przywoływali nie tylko inni dziennikarze i politycy, lecz nawet językoznawcy.

Nagrania i związane z nimi publikacje tygodnika „Wprost” zdeterminowały cały obraz czerwca, jeżeli chodzi o cytowalność i opiniotwórczość mediów w Polsce. Jest to sytuacja bez precedensu w całej 10-letniej historii raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” w Polsce, bo dysproporcja pomiędzy cytowalnością gazety „Wprost” a pozostałych mediów w innych środkach przekazu jest ogromna – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów.

Zgodnie z raportem IMM „Wprost” miał w czerwcu 3581 cytowań w innych mediach, a 106 miała strona internetowa tygodnika. To znacznie więcej niż „Gazeta Wyborcza”, która była druga w rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów”, ale zdobyła tylko 752 cytowania.

Dzięki aferze podsłuchowej skorzystał nie tylko „Wprost”, lecz także cały rynek mediów. Wzrosła bowiem ogólna liczba cytowań. „Rzeczpospolita”, która była liderem rankingu w maju, miała wówczas nieco ponad 514 cytowań. „Wprost” zdobył w maju nieco ponad 112 cytowań i był dopiero ósmy wśród najbardziej opiniotwórczych mediów.

Afera taśmowa była analizowana pod wieloma różnymi kątami i wywoływała zainteresowanie nie tylko wśród polityków, dziennikarzy, lecz także wśród prawników, publicystów czy nawet językoznawców, którzy komentowali wypowiedzi upublicznione przez tygodnik – analizuje Jadaś.

W rankingu periodyków „Wprost” zdecydowanie pokonał kolejne tygodniki – „Newsweek” (162 cytowania, ponad 23-krotnie mniej niż „Wprost”) i „wSieci” (63 cytowania).

Wśród tytułów prasowych na kolejnych miejscach za „Wprostem” znalazły się „Gazeta Wyborcza” oraz „Rzeczpospolita”, która utrzymała zbliżoną liczbę cytowań w porównaniu z majem (497 w czerwcu). Liderem rankingu wśród stacji telewizyjnych zdecydowanie były te z grupy TVN – kanał informacyjny TVN24 zdobył w czerwcu 216 cytowań, a kanał TVN ‒ 103 cytowania. 65 cytowań zyskał portal internetowy tvn24.pl.

Komercyjne stacje radiowe zdecydowanie pokonały w liczbie cytowań stacje publiczne. Inne media najczęściej przywoływały RMF FM (322 cytowania), Radio ZET (92) i TOK FM (68).

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.