Newsy

Autosan będzie dostarczał komponenty do systemu obrony powietrznej Patriot. To szansa na nowe miejsca pracy

2016-12-02  |  06:55

Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały list intencyjny z amerykańską firmą Raytheon, która produkuje systemy obrony powietrznej Patriot. Dla spółki z Sanoka to szansa na rozwój w skali świata. Zdaniem szefa MON Antoniego Macierewicza ta współpraca może przybliżyć porozumienie w sprawie programu Wisła, którego celem jest zakup systemu obrony przeciwrakietowej dla Polski.

– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot, otworzy drogę do sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego i antyrakietowego systemu Patriot na najbliższe lata – zapowiedział podczas konferencji minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.

Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały w czwartek list intencyjny z amerykańskim koncernem Raytheon, producentem systemu obrony powietrznej Patriot. Na mocy porozumienia spółka z Sanoka zostanie włączona w łańcuch dostaw i będzie dostarczać komponenty dla programu Patriot.

– Razem z amerykańskimi partnerami podpisujemy dokument, który uznaje Autosan za dostawcę programu Patriot w 13 krajach świata. To gwarancja stabilnego procesu rozwoju dla Autosanu na przestrzeni najbliższej dekady – zaznacza Arkadiusz Siwko, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA.

Zdaniem szefa PGZ takie inicjatywy sprawiają, że przemysł obronny może się stać w przyszłości kołem zamachowym polskiej gospodarki. Dla spółki Autosan jest to natomiast szansa na stabilny rozwój ekonomiczny i stworzenie nowych miejsc pracy.

Współpraca z koncernem Raytheon obejmuje projektowanie i produkcję kontenerów Patriot. Przewidywana wielkość zamówień sięga kilkudziesięciu sztuk rocznie. Możliwe będzie wykorzystywanie również ich w innych programach modernizacji polskich Sił Zbrojnych, np. w zakresie systemów łączności. Według szacunków tylko w programie Wisła planowane jest wykorzystanie ponad stu polskich kontenerów.

 Z racji występowania w Grupie PGZ innych spółek mających doświadczenie w produkowaniu specjalistycznych kontenerów do zaawansowanych systemów obronnych, planowane jest utworzenie Centrum Produkcji Kontenerów w Autosan. Wypełni ono zarówno zapotrzebowanie Grupy PGZ, jak i firmy Raytheon w zakresie rozmaitych projektów – mówi Arkadiusz Siwko.

Amerykański producent Patriotów został w ubiegłym roku wybrany przez rząd do negocjacji dotyczących programu Wisła, którego celem jest zakup przeciwlotniczych zestawów rakietowych średniego zasięgu. Szef MON Antoni Macierewicz podkreślił, że nawiązanie współpracy z Raytheonem przybliża realizację tego celu i otwiera drogę do porozumienia w sprawie zakupu Patriotów dla Polski.

– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot i uczynienie z niego wielkiego centrum serwisowego dla produkcji Patriota na całym świecie otworzy drogę dla sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego, antyrakietowego systemu Patriot w najbliższych latach – stwierdził Antoni Macierewicz.

– Ten list intencyjny pomaga polskiemu przemysłowi osiągnąć kolejny poziom na drodze do rozpoczęcia budowy polskiego systemu Patriot, po formalnym przyznaniu kontraktu na program Wisła – powiedział cytowany w komunikacie PGZ John Baird, wiceprezes Raytheon Integrated Defence Systems.

Macierewicz zaznaczył jednak, że podpisanie listu intencyjnego z amerykańską firmą Raytheon na razie o niczym nie przesądza, a w najbliższym czasie resort czekają dalsze negocjacje dotyczące programu Wisła.

Nie chciałbym tworzyć poczucia, że wszystko jest już załatwione, że wszystko jest już zamknięte. Wystosowaliśmy list zamawiający i jesteśmy w trakcie rozmów, które często nie są łatwe, a wymagające dla obu stron – zaznaczył Antoni Macierewicz.

W marcu tego roku Polska Grupa Zbrojeniowa przejęła część produkcyjną upadającego Autosanu – jednej z najstarszych fabryk z Polsce – i zadecydowała o kontynuowaniu produkcji pojazdów na potrzeby Sił Zbrojnych. W ocenie szefa MON ta decyzja okazała się słuszna i przyniosła korzyści w sferze polskiej obronności.

– Okazało się, że decyzja o uratowaniu Autosanu przez włączenie go do PGZ i objęcie zamówieniami związanymi z przemysłem zbrojeniowym była nie tylko słuszna w wymiarze społecznym, lecz także miała pozytywne skutki dla sfery obronności RP. To dowód na to, że rozwój polskiej gospodarki może się odbywać nie kosztem społeczeństwa i przemysłu zbrojeniowego, nie wbrew dążeniom społecznym, ale wzmacniając te wszystkie wartości – stwierdził minister Antoni Macierewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.