Newsy

Rozpoczynająca się kampania wyborcza zwiększyła cytowalność prasy w styczniu

2015-02-27  |  06:25
Mówi:Anna Bartosiewicz
Funkcja:młodszy specjalista ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Kampania wyborcza przed majowymi wyborami prezydenckimi już ruszyła i spotkała się z zainteresowaniem wielu tytułów prasowych. W styczniu najczęściej przywoływanymi mediami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Dzięki rankingowi najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych swoją cytowalność znacznie zwiększył także miesięcznik „Perspektywy”.

    Instytut Monitorowania Mediów jak co miesiąc przygotował raport na temat najbardziej opiniotwórczych mediów. W ubiegłym miesiącu zdecydowanie dominowała prasa. Najbardziej popularnymi tytułami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Można powiedzieć, że ten wynik nie jest przypadkowy, ponieważ znajduje to odzwierciedlenie w dużym zainteresowaniu tematami związanymi z polityką – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Bartosiewicz, młodsza specjalistka ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Dzienniki te cytowano odpowiednio 457 („Rzeczpospolita”), 401 („Gazeta Wyborcza”) i 245 razy („Fakt”). Bartosiewicz wyjaśnia, że to rosnące zainteresowanie polityką wpłynęło na dużą cytowalność prasy. Jednym z ważnych czynników była rozpoczynająca się kampania wyborcza przed wyborami prezydenckimi, które zaplanowano na 10 maja. Jak przypomina Bartosiewicz, duże zainteresowanie mediów i czytelników wzbudziła kandydatura Magdaleny Ogórek, kandydatki SLD, która nie była obecna w mediach tradycyjnych. To skłoniło dziennikarzy do licznych komentarzy, które potem były szeroko cytowane.

    W styczniu na cytowalność wpływ miała także śmierć Józefa Oleksego. Często przywoływano artykuły dotyczące protestów najpierw górników, a potem rolników, a także wydarzeń na Ukrainie i możliwości sprzedaży broni temu krajowi przez Polskę.

    Zaobserwowaliśmy też kilka dużych zmian w naszym styczniowym rankingu. Jedną z nich jest pojawienie się miesięcznika „Perspektywy” w czołówce najbardziej opiniotwórczych miesięczników, co może wynikać z przygotowania przez tenże magazyn rankingu najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych. Wśród tygodników na trzech pierwszych pozycjach uplasowały się „Newsweek” (165 cytowań), „Wprost” (139 cytowań) i „Polityka” (99 cytowań) – mówi Bartosiewicz.

    Bartosiewicz dodaje, że wśród portali internetowych najwięcej cytowań zdobył Onet, który wyróżnił się informacjami sportowymi, szczególnie związanymi z tenisem. Wynikało to z dużego zainteresowania meczami Agnieszki Radwańskiej, a także z sukcesu w Pucharze Hopmana. Na początku stycznia Radwańska w parze z Jerzym Janowiczem wygrała ten uważany za nieoficjalne mistrzostwa świata turniej tenisowy. Onet miał niemal dwa razy tyle cytowań co druga z kolei Wirtualna Polska i trzecie Money.pl oraz dokładnie dwa razy tyle co, plasujący się na czwartym miejscu Bankier.

    Wśród mediów ekonomicznych najczęściej cytowano „Dziennik Gazeta Prawną”. Do tej pory tytuł ten nie był klasyfikowany przez IMM jako medium ekonomiczne. Ze 160 cytowaniami wyraźnie wyprzedził „Puls Biznesu”, który miał ich 73.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Motoryzacja

    UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii

    Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów  trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców

    Konsument

    Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

    Edukacja

    Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

    Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.