Mówi: | Alfred Kubczak |
Funkcja: | Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych |
Firma: | Jeronimo Martins Polska |
Portugalczycy zachwyceni polskim serem i piwem
Wędliny, piwo, nabiał i ogórki. Polscy dostawcy do sklepów Biedronki tymi produktami podbijają portugalski rynek. Z roku na rok rośnie eksport polskich towarów za pośrednictwem zagranicznych sieci handlowych. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji szacuje, że w tym roku może przekroczyć 5 mld zł.
Produkty eksportowane przy udziale zagranicznych sieci handlowych stanowią ok. 1/3 całego polskiego eksportu produktów spożywczych. Z takiej możliwości korzystają m.in. dostawcy do sklepów sieci Biedronka, która należy do portugalskiej firmy Jeronimo Martins.
– Z racji naszych korzeni portugalskich, ci, którzy z nami współpracują zarówno w Polsce, jak w Portugali, dzięki tej współpracy mogli zostać powiązani. Jest grupa polskich produktów, które można znaleźć w sieci Pingo Doce, portugalskiej sieć supermarketów firmy Jeronimo Martins – wyjaśnia Alfred Kubczak, dyrektor ds. relacji zewnętrznych Jeronimo Martins Polska.
Biedronka, która szczyci się tym, że 9 na 10 produktów w sklepach pochodzi od polskich producentów, eksportuje ich towary do Portugalii już od kilku lat. Dużą popularnością cieszą się polskie ogórki konserwowe.
– Inne spektakularne przykłady to ser żółty, wędliny i piwa. Także dotyczy to produktów mlecznych np. jogurtów – wymienia Alfred Kubczak.
Współpraca polskich i portugalskich producentów to nie wyjątek. Podobnie na półkach w brytyjskich i irlandzkich sklepach sieci Tesco można znaleźć polskie marki. Rodzimy eksport do całej Europy wspierają również Lidl, Makro Cash & Carry, Kaufland czy Carrefour.
Korzyści są obopólne. Sieci handlowe urozmaicają swoją ofertę, a producenci żywności mają ułatwiony i tańszy dostęp do zagranicznych rynków. Jak wynika z szacunków POHiD, eksport za pośrednictwem sieci handlowych rośnie w szybkim tempie z roku na rok i to nie powinno się zmienić w przyszłości.
Czytaj także
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.