Mówi: | Agnieszka Bulik |
Funkcja: | Członek Zarządu |
Firma: | Randstad |
Badanie Randstad: 28 proc. Polaków boi się utraty pracy
Na rynek pracy powrócił optymizm. Rośnie zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy i ich wiara we własne siły. Z badania agencji Randstad wynika, że większość Polaków jest gotowa na zmianę pracy. Nawet, jeśli wiąże się to z przeprowadzką do innego miasta. Co więcej, ponad 70 proc. badanych wierzy, że w razie utraty, uda im się znaleźć inną pracę.
Jak wskazują wyniki 7. edycji badania "Monitor Rynku Pracy" w lutym 2 na 3 pracowników było zadowolonych z wykonywanej pracy. 18 proc. Polaków twierdzi nawet, że są bardzo zadowoleni ze stanowiska, które zajmują. Zdaniem Agnieszki Bulik, członka zarządu Randstad, wzrost zadowolenia wynika przede wszystkim ze stabilizacji sytuacji, zarówno w polskiej, jak i europejskiej gospodarce.
- Nieustająco mnie to zadziwia, ale to się powtarza w każdej edycji badania, że mamy wysoki odsetek osób, bo ponad 70 proc., które wierzą, że znajdą jakąkolwiek inną pracę. To jest bardzo wysoki wskaźnik optymizmu. Spadło również poczucie ryzyka utraty pracy - to też świadczy o tym, że poczuliśmy się bezpieczniej i pewniej - mówi Agnieszka Bulik.
W lutym takiego scenariusza obawiało się 28 proc. badanych. Pod koniec ubiegłego roku było to 4 pkt. proc. więcej. W większości badanych państw wskaźnik ten z kwartału na kwartał rośnie.
Wzrost nastrojów optymistycznych wśród pracowników oznacza również, że coraz mniej z nich boi się zmiany pracy.
- Polacy wyróżniają się na tle innych państw, jeśli chodzi o indeks mobilności, czyli otwartość na zmianę pracy - podkreśla Agnieszka Bulik.
Wskaźnik ten od listopada 2011 roku utrzymuje się na poziomie 109 punktów, co plasuje Polskę razem z Francją na pierwszym miejscu. Na gotowość do zmiany pracy wśród Polaków w dalszym ciągu największy wpływ mają zmiany w dotychczasowej firmie. Jednak coraz częściej poszukujemy lepszych warunków. Osobiste pragnienie zmiany jest motywacją dla ok. 14 proc. Polaków.
Badanie agencji Randstad pokazuje również, że pracujemy coraz więcej, również poza pracą.
- Rzesza respondentów, bo aż 55 proc. mówi o tym, że bardzo często wykonują jakieś zadania związane z pracą w czasie wolnym od pracy. 38 proc. badanych twierdzi, że wręcz jest od nich oczekiwana taka pełna dyspozycyjność - mówi członek zarządu Randstad.
Dotyczy to w szczególności osób, które wykonują pracę umysłową.
- Taka praca często wiąże się z tym, że zostajemy dłużej w pracy lub bierzemy coś do domu, żeby np. napisać raport. Myślę, że to jest powszechne - dodaje Agnieszka Bulik.
Jednocześnie podkreśla, że na podobne problemy skarżą się również m.in. nasi południowi sąsiedzi. Najczęściej pracę do domu zabierają Grecy (66 proc.), Hiszpanie (64 proc.) i Węgrzy (60 proc.). Natomiast Belgowie i Holendrzy najlepiej radzą sobie z rozdzielaniem pracy i życia prywatnego. Tu ok. 40 proc. badanych pracuje poza godzinami pracy.
Czytaj także
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-19: Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.