Mówi: | Małgorzata Wnęk-Kolaska |
Funkcja: | starszy menedżer, lider zespołu doradztwa w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim |
Firma: | Deloitte |
Deloitte: pracodawcy szukają teraz pracowników z talentem
Utalentowani i elastyczni pracownicy są coraz ważniejsi dla pracodawców – wynika z raportu „Trendy w HR 2013” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. – Walka o talenty to trend numer jeden na świecie – informuje Małgorzata Wnęk-Kolaska z Deloitte. W Polsce najważniejszym trenden jest rosnąca rola działów kadrowych.
– Najistotniejszym trendem w Polsce jest zmiana relacji pomiędzy zarządami firm a HR. Działy kadrowe stają się coraz ważniejszym partnerem zarządów, które zwracają się w stronę wsparcia, jakiego HR może udzielić biznesowi – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Wnęk-Kolaska, starszy menedżer, lider zespołu doradztwa w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim w Deloitte.
Raport Deloitte powstał na podstawie ankiet wśród przedstawicieli 1,3 tysiąca firm w 59 krajach. Respondenci na całym świecie podkreślają, że zmienia się typ liderów biznesowych. Muszą oni być bardziej elastyczni i łatwo przystosowywać się do nowych środowisk. Ponad 60 proc. osób na świecie (51 proc. w Polsce) wskazało na znaczenie utalentowanych pracowników, o których pracodawcy będą zabiegać.
– Talent to nie jest jakaś wybrana, wyselekcjonowana grupa pracowników, jak trochę do tej pory myśleliśmy. Raczej idziemy w tym kierunku, że talent to jest osoba, która posiada te najbardziej potrzebne w danym momencie kompetencje. Można mieć kompetencje uniwersalne, ale można mieć też kompetencje, które są szczególnie atrakcyjne dla jakiegoś szczególnego rodzaju biznesu. Jest się wtedy talentem dla tej organizacji czy dla tej branży. Należy wykorzystać ten swój atut, szukając relacji z taką branżą – przekonuje Wnęk-Kolaska.
Dla respondentów w Polsce rośnie za to znaczenie polityki kadrowej w zarządzaniu firmami. Dyrektorzy personalni są coraz częściej angażowani do podejmowania strategicznych dla organizacji decyzji. Ponad 60 proc. polskich respondentów uznało, że działy HR i nowe systemy zarządzania zasobami ludzkimi są reorganizowane, by przyczynić się do szybszego rozwoju firm.
Wnęk-Kolaska podkreśla, że zachodzące zmiany wpływają zarówno na pracowników, jak i na pracodawców. Obydwie strony muszą się przystosować do nowego modelu.
– Trendem ważnym dla wszystkich jest zwiększenie elastyczności, akceptacja różnych form współpracy, ale też różnych form działania, co oznacza zmianę dla pracodawców, inny sposób komunikowania się z pracownikami właśnie po to, żeby talenty przyciągnąć i utrzymać. Jest to także wyzwanie dla pracowników, którzy mają różne ambicje, ale też poszukują różnych atrakcyjnych form pracy po to, żeby też trochę otworzyć się na inne formy zatrudnienia niż te dotychczas preferowane – uważa Wnęk-Kolaska.
Czytaj także
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-12-09: Joanna Kurowska: Lekarz w Stanach Zjednoczonych to jest ktoś, kto ma dom z basenem i jest milionerem. Medycy w Polsce muszą pracować na 13 etatów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.