Mówi: | Beata Syczewska |
Funkcja: | dyrektorka Dywizji Robotyki |
Firma: | ABB w Polsce |
Kobiety bardziej doceniane w branży przemysłowej. Coraz więcej z nich ma ambicje być liderkami
– Klimat wokół kobiecego przywództwa jest coraz bardziej pozytywny. W branży przemysłowej, którą reprezentuję, zauważam, że bardzo doceniane są cechy i kompetencje, które wnoszą kobiety – mówi Beata Syczewska, dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce. Mimo korzystnych zmian przemysł wciąż jednak ma twarz mężczyzny. Badanie HRK „Kobieta w branży przemysłowej” wskazuje, że w zaledwie 20 proc. firm kobiety stanowią więcej niż połowę zatrudnionych. Większość pań w sektorze pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość czy HR. Co trzecia firma chce jednak zwiększać zatrudnienie kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a co czwarta – na stanowiska wyższego szczebla.
– Coraz więcej liderek jest obecnych na rynku. Ja akurat reprezentuję branżę przemysłową i zauważam, że bardzo doceniane są obecnie cechy, kompetencje, które wnoszą kobiety – mówi agencji Newseria Biznes Beata Syczewska. – Mówię o umiejętności budowania zespołów, motywowania i doceniania pracowników, bo pracownik, który czuje się doceniony i który czuje, że wnosi wartość do organizacji, przyczynia się też do jej sukcesu, tak że jest to bardzo ważne. Firmy teraz zdają sobie z tego sprawę i inwestują w kobiety liderki.
Według danych GUS udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc. Mimo to odsetek pań na stanowiskach prezesów jest ponaddwukrotnie niższy (19,5 proc.). Wśród członków zarządu wynosi on 25 proc. Przykładowo wśród spółek notowanych na GPW tylko 6 proc. ma prezesa kobietę (badanie Dun & Bradstreet na podstawie danych KRS za 2021 rok). Coraz więcej firm wdraża jednak programy, które mają promować zatrudnienie kobiet.
– W Polsce jak najbardziej kultura organizacyjna wspiera różnorodność, inkluzywność, wiele organizacji ma to wpisane w strategię. Jest to bardzo ważne, żeby wspierać kobiety w rozwoju i w osiąganiu kompetencji liderskich – mówi dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce. – Kobiety wnoszą ogromną wartość i trzeba dawać przestrzeń do rozwoju różnorodności i budowania poczucia przynależności do organizacji, niezależnie od płci, wieku czy wykształcenia.
Pozytywne zmiany widać także w przemyśle. Z badania „Kobieta w branży przemysłowej” przeprowadzonego przez HRK wynika, że 34 proc. firm deklaruje wzrost zatrudnienia kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a 26 proc. – na stanowiskach wyższego szczebla. Mimo chęci zatrudniania 71 proc. badanych firm wskazało, że ma trudności w rekrutacji kobiet na stanowiska specjalistyczne, naukowo-techniczne czy inżynierskie. W przypadku rekrutacji kobiet na wysokie stanowiska trudności dostrzega 46 proc. firm.
Dziś 71 proc. pań zatrudnionych w firmach sektora przemysłowego pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość, finanse, HR, szkolenia, marketing, logistyka i obsługa klienta. Zaledwie 29 proc. pracuje w obszarach produkcji, montażu i nadzoru jakości. Eksperci wskazują, że zawody techniczne wciąż są zdominowane przez mężczyzn, na co wpływają m.in. panujące stereotypy, że kobiety nie sprawdzają się w rolach technicznych, ale też przekonanie pań o niedostatecznych kompetencjach.
– Ogromną rolę odgrywają tu kobiety, które odniosły jakiś sukces w organizacjach. One są świetnym wzorcem dla tych, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, pokazują, jaką drogę należy przebyć, i są ogromnym motywatorem – mówi Beata Syczewska. – Polskie firmy jak najbardziej potrzebują liderek i jestem bardzo zadowolona, bo obserwuję, że coraz aktywniej i coraz śmielej kobiety sięgają po te funkcje.
Zdaniem ekspertki kobiety nie powinny ze sobą rywalizować. Solidarność w tym środowisku jest bardzo ważna.
– To jest bardzo ważne, żebyśmy się nawzajem promowały i wspierały, a wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, które w Polsce są i bardzo dobrze prosperują w kontekście wspierania kobiet, są dowodem na to, że kobiety potrafią się zjednoczyć, dzielić się swoim doświadczeniem i wyciągać do siebie pomocną dłoń – mówi przedstawicielka ABB w Polsce.
Wiele przykładów pokazało już, że jako szefowe kobiety z powodzeniem piastują odpowiedzialne funkcje, doskonale radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i skuteczniej łagodzą konflikty. Korzyści wynikających ze zróżnicowania płci w zespołach jest znacznie więcej.
– Z jednej strony mówimy właśnie o innowacyjności, która wchodzi w momencie, kiedy mamy zespoły różnorodne, osoby o różnych punktach widzenia. To jest bardzo ważne, żeby organizacje mogły się rozwijać. Mówimy też o różnych sposobach pokonywania barier w organizacjach – mówi Beata Syczewska.
Czytaj także
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.