Newsy

Przedemerytalny okres ochronny wcale nie chroni

2012-04-17  |  06:35
Mówi:Irena Wóycicka
Funkcja:Minister ds. społecznych
Firma:Kancelaria Prezydenta RP
  • MP4

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca nie może zwolnić pracownika w okresie czterech lat przed jego emeryturą. W projekcie nowej ustawy długość tego okresu nie ulega zmianie, jedynie przesuwa się wraz ze stopniowym wydłużaniem wieku emerytalnego. Coraz częściej mówi się, że przepis, który ma chronić interesy przyszłych emerytów, zamiast tego utrudnia im znalezienie pracy.

    W obecnym systemie pracodawca nie może zwolnić kobiety, która ukończyła 56 lat. Dla mężczyzn okres ochronny zaczyna się w wieku 61 lat. Rządowy projekt zmian w systemie emerytalnym zachowuje czteroletni okres. Będzie jednak przesuwał się o kolejne miesiące i lata w zależności od momentu, w którym pracownik nabędzie prawo do emerytury.

     - Wiele głosów mam nie tylko od pracodawców, ale również od osób w wieku przedemerytalnym, które wskazują na to, że pracodawcy reagują negatywnie na osoby w tym wieku - mówi Irena Wóycicka, prezydencki minister ds. społecznych.

    Jej zdaniem pracodawcy obawiają się podpisania kontraktu na cztery lata, bez możliwości jego wypowiedzenia.

     - To jest bardzo długi okres, bo może pracownik nie pasuje, nie daje rady. Nie mówiąc o tym, że są różne okresy wzrostu gospodarczego i gorszej dynamiki gospodarczej, przedsiębiorstwa muszą się adaptować do tego. Niestety czasami to polega również na tym, że trzeba zmniejszyć liczbę osób pracujących, bo np. nie ma zbytu na dane towary - wymienia Irena Wóycicka.

    Organizacje pracodawców od dawna apelują o likwidację bądź skrócenie okresu do 2 lat. Argumentują to tym, że nadmierna ochrona osób starszych zamiast pomagać, szkodzi im.

     - Stworzenie takich wymogów w moim przekonaniu może powodować efekt przeciwny, to znaczy, że ludzie w tym wieku mają trudniejszą sytuację na rynku pracy - uważa prof. Wóycicka.

    Problemem może być również uzyskanie przez starszego pracownika umowy na czas nieokreślony, która jest gwarantem zatrudnienia aż do odpowiedniego wieku. Okres ochronny nie dotyczy bowiem pracowników zatrudnionych na podstawie umowy na czas określony, która wygasa zanim osiągnie on wiek emerytalny.

    Czytaj także

    Patronaty medialne

    Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

    Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

    > Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

    Handel

    Spada wskaźnik zadowolenia klientów z jakości obsługi. Powodem może być pogarszająca się sytuacja na rynku pracy

    Wygląd placówki, zachowanie personelu czy atrakcyjność samej oferty – to niektóre czynniki, które decydują o poziomie satysfakcji klienta. Z badań Polskiego Programu Jakości Obsługi wynika, że wskaźnik zadowolenia klientów nieznacznie się obniżył i wynosi 77 proc., a w kolejnych latach możemy obserwować dalszy spadek ze względu na coraz poważniejszy problem niedoboru pracowników. Dla firm to o tyle istotny wskaźnik, że najbardziej zadowoleni klienci są bardziej skłonni do ponownego zakupu i polecenia danej marki swoim znajomym.

    Problemy społeczne

    Na chorobę Parkinsona cierpi w Polsce ok. 100 tys. osób. Dotyka ona całe rodziny

    Choroba Parkinsona postępuje powoli, latami. Chory staje się w tym czasie coraz mniej samodzielny – trudnością jest dla niego spożywanie posiłków, ubieranie się czy pokonywanie krótkich dystansów. Ciężar opieki przenosi się na barki rodziny i najbliższych, którzy nierzadko muszą całkiem zrezygnować z pracy zawodowej. Polskie Towarzystwo Neurologiczne podkreśla, że od strony medycznej sytuacja pacjentów chorych na chorobę Parkinsona jest dobra, jednak brakuje skoordynowania opieki – dlatego postuluje utworzenie specjalnych ośrodków, które zajęłyby się kompleksową terapią i rehabilitacją. 

    Konsument

    Połowa piętnastolatków zetknęła się z hejtem w sieci. Rusza kampania, która pomoże walczyć z tym zjawiskiem

    Hejt w internecie urasta do rangi potężnego problemu społecznego. Dotyka nawet dzieci i nastolatków – więcej niż co trzeci zetknął się już w sieci z mową nienawiści. Hejterzy i trolle są jednak w mniejszości, stanowią zaledwie 5–6 proc. internautów. Fundacja Orange rusza z kampanią, która ma pokazać, że są oni w mniejszości i da się z nimi walczyć. W ramach akcji pokazuje, jak reagować na hejt w sieci i emocjonalnie sobie z nim radzić. Symbolem kampanii #jestnaswiecej jest pomarańczowa sznurówka.

    Problemy społeczne

    Nauczyciele WF-u zyskują sprzymierzeńca. Media społecznościowe pomagają propagować sport wśród najmłodszych

    Internet to dla współczesnych dzieci naturalne środowisko, dlatego znani sportowcy i youtuberzy chcą to wykorzystać do promowania aktywności fizycznej. W ramach programu Drużyna Energii nagrywają treningi i publikują je w mediach społecznościowych, a uczniowie muszą je powtórzyć, wykazując się kreatywnością i nagrywając z tego film. Druga edycja programu cieszy się rekordową popularnością. Uczestniczy w niej 200 szkół i kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całej Polski, rywalizując o główną nagrodę i wyposażenie sal gimnastycznych.