Mówi: | Agnieszka Pocztowska |
Funkcja: | dyrektor generalna SBO Kraków |
Firma: | Shell Polska |
Shell otwiera nową siedzibę największego centrum usług biznesowych w Europie. Chce przyciągnąć najlepszych ekspertów
Firma Shell właśnie zainaugurowała nowe biuro jednej z największych małopolskich inwestycji – Shell Business Operations. Zatrudnieni w centrum menadżerowie podejmują strategiczne dla firmy decyzje, które mają przełożenie na globalny rynek. Ponad 2,7 tys. specjalistów z dziedziny prawa, zasobów ludzkich, zarządzania projektami, księgowości czy logistyki przeprowadziło się właśnie do najnowocześniejszych w całym regionie biurowców znajdujących się w kompleksie Shell Energy Campus w Krakowie. Jednocześnie koncern zapowiada, że zamierza rozwijać swoją działalność i przyciągać najlepszych ekspertów.
– W krakowskim centrum usług biznesowych Shell zatrudnionych jest przeszło 2700 pracowników. Słychać 20 różnych języków, mamy 36 różnych narodowości, nasza populacja jest zróżnicowana, dynamiczna i multikulturowa. W tym momencie operujemy w dziewięciu niezależnych liniach biznesowych. Nasi pracownicy pracują globalnie, codziennie współpracują z innymi ośrodkami Shell na innych kontynentach, w innych strefach czasowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna SBO Kraków w Shell Polska.
Polska jest jedną ze światowych potęg w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Inwestorów przyciągają między innymi strategiczne położenie, dobra komunikacja z resztą Europy, wsparcie na szczeblu rządowym i lokalnym, konkurencyjne koszty i dobrze wykwalifikowane kadry. Te czynniki składają się na fakt, że coraz więcej – zarówno polskich, jak i zagranicznych firm – lokuje na tutejszym rynku swoje centra biznesowe.
Z danych branżowego stowarzyszenia ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, który zrzesza ponad 170 globalnych inwestorów) wynika, że w 2016 roku działało w Polsce prawie 940 centrów świadczących usługi dla biznesu, które zatrudniały łącznie ponad 212 tys. osób. Do 2020 roku zatrudnienie znajdzie w nich już 300 tys. pracowników, a sektor nowoczesnych usług dla biznesu jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi gospodarki. Swoje inwestycje ulokowały w Polsce między innymi 73 globalne firmy z prestiżowej listy amerykańskiego magazynu Fortune Global 500.
11 lat temu dołączył do nich Shell, który uruchomił centrum nowoczesnych operacji biznesowych, Shell Business Operations, w podkrakowskim Zabierzowie. W ubiegłym tygodniu firma oficjalnie zainaugurowała nową siedzibę centrum w Krakowie. Cztery specjalnie zaprojektowane dla firmy biurowce zapewniają 26 tys. mkw. powierzchni biurowej, na której – poza przestrzenią do pracy – znalazły się strefy rozrywki i relaksu oraz wydzielone przestrzenie ciszy. W ramach udogodnień w biurowcach zaprojektowano też szatnie z prysznicami dla rowerzystów, restauracje oraz trzy parkingi. Koncern nawiązał również współpracę z władzami miasta, aby dostosować komunikację miejską do potrzeb 2,7 tys. pracowników, zatrudnionych obecnie w Shell Energy Campus.
– Krakowskie centrum usług biznesowym jest w tym momencie jednym ze strategicznych punktów na mapie Royal Dutch Shell. To właśnie tutaj koncentrują się bardzo szerokie procesy, kompetencje, know-how i wiedza. Poprzez działalność w ramach dziewięciu pionów biznesowych, w jednym miejscu jesteśmy w stanie proponować efektywne sposoby funkcjonowania biznesu w przyszłości – mówi Agnieszka Pocztowska.
Krakowskie centrum zatrudnia nie tylko wykwalifikowanych specjalistów, ale i międzynarodowych menadżerów, w tym 65 osób jest osadzonych na globalnych stanowiskach. Większość pracowników Shell Business Operations pochodzi z Polski, ale w centrum pracują też przedstawiciele 36 innych narodowości. Ponad połowa ma mniej niż 30 lat, a blisko trzy czwarte całej kadry stanowią kobiety (które zajmują też ponad połowę stanowisk kierowniczych).
– W centrum mamy obecnie 9 linii biznesowych, począwszy od zaawansowanych usług finansowych przez obsługę klientów, procesy logistyki i dostaw materiałów, procesy personalne dla pracowników, a skończywszy na procesie tworzenia wewnętrznej komunikacji grupy Shell i usługach dotyczących aspektów prawnych – mówi Agnieszka Pocztowska.
Największy w strukturze Shell Business Operations jest dział finansowy oraz customer service, który współpracuje z europejskimi klientami koncernu. Dział logistyczny świadczy na całym świecie usługi dla floty, liczącej kilka tysięcy ciężarówek. Z kolei dział komunikacji wewnętrznej wspiera strategię komunikacyjną dla całej grupy Shell. Pracownicy krakowskiego centrum podejmują kluczowe decyzje dotyczące biznesu firmy w wymiarze globalnym.
– Centrum dynamicznie się rozwija. W zeszłym roku zatrudniliśmy ponad 1 tys. pracowników. W tym roku do końca maja dołączyło do nas 500 nowych osób. Kontynuujemy nasz wzrost, rośniemy i będziemy w dalszym ciągu rozwijać naszą działalność – zapowiada Dyrektor Generalna SBO Kraków.
Krakowska inwestycja została oficjalnie otwarta między innymi przez Jadwigę Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, która podkreśliła, że SBO przyczyni się do wzmocnienia lokalnego rynku pracy. Wielu z nowo zatrudnionych osób stanowią absolwenci krakowskich uczelni.
Koncern chce zwiększać zatrudnienie, poszukuje między innymi specjalistów z dziedziny finansów, księgowości, zarządzania, logistyki, spraw personalnych oraz komunikacji. Shell spodziewa się, że wykwalifikowane kadry uda się przyciągnąć poziomem wynagrodzeń wyższym od rynkowej średniej oraz możliwością uczestniczenia w międzynarodowych projektach i rozwijania kariery. Kluczowym wymogiem wobec kandydatów jest biegła znajomość języków obcych.
– Oferujemy bardzo szeroki zakres możliwości rozwoju kariery. Dla osób po studiach jest to szansa rozpoczęcia kariery w międzynarodowym koncernie. Natomiast dla doświadczonych ekspertów, specjalistów, osób z doświadczeniem w zarządzaniu – liderów, SBO to miejsce gdzie mogą rozwijać swoje kompetencje. Poszukujemy ekspertów z dziedziny finansów. Interesują nas osoby znające dobrze języki obce – jest to istotny atut. Liczyć się będzie również doświadczenie w zakresie logistycznym, obsługi klienta czy zarządzania procesami personalnymi – wymienia Agnieszka Pocztowska.
Krakowskie centrum Shell Business Operations jest jedną z siedmiu tego typu inwestycji koncernu na świecie. Pozostałe ulokowane są m.in. w indyjskim Bangalore, w Manili, Kuala Lumpur, Cape Town i szkockim Glasgow. Pracownicy SBO wpływają na działalność i rozwój biznesu Shell, który łącznie zatrudnia 93 tys. ludzi w 70 krajach świata.
Czytaj także
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.