Mówi: | Mirosław Maliszewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Związek Sadowników RP |
W tym roku pracę w sadach podejmą głównie Ukraińcy. Polacy nie są zainteresowani
Sadownicy nie martwią się swoją sytuacją w tym roku. Wiele wskazuje na to, że uprawiane przez nich owoce i warzywa uda się sprzedać w dobrej cenie. Za to przy ich zbiorze pracować będą głównie Ukraińcy. Stawka 7-8 zł netto za godzinę dla Polaków jest zbyt niska. Gdy będzie zbyt niska także dla pracowników zza wschodniej granicy, producenci owoców planują pozyskać robotników z Azji.
Największy wpływ na koszt produkcji owoców ma wciąż siła robocza. Według sadowników jest to również największy ich problem, bo Polacy nie chcą pracować za proponowane im stawki, a pracownicy zza wschodniej granicy mają często problemy administracyjne związane z podjęciem pracy u nas.
– Bardzo ważną dla nas kwestią jest uregulowanie prawne legalności ich przyjazdu do Polski, legalności ich pobytu i podjęcia pracy, w tym kierunku będziemy zmierzali. Dopóki będziemy mieli siłę roboczą tańszą niż nasi konkurenci, będziemy mieli tak dobre wyniki w handlu i eksporcie – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.
Sadownicy szacują, że w sezonie tylko w sadach znajdujących się w okolicach Grójca pracę przy zbiorach owoców może znaleźć około 20 tys. pracowników. Duże zapotrzebowanie jest również w okolicach Sandomierza i na Lubelszczyźnie. Większość siły roboczej pochodzi z Ukrainy.
– Oni bardzo chętnie przyjeżdżają do polskich gospodarstw, podejmują w Polsce pracę, więc myślę, że poziom wynagrodzenia, który wynosi 7-8 złotych za godzinę netto jest dla nich zadowalający. Nie byłoby tak licznych przyjazdów i tak chętnie podejmowanej pracy, gdyby nie atrakcyjność zarobków w Polsce. Niestety, te zarobki dla polskiej siły roboczej już są nieatrakcyjne – mówi Mirosław Maliszewski.
Sadownicy liczą się jednak z tym, że z czasem i Ukraińcom przestanie tak stawka odpowiadać. Wtedy w poszukiwaniu tańszych pracowników zwrócą się ku rynkom dalekiej Azji.
– Takie zainteresowanie z niektórych krajów azjatyckich już widzimy. Jest oczywiście szereg barier, chociażby bariera językowa. Z obywatelami Ukrainy jest nam dużo łatwiej. Myślę, że jeszcze przez parę ładnych lat będziemy mieli możliwość pozyskiwania pracowników właśnie z tej części świata – podkreśla prezes Związku Sadowników RP
Z początkiem stycznia ceny owoców i warzyw minimalnie wzrosły. Jednak różnica względem grudniem ub.r. wynosiła około kilku groszy na kilogramie. Z danych resortu rolnictwa wynika, że zdrożały np. jabłka deserowe (z 1,15 zł za 1 kg w grudniu do 1,19 zł w styczniu).
– Rok 2013 powinien być dobrym rokiem dla polskich sadowników, ogrodników. Myślę, że te zbiory, które mamy dzisiaj zmagazynowane w chłodniach, uda nam się sprzedać po atrakcyjnych cenach – prognozuje Mirosław Maliszewski.
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że ceny żywności w tym roku mogą pójść do góry o 3-4 proc. Podobną ocenę stawia również szef związku.
– Myślę, że poziom cen będzie zadowalający dlatego, że obserwujemy u naszych konkurentów, że nigdzie nie zanosi się na jakąś klęskę urodzaju i zbiory we wszystkich krajach Europy i świata powinny być średnie, co raczej powinno dać podstawy do przypuszczenia, że ceny również będą na średnim, a więc w miarę atrakcyjnym dla nas poziomie – twierdzi Maliszewski.
Przypomina jednak, że to prognozy obarczone sporym ryzykiem, bo wpływ na ceny warzyw i owoców ma wiele czynników, w tym ten najmniej przewidywalny, czyli pogoda.
– Jeżeli nie będzie dużych mrozów jeszcze tej zimy albo później przymrozków wiosennych, to należy się spodziewać udanych, średnich zbiorów – wyjaśnia prezes Związku Sadowników RP.
Wiele wskazuje na to, że producenci warzyw i owoców nie powinni mieć większych problemów z uzyskaniem cen pokrywających koszty produkcji. By ten warunek był spełniony, to np. w przypadku jabłek cena za kilogram nie powinna być niższa niż 1 zł.
– Dzisiaj jabłka sprzedajemy, w zależności od odmiany, od 90 gr/kg, do nawet 2 zł/ kg, w zależności również od ich jakości. To pozwala w części również pokryć koszty produkcji – mówi Mirosław Maliszewski. – Wszystko to, co ponad złotówkę, to jest pokrycie kosztów produkcji. Myślę, że to jest również poziom cen akceptowalny dla polskich konsumentów, ale także coraz częściej przez konsumentów w innych częściach świata.
W polskim sadownictwie interes kręci się głównie wokół jabłek. Pod tym względem jesteśmy europejskim liderem. W 2012 roku polscy rolnicy wyprodukowali prawie 3,5 mln ton owoców, z czego około 2,5 mln ton jabłek.
– Bardziej się opłaca produkować owoce deserowe, a więc te, które zjemy w stanie świeżym niż owoce do przetwórstwa. Tam mamy niestety od lat niskie ceny. Przestawiamy naszą produkcje na kierunek owoców deserowych, a ponieważ znajdujemy nowe rynki zbytu poza Polską, wypieramy też stamtąd naszą konkurencję, więc myślę, że perspektywa jest w eksporcie – tłumaczy rozmówca Newserii
Czytaj także
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-08-07: Odpowiednio skomponowany jadłospis zwiększa efektywność treningów. Sportowcy amatorzy zapominają o warzywach i owocach
- 2024-08-06: Przybywa konsumentów aronii. Mimo właściwości prozdrowotnych wciąż jest jednak za mało doceniana
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.