Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Prasa najczęściej cytowanym medium w marcu. Liderem „Gazeta Wyborcza”, do czołówki wraca „Wprost”
„Gazeta Wyborcza”, „Wprost” i „Rzeczpospolita” były najczęściej cytowanymi tytułami w marcu. Pierwszą piątkę zamykają stacja TVN24 i radio RMF FM. W mediach najczęściej komentowano kampanię prezydencką, katastrofę samolotu linii Germanwings i kontrowersje wokół SKOK-ów.
– Zgodnie z najnowszym rankingiem Instytutu Monitorowania Mediów najbardziej opiniotwórczymi mediami w marcu były „Gazeta Wyborcza”, tygodnik „Wprost” i dziennik „Rzeczpospolita”, a na kolejnych miejscach stacje TVN24 i RMF FM – mówi Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów.
„Gazeta Wyborcza” obroniła pozycję z lutego i dodatkowo zwiększyła przewagę nad „Wprost” i „Rzeczpospolitą”. W marcu powołano się na nią 714 razy, a na kolejne dwa tytuły odpowiednio 386 i 370 razy. Tygodnik „Wprost” w marcu powrócił do ścisłej czołówki rankingu.
– W ubiegłym miesiącu zajmował nieco niższą pozycję. W tym miesiącu prawdopodobnie jest to spowodowane, po pierwsze, echami afery związanej z Kamilem Durczokiem, po drugie, zmianą na stanowisku redaktora naczelnego tygodnika – wyjaśnia Tomsia.
W rankingu tygodników kolejne miejsca zajęły „Newsweek” (200 cytowań) i „Polityka” (72 cytowania). Najbardziej opiniotwórczym radiem jest RMF FM (325 cytowań, piąte w rankingu najczęściej cytowanych mediów), a za nim Radio ZET (192) i TOK FM (83). W rankingu telewizyjnym zdecydowanym liderem pozostaje TVN24 i ma znaczącą przewagę nad konkurentami – 340 cytowań wobec 122 odnotowanych przez TVN i 66 przez TVP Info.
– Najbardziej opiniotwórczym miesięcznikiem marca był „Forbes”, który opublikował raport o najbogatszych ludziach na świecie – mówi Monika Tomsia.
Marzec w mediach upłynął przede wszystkim pod znakiem wyborów prezydenckich i aktywności kandydatów na to stanowisko. Z kampanią wyborczą związany był też inny dominujący w mediach temat, czyli kontrowersje wokół SKOK-ów i powiązania jednego z kandydatów z tą sprawą.
– Często pisano i mówiono również o podsłuchach w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, katastrofie samolotu linii lotniczych Germanwings oraz skandalu w zakładzie karnym w Łodzi. Tenże skandal przyczynił się do wysokiej pozycji w rankingu tytułu „Polska Dziennik Łódzki”, który stał się najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym – podkreśla przedstawicielka IMM.
Kolejne miejsca w tym rankingu zajęły Radio Gdańsk oraz „Polska Gazeta Krakowska”.
Najpopularniejszym portalem w marcu był serwis wPolityce.pl (56 cytowań), który wyprzedził Tvn24.pl (51 cytowań) i dotychczasowego lidera – Onet.pl (41 cytowań). Wśród mediów ekonomicznych najczęściej cytowane były „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu” oraz „Forbes”.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2025-01-10: W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.