Newsy

Ministerstwo Finansów określi, jaki powinien być "rozsądny zysk" przewoźnika kolejowego

2012-07-18  |  06:35
Mówi:Dominika Żelazek
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Arriva RP
  • MP4

    Przewoźnicy kolejowi nie zgadzają się z drugą wersją projektu rozporządzenia o przewozach zbiorowych, która zakłada maksymalny zysk przewoźników nie przekraczający 6 procent w skali roku. Propozycja Ministerstwa Finansów idzie trochę za daleko twierdzi Dominika Żelazek, członek zarządu spółki Arriva RP. Przewoźnicy domagają się się podniesienia tego limitu.

    Rozporządzenie ma określić tzw. rozsądny zysk dla operatorów publicznego transportu zbiorowego.

     – Rozsądny zysk to taki, który pozwala na dalsze inwestycje, głównie w tabor, pozwala na rozwój przedsiębiorstwa, ale też pozwala na świadczenie takich usług, które są na poziomie zadowalającym, i pasażera, i organizatora – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dominika Żelazek z zarządu Arriva RP.

    Zgodnie z propozycją ministerstwa, rozsądny zysk liczony jest jako iloczyn skorygowanej wartości bieżącej kapitału zaangażowanego i rocznej stopy zwrotu. W projekcie określono jej maksymalny poziom – 6 proc. bez względu na rodzaj transportu. W pierwszej wersji projektu sprzed roku resort proponował wyższą stopę zwrotu, na poziomie 8 proc., dla transportu drogowego.

    Według przewoźników kolejowych obecnie proponowany poziom 6 proc. jest zbyt niski, czego efektem może być brak zainteresowania ze strony inwestorów prywatnych.

    Z propozycji resortu finansów wynika, że rozsądny zysk stanowi element rekompensaty dla operatora z tytułu kosztów, jakie ponosi przy realizowaniu usług z zakresu publicznego transportu zbiorowego. A to może oznaczać dodatkowe koszty dla organizatorów takiego transportu, np. samorządów, które obawiają się dodatkowych kosztów.

    Prywatni przewoźnicy, w tym Arriva RP, uważają propozycję resortu finansów za niebezpieczną. Takie działanie – w ich opinii – może doprowadzić do przeregulowania rynku.

     – To rozporządzenie chce określić rozsądny zysk tylko dla tych umów, które są przyznawane bezpośrednio przewoźnikowi. Natomiast Ministerstwo Finansów ten rozsądny zysk chce określić dla wszystkich umów, również tych organizowanych w konkurencyjnych przetargach. A te są już skonstruowane w taki sposób, że zawierają ten rozsądny zysk w sobie – podkreśla członek zarządu Arriva RP.

    Według Dominiki Żelazek, lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie kwestii limitu działaniom rynkowej konkurencji.

     Jeśli będą organizowane przetargi konkurencyjne, nie będzie konieczności określania tego rozsądnego zysku i nie będzie nadmiernych rekompensat na rzecz operatorów, ponieważ to będzie samoczynne działanie rynku – podkreśla przedstawicielka Arriva RP.

    W nowej wersji projektu zrezygnowano z pomysłu corocznej rewaloryzacji limitu o wskaźnik inflacji, jaki rząd prognozuje w budżecie na kolejny rok. Wprowadzono za to możliwość uzyskania premii za zmniejszenie kosztów wykonywania usług w porównaniu do poprzednich lat. Operator będzie mógł otrzymać nawet 20 proc. wartości oszczędności, jakie poczynił.

    Zaprojektowane rozporządzenie ma wprowadzić do polskiego systemu prawnego pojęcie rozsądnego zysku, które obowiązuje nas zgodnie z rozporządzeniem unijnym nr 1370/2007. Do przygotowania projektu rozporządzenia resort finansów jest zobowiązany przez przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku

    Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.

    Ochrona środowiska

    Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

    Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.

    Handel

    Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

    Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.