Newsy

Co piątemu Polakowi po opłaceniu rachunków nie starcza pieniędzy na codzienne życie

2014-11-20  |  06:30

22 proc. Polaków przyznaje, że ma problemy z opłaceniem rachunków. 19 procentom po dokonaniu wszystkich koniecznych opłat nie starczyło pieniędzy na codzienne życie – wynika z badania Intrum Justitia. W Europie odsetek ten jest nieco wyższy – wynosi 25 proc. Problemy finansowe dotykają najczęściej mieszkańców Europy Południowej i Wschodniej.

W ostatniej ankiecie przebadaliśmy 21 tysięcy Europejczyków, głównie młodych, pytając o to, jakie mają problemy w płatnościach, czy regulują na czas wszystkie swoje rachunki, czy uważają, że powinno się takie rachunki opłacać i jak widzą swoją przyszłość pod względem finansowym – informuje Jolanta Piasecka, dyrektor departamentu sprzedaży i marketingu Intrum Justitia.

W tym roku w „Konsumenckim raporcie płatności” 40 proc. Polaków stwierdziło, że nie ma tyle pieniędzy, by wieść godne życie. Jedna trzecia przyznaje, że często nie ma pieniędzy, by nimi obracać. Zdecydowana większość – 80 proc. – zgadza się jednak z tym, że rachunki trzeba zapłacić w terminie.

W badaniach na tle Europy jesteśmy po środku. Nie wykazujemy chęci do odkładania płatności, ale też nie regulujemy wszystkich długów na czas – mówi Piasecka.

22 proc. ankietowanych przez Intrum Justitia wskazało, że miało trudności z płaceniem rachunków na czas. 19 proc. stwierdziło, że po opłaceniu rachunków nie mieli już pieniędzy na życie.

Tutaj mamy rozwarstwienie, które wynika z różnic ekonomicznych. Północ Europy postrzega wszystko znacznie bardziej pozytywnie. Standardowo Hiszpanie, Grecy i Włosi mają spojrzenie zupełnie inne. Rzadziej regulują swoje rachunki w terminie, nie czują też takiej potrzeby – to jest po prostu kwestia mentalności – podkreśla ekspertka rynku wierzytelności.

Mieszkańcy takich krajów, jak Włochy, Grecja, Portugalia, Węgry, Polska, Czechy i Słowacja, borykają się z dużym bezrobociem i słabą dostępnością finansowania, co powoduje problemy finansowe. Problemem są również wysokie koszty, np. zakupu energii czy paliw – uważa tak 84 proc. respondentów.

Polacy jako najczęstsze przyczyny kłopotów finansowych wymieniają utratę zatrudnienia, obniżkę wynagrodzenia i ceny paliw. Za to oszczędności szukają w rozrywce, zakupach odzieżowych i żywnościowych. Jeśli już muszą pożyczać, robią to u rodziny i przyjaciół lub we własnym banku. Pozytywnie wyglądają jednak statystyki dotyczące oszczędzania. Aż 43 proc. deklaruje, że posiada oszczędności na niespodziewane wydatki, a 30 proc. odkłada stałą kwotę co miesiąc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Konsument

Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]

Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

DlaWas.info

Konsument

Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych

Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.