Mówi: | prof. David Benton |
Firma: | Uniwersytet w Swansea |
Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów
Dbanie o odpowiednią dietę w pierwszych latach dziecka ma duże znaczenie dla ograniczenia ryzyka otyłości w jego dorosłym życiu. Naukowcy ze Szkoły Psychologii Uniwersytetu Swansea badali to na przykładzie napojów spożywanych przez dzieci. Przyglądali się przez ponad dwie dekady 1,4 tys. dorastających dzieci i doszli do wniosków, że spożywanie napojów słodzonych cukrem w pierwszych latach wpływa na tworzenie złych nawyków dietetycznych, a co się z tym wiąże – zwiększa ryzyko otyłości, nawet po wielu latach.
Naukowcy z Uniwersytetu Swansea przeprowadzili badanie, którego celem było sprawdzenie, na ile włączanie słodkich napojów i soków do diety małych dzieci może się przełożyć na problemy z otyłością w późniejszych latach.
– Na przestrzeni lat przedmiotem zainteresowania badaczy było to, czy spożywanie cukru w formie słodzonych napojów może być czynnikiem predysponującym do rozwoju otyłości. Tutaj pojawia się kolejna kwestia, mianowicie, czy spożywanie soków owocowych, które możemy uznawać za zdrowy wybór, choć zawierają one cukier, również ma wpływ na otyłość – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. David Benton z Uniwersytetu Swansea.
Badanie obejmowało grupę 1,4 tys. brytyjskich dzieci – naukowcy przyglądali się im od lat 90. To najdłuższe tego typu badanie. Dziś dzieci włączone do badań jako pierwsze mają 24 lata.
– Interesowało nas to, w jakim stopniu picie słodzonych napojów gazowanych lub soków owocowych wiąże się z otyłością po osiągnięciu wieku 24 lat. Osoby obydwu płci, które jako dzieci częściej dostawały słodzone napoje typu cola, w wieku 24 lat miały większą masę ciała – mówi prof. David Benton.
Naukowcy wskazują, że dziewczęta, które piły sok owocowy, przybierały na wadze mniej, podczas gdy waga chłopców pozostała taka sama. Nie do końca jednak wiąże się to z rodzajem napoju.
– Istotny okazał się nie tyle rodzaj napoju, ale styl odżywiania. Napoje były jednym z elementów odżywiania. Osoby, które spożywały napoje typu cola, częściej jadły tłuste produkty, a rzadziej owoce i warzywa. Z kolei osoby, które dostawały soki owocowe, rzadziej spożywały produkty z dużą zawartością tłuszczu, a w ich diecie było więcej owoców i warzyw – wyjaśnia naukowiec z Uniwersytetu w Swansea.
Badacze podkreślają, że przyczyną otyłości w późniejszych latach nie były więc napoje podawane w dzieciństwie, ale wypracowany przez lata styl odżywiania – słodzone napoje są tylko częścią dużo większej „żywieniowej układanki”.
Analiza danych zebranych przez naukowców Uniwersytetu w Swansea wskazuje, że decyzja o podaniu dziecku określonego rodzaju napoju, ale też cała dieta były uzależnione od statusu społecznego. Ubóstwo lub brak dostępu do określonych dóbr mogą być czynnikami przyczyniającymi się do rozwoju otyłości.
– Osoby zamieszkujące w biedniejszych częściach miast częściej mają w okolicy sklepy, które sprzedają żywność o wysokiej zawartości tłuszczu i cukru, z kolei owoce i warzywa są trudniej dostępne. W Wielkiej Brytanii występuje silny związek między deprywacją społeczną a liczbą restauracji szybkiej obsługi w okolicy zamieszkania. Mamy więc do czynienia z problemami dotyczącymi określonych obszarów o podłożu finansowym – uważa ekspert.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do 2035 roku otyłość będzie dotyczyć połowy światowej populacji, głównie mieszkającej na północnej półkuli.
– W USA 74 proc. populacji ma otyłość lub nadwagę i zgodnie z przewidywaniami sytuacja ma się jeszcze pogorszyć. Wskaźnik osób otyłych lub z nadwagą dla Europy kształtuje się na poziomie 60 proc., jest to więc bardzo poważny problem. Stany Zjednoczone zdają się stanowić wzorzec, za którym Europa podąża – co prawda zawsze jesteśmy 5–10 lat w tyle, ale zasadniczo czeka nas to samo – przestrzega prof. David Benton.
Jak wynika z danych WHO, w 2022 roku jedna na osiem osób na świecie zmagała się z otyłością. Problem ten podwoił się od 1990 roku, a wśród nastolatków wzrósł czterokrotnie. W 2022 roku 2,5 mld dorosłych miało nadwagę, z tego prawie 900 mln było otyłych. Wśród dzieci i młodzieży (w wieku 5–19 lat) było to odpowiednio 390 mln oraz 160 mln.
– Zmiana zachowań ludzi jest niezwykle trudna i nie ma łatwego rozwiązania. Należy jednak zwiększać świadomość znaczenia wczesnych lat życia w kontekście żywienia, w czym nasze badanie może pomóc. Można wpłynąć na to, że dziecko będzie miało w dorosłości skłonność do otyłości lub zmniejszyć to prawdopodobieństwo – mówi ekspert. – Być może powinniśmy dodać to zagadnienie do tematów omawianych przy przygotowywaniu kobiet w ciąży do narodzin dziecka. Pielęgniarki środowiskowe, które zajmują się noworodkami, również zwracają uwagę na znaczenie żywienia. Musimy porzucić przekonanie, że istnieje jakieś magiczne rozwiązanie i wystarczy zmienić rodzaj spożywanego napoju, należy raczej przyjrzeć się całemu schematowi żywienia.
WHO przytacza badania, z których wynika, że w 2019 roku wskaźnik BMI wyższy niż optymalny przyczynił się do ok. 5 mln zgonów z powodu chorób niezakaźnych. Nadwaga w dzieciństwie i okresie dojrzewania wiąże się z większym ryzykiem i wcześniejszym wystąpieniem takich chorób jak cukrzyca typu 2 i choroby układu krążenia. Otyłe dzieci są także obarczone większym ryzykiem rozwoju chorób niezakaźnych w wieku dorosłym. Większa masa ciała to wyższe ryzyko wystąpienia kilkunastu typów nowotworów, chorób serca, cukrzycy, a nawet demencji. Otyłość u dzieci i młodzieży ma niekorzystne konsekwencje psychospołeczne – wpływa na wyniki w szkole i jakość życia.
– Jeśli nie zaradzimy temu problemowi, na pewnym etapie życia u ludzi będą występować różne schorzenia, prowadząc do przedwczesnej śmierci. Istnieje związek między stopniem otyłości a obniżoną oczekiwaną długością życia. W przypadku osób skrajnie otyłych oczekiwana długość życia może się obniżyć nawet o 14 lat – podsumowuje prof. David Benton.
Istotne są także skutki gospodarcze epidemii otyłości. WHO podkreśla, że jeśli nie uda się poprawić sytuacji, globalne koszty związane z nadwagą i otyłością osiągną 3 bln dol. rocznie do 2030 roku i ponad 18 bln dol. do 2060 roku.
Czytaj także
- 2025-02-20: Ubóstwo dotyka prawie miliona dzieci w Polsce. Głód i niedożywienie jednym z najpoważniejszych objawów
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-20: Przyszłość centrów zdrowia psychicznego nadal nie jest znana. Pilotaż kończy się w lipcu
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.