Mówi: | Jarosław Matuszewski |
Funkcja: | przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych |
Firma: | Polska Izba Książki |
Polska Izba Książki: wydawcy w tym roku tylko minimalnie podnieśli ceny podręczników
Ceny podręczników w tym roku są wyższe, ale nieznacznie. Wydawnictwa podniosły ceny o 1-4 proc. Księgarnie i sklepy nie mają jednak obowiązku trzymać się cen wydawców. Dlatego żeby nie przepłacić, przed zakupem podręczników rodzice powinni sprawdzić na stronach wydawnictw proponowane przez nich ceny.
– W księgarniach prowadzonych przez wydawców książki praktycznie nie zdrożały, kosztują 1-4 proc. więcej niż w zeszłym roku. Czyli jeśli ktoś w zeszłym roku za książki danego wydawcy zapłacił 100 zł, to w tym roku może to być 102 albo 104 zł, a w niektórych przypadkach 98 zł, ponieważ niektóre książki minimalnie staniały – mówi agencji Newseria Jarosław Matuszewski, przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych w Polskiej Izbie Książki.
Proponowana przez wydawców zmiana ceny nie oznacza, że w każdej księgarni będzie ona taka sama. Jak informuje Jarosław Matuszewski, podręczniki w cenach gwarantowanych przez wydawców można kupić jedynie w należących do nich księgarniach, głównie internetowych.
– Każdy z podmiotów ma swój punkt sprzedaży w sieci – informuje Matuszewski. – Można tam sprawdzić aktualne ceny, porównać do tych, które oferowane są w innych księgarniach, zobaczyć jak bardzo, książki podrożały w stosunku do ubiegłego roku.
Dlatego żeby nie przepłacić za komplet podręczników dla dziecka, rodzice powinni najpierw sprawdzić, jaki jest jego koszt sugerowany przez wydawców. Pomocne mogą być również porównywarki cen, które pozwolą wybrać najlepszą ofertę w sklepach internetowych.
– Z naszych doświadczeń wynika, że tzw. box, czyli komplet podręczników, np. do drugiej klasy szkoły podstawowej, który u wydawcy kosztuje 259 zł, na rynku oferowany jest w cenie od 220 do 320 zł. Rozpiętość jest zatem spora – podkreśla Matuszewski.
Jego zdaniem można na rynku znaleźć atrakcyjne ceny i choćby z tego powodu nie warto zostawiać zakupów na ostatnią chwilę.
– Książki nie zdrożały u wydawców, mogły podrożeć w poszczególnych punktach sprzedaży, stacjonarnych czy internetowych. To już decyzje właścicieli tych sklepów – mówi przedstawiciel Sekcji Wydawców Edukacyjnych PIK.
Oni również, jak zauważa Matuszewski, znajdują się pod presją, co ma związek z wprowadzaną reformą.
– W tym roku po raz pierwszy na rynek wchodzi bezpłatna książka do pierwszej klasy. Księgarze w tym roku nie będą mieli obrotu z tytułu sprzedaży podręczników dla pierwszoklasistów. W przyszłym odejdą obroty z handlu podręcznikami dla drugoklasistów oraz uczniów klas czwartej szkoły podstawowej i pierwszej gimnazjum. Z pewnością większe szanse pozostania na rynku mają ci sprzedawcy, którzy nie ograniczają się jedynie do handlu książką edukacyjną – mówi Matuszewski.
I przytacza dane z analizy przeprowadzonej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, według której funkcjonowanie 1,8 tys. księgarni, czyli ponad trzech czwartych rynku, jest poważnie zagrożone.
Czytaj także
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-03-19: Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.