Mówi: | Anna Somorowska |
Firma: | Sieć Przedsiębiorczych Kobiet |
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
– Polki są bardzo przedsiębiorcze, zaczynając od domu i codziennego radzenia sobie w kwestiach podstawowych, życiowych, poprzez przedsiębiorczość w rozumieniu kreatywności, umiejętności zarabiania na życie, samostanowienia. Przodują w Europie i narastająca w ciągu ostatnich co najmniej kilkunastu lat przedsiębiorczość kobiet w Polsce może być powodem do dumy – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Anna Somorowska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powołując się na raport ManpowerGroup „Czego pragną pracownicy”, podaje, że dla 81 proc. kobiet rozwój zawodowy ma istotne znaczenie. Odsetek ten jest wyższy niż w przypadku mężczyzn aż o 11 pp. Kobiety wykazują także większą chęć do rozwijania swoich kompetencji zawodowych i trzy razy częściej niż mężczyźni deklarują chęć udziału w szkoleniach i kursach – wynika z opracowania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?”, przygotowanym przez Nowe Motywacje i Mobile Institute.
– W Sieci Przedsiębiorczych Kobiet obserwujemy narastającą grupę przedsiębiorczych kobiet w sieci. To 53 tys. kobiet, więc mogę powiedzieć, że networking, chęć uczenia się jest ogromna – ocenia ekspertka.
Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Biznes na obcasach” wskazuje, że według danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na koniec 2023 roku w Polsce było blisko 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety, co stanowiło 34 proc. wszystkich jednoosobowych działalności gospodarczych. Co piąta działalność założona przez kobietę zajmowała się handlem. Niewiele mniej (17 proc.) prowadziło działalność związaną z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną. Na tle pozostałych branż wyróżniają się działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (15 proc.) oraz pozostała działalność usługowa (12 proc.).
– Kobiety, które chcą uruchomić samodzielnie swoją własną firmę lub wejść w partnerstwo, w spółkę, najczęściej chcą nie tylko realizować swoje misje, marzenia, i to różni często kobiety od mężczyzn, ale przede wszystkim chcą tworzyć lepsze jutro. Ta misja, życiowe podejście, samostanowienie o sobie, samodzielność, bycie również panią swojego przedsiębiorstwa są po to, żeby wytwarzać coś, co się może przydać innym, i często chcemy realizować przede wszystkim nasze własne wizje i pomysły – przekonuje Anna Somorowska.
O rosnącej roli kobiet w biznesie przekonanych jest 83 proc. respondentów badania „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” Bigram i ThinkTank. Głównym atutem pań są rosnące doświadczenie zawodowe oraz umiejętność adaptacji do zmian, czyli kluczowe dziś kompetencje na rynku pracy i w biznesie. Co więcej, kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wykształcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy.
Jednocześnie jednak, jak wynika z raportu PIE, strach przed utratą stabilizacji, jaką daje praca na etacie, obawa przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem swojej firmy. Kobiety wskazują też na trudności z godzeniem działalności gospodarczej i funkcji opiekuńczych, życia rodzinnego. Prowadzenie własnego biznesu ma zróżnicowany wpływ na życie rodzinne polskich przedsiębiorczyń. Według wyników badań Fundacji Sukces Pisany Szminką 44 proc. z nich twierdzi, że ułatwia życie rodzinne, np. z powodu elastycznych godzin, ale jednocześnie 31 proc. deklaruje, że jest to utrudnienie.
– Kobiety przed własnym biznesem najczęściej powstrzymuje strach, brak wiary we własne siły, często bardzo niskie poczucie własnej wartości. Dlatego w sieci uczymy wzmacniania poczucia własnej wartości, pomagamy, żeby nas było więcej i można było pracować jeden na jeden, mentor biznesowy, mentorka biznesowa z daną osobą, aby się nie bać, bo popełnienie błędu nie jest porażką, ale tym, na czym się uczymy. Strach można ograniczyć – wskazuje ekspertka z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Sieć Przedsiębiorczych Kobiet wskazuje, że blokady i lęki spowodowane przekonaniami ograniczają nasze działania. Uświadomić to może proces mentoringowy, warto poszukać też takiego środowiska, które będzie budujące i wspierające, np. przez networking. W ramach sieci można wziąć udział w programach, które pomagają rozwijać przedsiębiorczość. Klub Mentorek to społeczność kobiet dzielących się swoją wiedzą, doświadczeniem, praktykami i wsparciem. Klub Black Swan Prestige to z kolei społeczność dojrzałych i doświadczonych kobiet sukcesu, które nie osiadają na laurach i wciąż są ciekawe nowej wiedzy, doznań i wartościowych relacji. Klub jest miejscem rozmów, spotkań ze sztuką, rozbudowy sieci kontaktów oraz edukacji finansowej. Można również wziąć udział w programach, które pomagają w stawianiu pierwszych kroków we własnym biznesie czy rozwoju firmy na zagranicznych rynkach.
– Programów, które dotyczą przedsiębiorczych kobiet, mamy sporo, wśród nich program Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mamy programy w boosterach, wszystkich filiach, które uruchamiane są na terenie całej Polski. Obecnie to ponad 16 boosterów w każdym regionie – mówi Anna Somorowska.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-07: Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.