Mówi: | Urszula Krassowska, account director TNS Polska Agnieszka Kramm, psycholożka, fundacja Miejsce Kobiet Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska |
Trudna sytuacja kobiet na rynku pracy. Blisko 80 proc. zetknęło się z nierównym traktowaniem
Blisko 93 proc. kobiet uważa, że ich sytuacja na rynku pracy jest trudniejsza niż mężczyzn – wynika z badania TNS Polska. Choć większość przyznaje, że się poprawia, to problemem wciąż pozostaje powrót do pracy po urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Wyzwaniem dla pracodawców jest wyrównanie szans pracowników. To istotne, zwłaszcza że różnorodność pracowników przekłada się na sukces firmy.
– Większość kobiet, bo aż 77 proc., powiedziała, że zetknęła się z sytuacją nierównego traktowania na rynku pracy. 43 proc. odpowiedziało, że to są ich własne doświadczenia, nie tylko informacje uzyskane od rodziny czy znajomych. Można więc powiedzieć, że sytuacja kobiet jest dosyć trudna – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Urszula Krassowska z firmy badawczej TNS Polska.
Z badania „Polki o rynku pracy 2015” przeprowadzonego w trakcie VII Kongresu Kobiet przez TNS na potrzeby Henkel Polska wynika, że sytuacja kobiet na runku pracy wciąż nie jest zadowalająca. Prawie 93 proc. pań uważa, że znajduje się w trudniejszej sytuacji niż mężczyźni pod względem możliwości awansu czy wysokości wynagrodzenia. Taka opinia wśród kobiet jest powszechna, niezależnie od wieku i wykształcenia, coraz więcej pań jest jednak optymistkami. Ponad połowa badanych jest przekonana, że w ciągu dekady sytuacja się poprawiła, a w najbliższej perspektywie będzie jeszcze lepsza.
– Pracodawcy powinni zadbać o to, by kobiety miały jednakowe szanse na rynku pracy. To szczególnie kwestie związane z wynagrodzeniem, bo jednak kobiety wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Panie chciałyby także, żeby dostęp do awansu był równy – przekonuje Krassowska.
W dużej mierze za wykluczenie na rynku pracy odpowiada przerwa w karierze zawodowej spowodowana urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Przerwa w pracy sprawia, że trudniej jest wrócić, zwłaszcza że pracodawcy często w żaden sposób tego nie ułatwiają.
– Można to zmienić, wprowadzając elastyczne formy pracy – job sharing czy home office dobrze się sprawdzają i pozwalają kobietom stopniowo wracać na rynek pracy. Ważna jest też praca nad świadomością, z poziomu psychologicznego, żeby kobiety same chciały wracać i miały takie możliwości – zaznacza Agnieszka Kramm, psycholożka z fundacji Miejsce Kobiet.
Ekspertka podkreśla, że dyskryminacja nie pozostaje bez wpływu na psychologię. Spełnienie tylko w sferze domowej nie wystarczy, dlatego istotne są projekty, które ułatwiają powrót do aktywności zawodowej. Fundacja Miejsce Kobiet i Henkel Polska prowadzą projekt aktywizacji „W drodze do pracy”. Pomaga on kobietom w nabyciu umiejętności, które wspierają powrót do pracy. Intensywny trzymiesięczny kurs pomaga odbudować poczucie własnej wartości.
– Panie uczestniczą w szeregu indywidualnych spotkań, wizyt studyjnych, m.in. u kobiet, które ukończyły projekt i otworzyły swoją działalność – tłumaczy Kramm. – Przeszkoliliśmy już blisko 100 kobiet, ponad połowa wróciła do pracy.
Firmy częściej włączają się w projekty, które aktywizują wyłączone zawodowo grupy. Różnorodność zatrudnionych pracowników przynosi wymierne korzyści biznesowe firmom. Konieczne jest do tego stworzenie optymalnych warunków dla wszystkich zatrudnionych, a jest to możliwe m.in. dzięki Karcie Różnorodności. To międzynarodowa inicjatywa wspierana przez KE. W Polsce jej sygnatariuszami jest ponad 120 firm, a pracodawcy zobowiązują się w ten sposób do wprowadzenia zakazu dyskryminacji w miejscu pracy.
– W naszej firmie myślimy o różnorodności w trzech kategoriach – narodowości, wieku i płci. Jest to związane z charakterem działalności firmy, a także z wyzwaniami demograficznymi. Tylko dzięki międzynarodowemu zespołowi można odnosić sukcesy na wszystkich rynkach. Taka firma zna i rozumie lokalne uwarunkowania i potrzeby lokalnych konsumentów – przekonuje Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska.
Firmy powinny też pamiętać o kobietach, chociażby dlatego że światowe badania pokazują, że kobiety stanowią większość dobrze wykształconej ludzkości. Kariery kobiet w Henkel Polska wspierają programy Women in Leadership oraz koleżeński mentoring realizowany w grupie kobiet menadżerów. Takie inicjatywy mają zwiększyć odsetek kobiet w kadrze zarządzającej. Jak wskazuje Strosznajder, płeć piękna potrafi lepiej rozwiązywać konflikty, lepiej odnajduje się też w sytuacjach kryzysowych.
– Potwierdzają to dane, które mówią, że firmy, w których kobiety są liczniej reprezentowane w zarządach, mają lepsze wyniki finansowe i sprzedażowe. Dlatego należy dbać o dobrą reprezentację kobiet na wszystkich stanowiskach menadżerskich, także w zarządach – ocenia Dorota Strosznajder.
Czytaj także
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-24: Europa mierzy się z niedoborem kadr. Konieczne inwestycje w edukację i ograniczenie obciążeń dla firm
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.