Mówi: | Jacek Palec |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | bdsklep.pl |
Przed świętami rośnie sprzedaż żywności w sieci. Po tradycyjne produkty sięgają Polacy mieszkający za granicą
W listopadzie i grudniu wartość obrotów w sklepach internetowych rośnie o jedną trzecią. Ale w okresie świątecznym Polacy kupują w sieci już nie tylko prezenty, lecz także żywność. Coraz więcej tego rodzaju zamówień pochodzi od osób przebywających czasowo lub na stałe za granicą. Do koszyka najczęściej trafiają tradycyjne produkty kojarzone ze świętami. Często klienci z Polski zamawiają takie paczki dla swoich rodzin mieszkających za granicą.
– W czasie świąt obserwujemy zwiększone zainteresowanie zakupami spoza Polski. Osoby mieszkające za granicą często nie mogą być w tym czasie w Polsce, więc chcą przynajmniej mieć namiastkę polskich świat w postaci tradycyjnych produktów – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Palec, prezes zarządu supermarketu internetowego bdsklep.pl. – To najczęściej klasyczne wyroby kojarzone z Polską: słodycze premium czy inne produkty żywnościowe. Łączna kwota zakupu wynosi około 100 euro na paczkę i jest dosyć wysoka jak na standardy e-commerce w obszarze e-grocery.
Według Głównego Urzędu Statycznego pod koniec 2015 r. poza granicami Polski czasowo przebywało około 2,4 mln Polaków, czyli o 77 tys. (3,3 proc.) więcej niż w 2014 r. Spośród krajów UE najwięcej obywateli Polski przebywało w Wielkiej Brytanii (720 tys.), Niemczech (655 tys.), Holandii (112 tys.) oraz Irlandii (111 tys.) i we Włoszech (94 tys.).
– Trzy największe destynacje zakupowe są jednocześnie najchętniej wybieranymi kierunkami emigracji naszych rodaków – zauważa Jacek Palec. – To Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i kraje Europy Zachodniej, czyli obszary, które po wejściu Polski do Unii Europejskiej stały się lepiej dostępne.
Jak wynika z badania specjalizującej się w projektowaniu i uruchamianiu e-sklepów firmy Shopper, w listopadzie i grudniu obroty wirtualnych placówek rosną średnio o jedną trzecią w stosunku do pozostałych miesięcy roku. W tym roku jedna piąta właścicieli e-sklepów spodziewa się jednak wzrostu liczby zamówień w granicach 50–74 proc.
– Przedświąteczny pik zakupowy obserwujemy każdego sezonu, aczkolwiek z uwagi na to, że nasza dynamika wzrostu jest również bardzo mocna, nie ma on już takiego znaczenia jak w latach poprzednich – tłumaczy Jacek Palec. – W pozostałych okresach roku również spływają do nas zamówienia, natomiast dotyczą one zwykle produktów uniwersalnych. W okolicach świąt jest bardzo dużo produktów sezonowych: to specyficzne marki, związane z rynkiem słodyczy czy nawet z produktami tradycyjnie kojarzonymi z Polską, jak na przykład miód czy szynka konserwowa w puszce.
Pierwsze świąteczne zamówienia spływają do bdsklep.pl w listopadzie, a szczyt świątecznych zakupów żywnościowych przypada mniej więcej dziesięć dni przed świętami Bożego Narodzenia.
– W okresie świątecznym realizujemy paczki na kwoty około 200–250 zł. Znajduje się w nich przeciętnie około czternastu produktów – mówi Jacek Palec.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez bdsklep.pl (w okresie od stycznia 2015 do październik 2016), wśród klientów dominują dwie tendencje zakupowe. Pierwsza z nich to zakupy wykonywane z dowolnego miejsca na świecie z poleceniem dostawy poza granice Polski. W tej grupie ponad 90 proc. zamawiających wybiera dostawę do swojego miejsca zamieszkania. Często takie rozwiązanie jest tańsze niż szukanie polskich produktów w lokalnych sklepach. Co dziesiątą paczkę zamawiają konsumenci mieszkający w Polsce, którzy swoje sprawunki wysyłają do mieszkających w innym kraju krewnych lub znajomych.
Druga tendencja obejmuje zamówienia robione przez osoby mieszkające za granicą z poleceniem dostawy do innego miejsca na świecie. W grupie tej około 35 proc. osób decyduje się na wysyłkę swoich sprawunków do Polski. Statystki bdsklep.pl wskazują, że są to głównie mieszkający w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech oraz Kanadzie przedstawiciele Polonii. W komentarzach przy takich zleceniach często pojawiają się prośby o dostarczenie przesyłki bezpośrednio pod drzwi oraz potwierdzenie odbioru przez wskazaną osobę.
– Jest silny trend, który wspieramy, związany z obdarowywaniem produktami spożywczymi osób, którym na święta będzie ich po prostu brakować – wskazuje Jacek Palec. – Warto także odnotować falę przesyłek do partnerów biznesowych. Zdecydowanie próbujemy także ten trend rozwijać, oferując spersonalizowane zestawy, którymi można obdarować kontrahenta czy partnera biznesowego.
Z raportu Gemius dla e-Commerce wynika, że trzy kategorie produktów najchętniej kupowanych w internecie to odzież, akcesoria i dodatki (72 proc. badanych deklaruje dokonanie zakupu), książki, płyty i filmy (68 proc.), oraz telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM (56 proc.). Według Jacka Palca żywność to szybko rosnąca kategoria.
– Polacy nauczyli się kupować w sieci www inne rzeczy niż tylko książki, bilety czy muzykę, dzięki czemu mamy do czynienia z przejściem między produktami stricte e-commerce’owymi, łatwymi do wysłania i zapakowania a bardziej skomplikowanymi – wyjaśnia Jacek Palec.
Czytaj także
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-25: Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Infrastruktura
![](https://www.newseria.pl/files/11111/internet,w_274,_small.jpg)
Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
Sieć światłowodowa w 2023 roku obejmowała swoim zasięgiem ponad 9 mln gospodarstw domowych, jednak ok. 40 proc. z nich było podłączonych światłowodem do internetu – wynika z danych FTTH Council. – Sieć światłowodowa w Polsce głównie istnieje w dużych miejscowościach, w dużych aglomeracjach. Musimy dojść z cyfrową rewolucją światłowodową do małych miejscowości – mówi Jacek Wiśniewski, prezes zarządu operatora hurtowego, spółki Nexera. Eksperci branżowi są jednak zdania, że sieci światłowodowe pozostaną dominującą technologią zapewniającą dostęp do szybkiego internetu. Potrzebne są jednak inwestycje infrastrukturalne i lepsze wyedukowanie społeczeństwa.
Prawo
Samorządowcy postulują zmiany w projekcie ustawy o dochodach JST. Apelują też o przekazanie 10 mld zł najbardziej potrzebującym gminom jeszcze w tym roku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/brygman-gminy-wiejskie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Osiem organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego (JST) różnych szczebli zgłosiło postulaty zmian do projektu nowej ustawy o dochodach samorządów, który Ministerstwo Finansów zaprezentowało kilka tygodni temu. Choć resort konsultował nowe przepisy ze stroną samorządową w trakcie prac nad projektem, ta zgłosiła swoje zastrzeżenia do zaprezentowanych rozwiązań. Część gmin zagrożona jest utratą płynności finansowej już w III kwartale, inne nie mają środków na wkład własny konieczny do uzyskania dopłat z Unii. Zdaniem wiceszefa Związku Gmin Wiejskich z największymi problemami w finansowaniu boryka się oświata.
Ochrona środowiska
Całkowite wyeliminowanie mikroplastiku w oceanach do końca tego stulecia nie będzie niemożliwe. Nawet jego niewielka redukcja poprawi sytuację
![](https://www.newseria.pl/files/11111/andrews-oceany-foto,w_133,r_png,_small.png)
Globalna redukcja zanieczyszczenia plastikiem o co najmniej 5 proc. pozwoli w najbliższych dekadach ustabilizować sytuację na powierzchniach oceanów i zapobiec wzrostowi obecności mikroplastiku – wynika z modelowania przeprowadzonego przez brytyjskich naukowców. Częściowo wpisuje się to w scenariusz ONZ, który zakłada wyeliminowanie takich zanieczyszczeń do 2040 roku. Jednak nawet najbardziej optymistyczny scenariusz, zakładający największą redukcję zanieczyszczenia plastikiem, nie przewiduje, że mikroplastik zniknie z oceanów do końca tego stulecia.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.