Newsy

Wartość rynku żywności ekologicznej w przyszłym roku może przekroczyć 1 mld zł. Polacy częściej kupują też prosto od rolników

2016-10-18  |  06:30

Organiczne produkty żywnościowe ze znakiem eko coraz popularniejsze wśród Polaków. W ostatnich latach rynek takich wyrobów zwiększa się każdego roku o kilkanaście proc. i za kilkanaście miesięcy jego wartość po raz pierwszy może przekroczyć 1 mld zł. Korzystają z tego wytwórcy żywności niemającej co prawda certyfikatów, ale pochodzącej ze sprawdzonego i zaufanego źródła. Za ich wysoką jakość odpowiadają poszczególni rolnicy podpisani z imienia i nazwiska.

Bardzo mocno rozwija się trend zakupów produktów spożywczych prosto od rolników z licznie powstających w dużych miastach bazarów czy bezpośrednio, poprzez strony internetowe – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Sendzielski z serwisu RanoZebrano.pl. – Z perspektywy naszej platformy obserwujemy wzrost obrotów o 100 proc. w stosunku do ubiegłego roku. A wiemy, że pojawiają się firmy konkurencyjne, które jak przypuszczam, mają dynamiki na podobnym poziomie.

Według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wartość krajowego rynku żywności ekologicznej w 2017 roku może po raz pierwszy przekroczyć miliard złotych. W ciągu ostatniej dekady liczba producentów wytwarzających żywność bez udziału środków chemicznych, na nieskażonych nawozami glebach zwiększyła się o 576 proc.,  zaś zakładów przetwórstwa ekologicznego – o 780 proc. Na polskim rynku działa około 200 przedsiębiorstw zajmujących się dystrybucją produktów w skali regionu lub kraju oraz około 800 niezależnych sklepów specjalistycznych z ofertą tego rodzaju certyfikowanych wyrobów.

Zdaniem Przemysława Sendzielskiego coraz większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się pokrewne produkty spożywcze, niepoddane tak drobiazgowym badaniom i niemające certyfikatów, jak w przypadku żywności ekologicznej, ale pochodzące ze sprawdzonego i znanego odbiorcom źródła, za których jakość odpowiada z imienia i nazwiska konkretna osoba.

Po pierwszym okresie, kiedy dla konsumentów ważne przede wszystkim było to, aby produkt miał certyfikat będący gwarantem jakości, wiele osób przekonało się, że żywność kupowana wprost od producenta również jest bardzo wysokiej klasy – zauważa Przemysław Sendzielski. – Gdy klient ma bezpośredni kontakt z wytwórcą, nie potrzebuje certyfikatów, aby zyskać zaufanie do jego wyrobów. Na tym bazuje Rano Zebrano, dzięki któremu można poznać profil konkretnego rolnika oraz nawiązać z nim bezpośredni kontakt online pozwalający na zebranie szczegółowych informacji o oferowanych przez niego produktach.

W ostatnich latach bardzo wzrosła świadomość konsumentów związana za faktem, że żywność nisko przetworzona jest zdrowsza od przemysłowej. Według ostatniej analizy badającej rynek żywności firmy GfK Polonia aż 67 proc. konsumentów uważa, że naturalne walory żywności są ważniejsze niż prozdrowotne wartości dodane do poszczególnych wyrobów. Na dynamiczny rozwój ekobranży w Polsce wpływ ma szeroka dystrybucja, która obejmuje już nie tylko sklepy specjalistyczne, lecz także sieci handlowe. Według GFK Polonia Polacy najczęściej kupują żywność organiczną w hipermarketach, dyskontach, delikatesach oraz placówkach specjalistycznych.

Obserwując obecny silny trend zwyżkowy rynku certyfikowanej żywności można przypuszczać, że w ciągu najbliższych dwóch lat osiągnie on około dwóch proc. sprzedaży produktów spożywczych, a wysokiej jakości wyrobów prosto od rolników, ale bez certyfikatów, również około dwóch proc. – prognozuje Przemysław Sendzielski. – W 2018 roku powinniśmy więc wspólnie dojść do około czterech proc. Oczywiście są pewne niewiadome związane z tym procesem, takie jak na przykład wynik negocjacji w sprawie CETA, kształt ewentualnych regulacji, które po zawarciu tej umowy obowiązywałyby w Polsce oraz ich wpływ na rynek. Ale zawsze trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że wszystko może się potoczyć inaczej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.