Mówi: | Igor Tikhonov |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Kompania Piwowarska |
Za kilka lat co piąte piwo sprzedawane przez Kompanię Piwowarską będzie bezalkoholowe. Browary firmy odpowiadają dziś za 41 proc. tego rynku
Kompania Piwowarska w 2021 roku miała największy, przekraczający 41 proc., udział w całości sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce. Do 2030 roku co piąte piwo w ofercie firmy nie będzie zawierało alkoholu. – Nie dążymy do zwiększenia poziomu spożycia piwa na osobę, tylko sugerujemy konsumentom wybór napojów dobrej jakości oraz piw bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej. Jak wskazuje, promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z elementów strategii zrównoważonego rozwoju spółki. Właśnie ukazał się jej raport zrównoważonego rozwoju 2021 „Lepsza Przyszłość 2030”.
– Od dużych spółek oczekuje się obecnie nie tylko zapewnienia dochodów swoim udziałowcom i akcjonariuszom. Konsumenci chcą, żeby nasze działania wpisywały się w ideę zrównoważonego rozwoju – mówi agencji Newseria Biznes Igor Tikhonov. – Kwestie zrównoważonego rozwoju są bardzo ważne dla branży piwowarskiej, a dla Kompanii Piwowarskiej szczególnie.
Jak podkreśla, dla branży piwnej poprzedni rok był kolejnym trudnym okresem, chociażby ze względu na ograniczenia covidowe, wprowadzenie podatku cukrowego, wzrost cen surowców i energii. W niesprzyjających okolicznościach realizacja strategii ESG, czyli zadań z zakresu ochrony środowiska, inicjatyw społecznych i ładu korporacyjnego, jest dużym wyzwaniem dla spółek, ale jednocześnie koniecznym do wdrażania.
– Dwa lata temu przyjęliśmy strategię „Lepsza Przyszłość 2030”, która składa się z czterech filarów – Planeta, Ludzie, Portfolio i Profit. Rdzeniem strategii są dwa pierwsze filary, czyli planeta i ludzie – mówi prezes Kompanii Piwowarskiej. – Jeśli chodzi o planetę, najważniejsza jest dla nas kwestia emisji CO₂. Chcemy, żeby do 2030 roku nasze browary były zeroemisyjne, a do 2050 roku chcemy osiągnąć neutralność węglową także w całym łańcuchu dostaw.
W ubiegłym roku 100 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej w browarach spółki pochodziło z wiatru, a emisję CO₂ z zakładów firma ograniczyła o 55 proc. Zapowiada też szereg dalszych inwestycji w technologie, np. pompy ciepła, które umożliwią dochodzenie do neutralności węglowej.
– Branża piwowarska wytwarza wiele produktów, wykorzystując w tym celu duże ilości zasobów naturalnych i energii. Dlatego piwowarzy podejmują cały szereg działań, żeby zużywać tej energii jak najmniej i wykorzystywać składniki do maksimum, oszczędzając surowce. W przypadku wody, jęczmienia czy chmielu ważne jest też to, żeby pozyskiwać te surowce w sposób zrównoważony, dbając o wspieranie rolnictwa – mówi Igor Tikhonov.
Szczególnie istotne w tym kontekście jest gospodarowanie wodą, niezbędną do wytwarzania złotego trunku. W ubiegłym roku do produkcji 1 l piwa Kompania Piwowarska zużywała średnio 2,65 l wody i jest to jeden z najlepszych światowych wyników w oszczędnym wykorzystywaniu tego surowca.
– To dość niska wartość w zestawieniu z europejskimi standardami – podkreśla prezes Kompanii Piwowarskiej. – Na tle konkurencji wyróżnia nas też to, że 43 proc. naszych opakowań wysyłanych na rynek jest zwrotnych. To szkło zwrotne, przyjazne dla środowiska, które może być wykorzystane wiele razy. Jednocześnie jesteśmy na dobrej drodze do ograniczenia korzystania z plastiku. Redukujemy ilość folii termokurczliwej, którą stosujemy w opakowaniach zbiorczych. Udało nam się znacząco zmniejszyć jej zużycie w porównaniu z normami historycznymi.
Spółka zapowiada, że w 2030 roku będzie korzystać wyłącznie z opakowań zwrotnych lub nadających się do ponownego przetworzenia.
W aspekcie społecznym piwny koncern stawia na promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Szczególny nacisk kładzie na prewencję spożywania procentów przez osoby niepełnoletnie, kobiety w ciąży i kierowców. W 2021 roku komunikaty kampanii społecznej „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” dotarły do ponad 3,6 mln odbiorców.
– Piwo to alkohol i ważne, żeby podchodzić do sprzedaży alkoholu w sposób odpowiedzialny. Spożycie w Polsce wynosi ok. 92–93 l na osobę rocznie. To dużo jak na standardy europejskie. Dlatego myśląc o przyszłym rynku, nie dążymy do zwiększenia poziomu spożycia piwa na osobę, tylko sugerujemy picie tych lepszych i wybieranie napojów bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov.
Oferta piw bezalkoholowych stale rośnie i do 2030 roku mają one stanowić 20 proc. portfolio Kompanii Piwowarskiej. Spółka w ubiegłym roku miała ponad 41-proc. udział w segmencie piw bezalkoholowych, a dla porównania w całym rynku nieco ponad 33 proc.
– Jest też szereg innych ważnych dla nas elementów. W kwestii różnorodności i włączenia społecznego dążymy do tego, żeby do 2030 roku nasz zarząd miał strukturę 50–50, jeśli chodzi o płeć. W ostatnich latach osiągnęliśmy na tym polu spory postęp. Przykładowo wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w naszej firmie są równe, a około 32 proc. naszych kadr kierowniczych stanowią kobiety. Dążymy do zwiększania tej liczby z każdym rokiem – podkreśla prezes Kompanii Piwowarskiej.
Elementem przyjętej w 2020 roku strategii „Lepsza Przyszłość 2030” są też przychody (Profit). Kompania Piwowarska zapowiada, że w tym obszarze zamierza w nadchodzących latach obniżać wydatki i koszty związane z produkcją i bieżącym funkcjonowaniem.
Czytaj także
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-03-27: Drugie życie zużytego oleju spożywczego. Można go wykorzystać do produkcji biopaliw, ale też kosmetyków czy farb
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.